Grote verschillen in milieucijfers hotels

25 april 2018 | David Bakker

Uit de benchmark hotels van de Milieubarometer van Stichting Stimular blijkt dat een zuinig hotel wel een factor zes minder gebouwgebonden energie per gastnacht verbruikt dan een onzuinig hotel. Onder gebouwgebonden energie vallen elektriciteit, brandstof en warmte.

Opvallend is dat een hotelgast ruim het dubbele aan elektriciteit gebruikt in vergelijking met thuis. Gelukkig liggen er achter het gemiddelde hotel in werkelijkheid grote verschillen. In een zuinig duurzaam hotel is het elektriciteitsverbruik slechts 5 kWh per gastnacht terwijl de uitschieter binnen het onderzoek 26 kWh per gastnacht verbruikt. De berekening: Het gemiddelde elektriciteitsverbruik per hotelgast is volgens de Milieubarometer namelijk 16 kWh per nacht ofwel 4.380 kWh per jaar (o.b.v. gemiddelde bezettingsgraad van 75%) terwijl een éénpersoonshuishouden volgens het NIBUD 1.925 kWh per jaar verbruikt.

Waterverbruik en afval

Met de Milieubarometer worden ook andere milieuthema’s zoals waterverbruik en afval
gemonitord. Een hotelgast blijkt gemiddeld 220 liter drinkwater per nacht te gebruiken waarbij de range, van 23 tot 300 liter, weer erg groot is. Verder scheidt een hotel tegenwoordig gemiddeld 50% van het afval. Hotelgebouwen laten de volgende verhouding in milieubelasting zien: bijna de helft van de gemiddelde milieubelasting is toe te rekenen aan elektriciteit en één derde aan verwarming. Bedrijfsafval, water en woon-werkverkeer hebben een kleiner aandeel.

De volledige kengetallen van de benchmark van ruim 20 hotels van vijfsterren tot hostel zijn gepubliceerd op www.milieubarometer.nl. Hotels die de Milieubarometer invullen kunnen hun uitkomsten vergelijken met branchegemiddelden waardoor in één oogopslag duidelijk wordt waar de meeste milieuwinst is te behalen. Hotels is de 20ste branche waarvoor Stimular zo’n benchmark heeft gemaakt. De Milieubarometer is een duurzaamheidsmonitor van Stichting Stimular die de milieukosten, milieuprestaties en de
CO-2 -footprint van een organisatie eenvoudig en snel zichtbaar maakt. In veel gemeenten kunnen bedrijven gratis een nulmeting met de Milieubarometer uitvoeren.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: