Groei horeca vlakt af in 2019, Wet Arbeidsmarkt in Balans grootste bedreiging

13 januari 2020 | redactie

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) presenteerde vandaag de economische analyse van horecajaar 2019. Ook maakte KHN de resultaten van een onderzoek bekend onder ruim 2.100 horecaondernemers naar hun toekomstverwachtingen voor 2020. In 2019 was er met 3,5% nog steeds sprake van een stijging van de omzetwaarde, maar die lag bijna de helft lager dan in 2018. Omdat het aantal bedrijven blijft toenemen, is de omzet per bedrijf amper gestegen. Ook de groei van het omzetvolume is zeer bescheiden en neemt af. Het einde van de groei in de horeca lijkt daarmee in zicht. Uit de KHN monitor

Toekomstverwachtingen

Zo blijkt dat 64% van de horecaondernemers vertrouwen heeft in het nieuwe jaar. Hoewel zij de toekomst van hun bedrijf nog steeds met vertrouwen tegemoet zien, nemen de resultaten en verwachtingen wel af. De komst en verplichtingen van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) en het tekort aan personeel vormen de grootste bedreigingen voor de branche. 

Ontwikkeling van de horeca in harde cijfers

In 2019 groeide de omzetwaarde in de horeca met 3,5% van ruim 22,7 miljard naar 23,5 miljard euro. Waar de omzetgroei in de cafésector met 1,1% het laagst was, realiseerden hotels en fastservice 4,2% en restaurants 2,5% meer groei. Daarmee kent 2019 een fors lagere groei dan in 2018, toen de groei 6,8% was. Het omzetvolume (het aantal maaltijden, drankjes en overnachtingen dat is verkocht) stijgt over het hele jaar 2019 bescheiden met 1,4%, maar neemt wel af. In de hotelsector is de stijging van het volume met 3,3% het hoogst. Fastservice steeg met bijna 2%, restaurants met bijna 1%. In de cafésector is er zelfs sprake van een daling van het omzetvolume van 1,8%.

Tegenover de bescheiden omzetgroei in 2019 staat een stijging van het aantal horecabedrijven van 2,3% van 41.800 naar 42.770. De groei van het aantal hotels met 7% steekt daar met kop en schouders bovenuit. Bij cafés zien we een daling van 1,7%.

De omzet per bedrijf steeg met 1,2 % amper. We zien bij hotels een omzetdaling per vestiging van 2,6%. Voor restaurants blijft de gemiddelde omzet ongeveer gelijk. In de fastservice stijgt de omzet per vestiging met 0,9%, de cafés doen het hier relatief goed met een omzetstijging per vestiging van 2,8%. Overigens zijn deze cijfers exclusief de verhoging van het lage btw-tarief van 6% naar 9%.

Bedrijfsresultaat

Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet is een belangrijke graadmeter voor de levensvatbaarheid van bedrijven. In de horeca ligt dit gemiddeld op 15,1 %. Vertekenend is dat in de café- en fastservicesector relatief veel eenmanszaken en vof’s zijn, waarbij het ondernemersinkomen uit het bedrijfsresultaat moet komen. Als dit wordt meegerekend, komen de bedrijfsresultaten in cafés op gemiddeld 3,7% van de omzet en bij fastservicebedrijven zelfs op 3,5%. Bij dergelijke ‘netto’ bedrijfsresultaten is er amper ruimte voor investeringen in het bedrijf en/of innovatie.

Resultaten Toekomstverwachtingenonderzoek 2020

In de beleidsmonitor Toekomstverwachtingen 2020 is leden van KHN gevraagd hoe zij naar de toekomst van de horeca kijken en naar de toekomst van hun eigen bedrijf in het bijzonder. De ruim 2.100 respondenten beoordelen het zakelijk succes in 2019 met een 7,45. Hoewel horecaondernemers nog steeds positief zijn over de economische ontwikkeling, lijkt het effect in termen van bedrijfsresultaten iets af te zwakken. 32% van de ondernemers ervoer in 2019 positieve effecten van de economische groei. In 2018 was dit nog 37%.

In 2018 had 72% van de ondernemers nog (heel) veel vertrouwen in de toekomst. Dit is in 2019 gedaald naar 64%. KHN ziet dat er nog steeds vertrouwen is, maar dat de onzekerheid toeneemt. Uit het onderzoek blijkt dat horecaondernemers voor 2020 een aantal uitdagingen zien. De drie belangrijkste bedreigingen voor 2020 zijn: de komst en verplichtingen van de WAB (genoemd door 54%), een tekort aan personeel (54%) en het te grote aanbod van horeca in hun stad of dorp (26%).

Voor 2020 ziet 54% van de horecaondernemers meer kansen dan bedreigingen. Voor 2019 was dit nog 61%. Veel horecaondernemers hebben concrete plannen of voornemens om in 2020 nieuwe activiteiten op te pakken of bestaande uit te breiden. Hierbij ligt de focus vooral op investeren in goede werkomstandigheden, investeren in training personeel en meer online activiteiten.

KHN in 2020: reparatie van de WAB en knokken voor eerlijk speelveld

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “De horeca staat er nog steeds goed voor maar waakzaamheid is geboden. Ik ben blij dat horecaondernemers nog steeds positief naar de toekomst kijken, al is de daling in ondernemersvertrouwen ook te begrijpen. KHN-leden kunnen in 2020 rekenen op een strijdbaar KHN. De WAB is onwerkbaar voor de horeca en zorgt voor een enorme extra lastendruk in een branche waar de marges al laag zijn. We merkten eind 2019 al dat de frustratie en onmacht bij horecaondernemers groot is. Nu de wet daadwerkelijk in werking is getreden, zien wij de onvrede snel toenemen. Reparatie van de WAB is dan ook onze hoogste prioriteit. Ook als het gaat om eerlijk speelveld (Airbnb, Booking.com) staan we op de barricade voor onze leden. De uitzending van Rambam over TheFork van afgelopen donderdag maakt keihard duidelijk waarom dit noodzakelijk is. Voor ons is het onacceptabel dat platformen bijvoorbeeld zonder expliciete toestemming reserveringsknoppen voor restaurants op Google kunnen zetten. De grote platformen dicteren de markt en daar moet via regelgeving balans in komen. Verder is het belangrijk dat gebruikersplatformen zoals Airbnb, waar particulieren ook horecadiensten aanbieden, verplicht worden hun data te delen met toezichthouders.” 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties

Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties voor appartementen, vakantiehuizen en villa's; het nieuwe systeem maakt het makkelijker voor reizigers om de kwaliteit van unieke verblijfsplekken te vergelijken. Reizigers hebben tegenwoordig meer keuze dan ooit als ze...

Personeel
De nieuwste technologische tools voor het koesteren van talent

Waar menselijk talent in de jaren ‘90 werd gezien als een verrijking om te managen onder het concept van talentmanagement, neemt het koesteren van talent een humanistisch standpunt in van de mensen van een organisatie van wie het doel in lijn is met het bedrijf dat talent ontwikkelt en koester...

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: