Gespecialiseerde beurs voor hotelier en restaurateur

13 september 1997 | Redactie

De nieuwe beurs ‘Horeca Select 1997' vindt op 13 en 14 oktober aanstaande plaats in de Beurs van Berlage te Amsterdam. ‘De reacties op het initiatief zijn positief,’ aldus Alexander Senger, werkzaam bij Falcon Exhibitions & Media en project manager van Horeca Select. ‘Het blijkt dat een gespecialiseerd evenement voor directie en management van hotels en restaurants absoluut voorziet in een behoefte uit de markt.’

 

‘Binnen de horecabranche met name de hotels en restaurants bemerken we een steeds grotere behoefte aan segmentatie, dat wil zeggen specifiek op deze groep toegesneden evenementen’, aldus Senger.Op het totaal van het aantal horecabedrijven is dit een relatief kleine groep, die gezien de investeringen en de bereidheid hiertoe een eigen benadering verdient. Horeca Select 1997 speelt in op deze behoefte. Dat een exclusieve beurs voor directie en management van hotels en restaurants geen mega-event wordt, mag duidelijk zijn. De opzet van de beurs is hier ook niet op gericht, getuige een locatie als de Beurs van Berlage in Amsterdam.’ Dit bijzondere gebouw biedt ruimte aan ongeveer tachtig stands. De locatie, het aantal stands en de kwaliteit van de deelnemende bedrijven en instellingen geven de beurs een exclusief karakter. Senger:

‘Horeca Select biedt een ambiance waarin het voor hoteliers en restaurateurs goed toeven is en geeft de mogelijkheid zakelijke contacten aan te halen en nieuwe kennis op te doen.’

Diversiteit

‘Er moet ook worden gediversificeerd,’ vervolgt Senger. ‘Iedereen lijdt aan infostress en is op zoek naar op maat gesneden informatie. Een beurs moet daar op inspelen. Met Horeca Select doen we dat. Getuige de reacties sluit de “small is beautifull” filosofie aan bij standhouders en potentiële bezoekers.’

Dat een beurs voor een relatief beperkte doelgroep niet aan diversiteit hoeft in te boeten ten opzichte van de concurrerende beurzen, blijkt uit de verscheidenheid aan exposanten. Op Horeca Select 1997 vindt de bezoeker onder meer aanbieders van grootkeukenapparatuur, hotelinterieurs, uitzendbureaus, facilitaire dienstverleners en adviesbureaus uit de verschillende disciplines.

De Cobra Art Group is één van de standhouders op Horeca Select. ‘Voor Cobra is het de eerste keer dat we deelnemen aan een specifieke horecabeurs. Lang hebben we echter niet na hoeven denken over de deelname,’ zegt de heer F. van Rijswijk Sr.. ‘Sinds vijf jaar richt Cobra zijn pijlen naast kantoren ook op het inrichten van hotels en restaurants. Cobra is leverancier van onder meer spiegels en schilderijen en verzorgt de finishing touch bij de inrichting van een ruimte. Alhoewel wij kleinschalige projecten niet uit de weg gaan, zijn wij toch meer ingericht op grotere projecten zoals hotels en restaurants.’

Doelgroepgericht

De heer J. Hoek van Datavision International deelt deze visie op het doelgroepgericht denken. Als gespecialiseerd automatiseerder voor de hotellerie vindt Hoek het een verademing dat er nu eindelijk een beurs is voor hoteliers en restaurateurs. ‘Datavision is namelijk gespecialiseerd in hotelautomatisering en dan vooral in geïntegreerde systemen. Op breed opgezette horecabeurzen wil het wel eens voorkomen dat hoteliers niet de rust hebben en vinden om zich goed te oriënteren.’ Volgens Hoek wordt er over hotelautomatisering vaak te lichtzinnig gedacht. ‘De boodschap die wij willen overbrengen is meer dan het aanprijzen van het zoveelste software pakket. Hoteliers kunnen efficiënter werken als de automatisering een geïntegreerd deel uitmaakt van de bedrijfsvoering. Te vaak worden er nog losse software pakketten aangeschaft, die onderling niet compatible zijn. Dat kost geld, tijd en veel energie, terwijl de oplossing voor de hand ligt: je goed laten voorlichten.’ Het mag duidelijk zijn: zijn visie op automatiseren is het paradepaardje van Hoek. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij door Falcon Exhibitions & Media is uitgenodigd om te spreken op het congres.

Nadenken

Dit congres wordt parallel aan de beurs gehouden en bestaat dagelijks uit twee sessies van gemiddeld drie uur. Tijdens het congres wordt een scala aan onderwerpen belicht. Financiën, Arbeid, Marketing en Automatisering zijn de hoofdthema’s, waarbinnen diverse onderwerpen worden belicht. Voor elk onderwerp zijn drie tot vier autoriteiten uitgenodigd, die een visie geven op ontwikkelingen binnen hun vakgebied. Dat tijdens de spreekbeurten - die ongeveer 25 minuten duren - een onderwerp niet altijd tot op de bodem kan worden uitgediept is volgens Carina Thaens, verantwoordelijk voor het congres, geen belemmering. ‘Onderwerpen als de Euro, nieuwe media en het millennium-probleem zijn enorm complex. Het congres moet met name dienen als eye-opener. De doelstelling van het congres is dan ook, dat de toehoorders aan het denken worden gezet over dilemma’s die in de nabije toekomst invloed hebben op het te voeren beleid. Het belangrijkste is, dat de bezoekers het gevoel hebben dat ze met iets extra’s in hun bagage naar huis gaan.’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Las Hotellas: "Kwaliteit zal nu boven komen drijven"

Githa van Vilsteren Githa van Vilsteren is sinds 2011 directeur van Landgoed De Wilmersberg in het Twentse De Lutte. Ze werkte voor haar carrière als hotelier onder andere als Manager Relatiebeheer voor War Child.  ...

Columns Longread
Etiquette-expert Anne-Marie van Leggelo over gastvrijheid in coronatijd

Als horecaondernemer verkoop je gastvrijheid, maar juist het bieden van gastvrijheid stelt de branche voor grote uitdagingen vanwege de regels met betrekking tot het coronavirus. Anne-Marie van Leggelo, etiquette- en imago-expert, ziet dat ook: “Er heerst verdeeldheid in het land over hoe erme...

Interview Branded Content
''We kunnen linnen gegarandeerd virusvrij maken''

Ook in wasserijen wordt er volledig volgens de richtlijnen gewerkt. Niets wordt aan het toeval overgelaten om zodoende het linnen volledig coronavrij in uw hotel te krijgen. Kimman is Director Corporate Accounts bij Blycolin, en als geen ander op de hoogte van de hoge eisen die hotels stellen aan li...

Amsterdam Opening
Pulitzer en Restaurant Jansz. weer open

Pulitzer Amsterdam heropent haar deuren. Vanaf 15 juli opent het Amsterdamse hotel aan de grachten weer voor hotelgasten en kan iedereen genieten van de verborgen binnentuin tijdens een staycation. Nu is de kans om het nog rustige Amsterdam te herontdekken. Pulitzer Amsterdam biedt een speciale p...

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: