Grote verschillen in milieucijfers hotels

25 april 2018 | David Bakker

Uit de benchmark hotels van de Milieubarometer van Stichting Stimular blijkt dat een zuinig hotel wel een factor zes minder gebouwgebonden energie per gastnacht verbruikt dan een onzuinig hotel. Onder gebouwgebonden energie vallen elektriciteit, brandstof en warmte.

Opvallend is dat een hotelgast ruim het dubbele aan elektriciteit gebruikt in vergelijking met thuis. Gelukkig liggen er achter het gemiddelde hotel in werkelijkheid grote verschillen. In een zuinig duurzaam hotel is het elektriciteitsverbruik slechts 5 kWh per gastnacht terwijl de uitschieter binnen het onderzoek 26 kWh per gastnacht verbruikt. De berekening: Het gemiddelde elektriciteitsverbruik per hotelgast is volgens de Milieubarometer namelijk 16 kWh per nacht ofwel 4.380 kWh per jaar (o.b.v. gemiddelde bezettingsgraad van 75%) terwijl een éénpersoonshuishouden volgens het NIBUD 1.925 kWh per jaar verbruikt.

Waterverbruik en afval

Met de Milieubarometer worden ook andere milieuthema’s zoals waterverbruik en afval
gemonitord. Een hotelgast blijkt gemiddeld 220 liter drinkwater per nacht te gebruiken waarbij de range, van 23 tot 300 liter, weer erg groot is. Verder scheidt een hotel tegenwoordig gemiddeld 50% van het afval. Hotelgebouwen laten de volgende verhouding in milieubelasting zien: bijna de helft van de gemiddelde milieubelasting is toe te rekenen aan elektriciteit en één derde aan verwarming. Bedrijfsafval, water en woon-werkverkeer hebben een kleiner aandeel.

De volledige kengetallen van de benchmark van ruim 20 hotels van vijfsterren tot hostel zijn gepubliceerd op www.milieubarometer.nl. Hotels die de Milieubarometer invullen kunnen hun uitkomsten vergelijken met branchegemiddelden waardoor in één oogopslag duidelijk wordt waar de meeste milieuwinst is te behalen. Hotels is de 20ste branche waarvoor Stimular zo’n benchmark heeft gemaakt. De Milieubarometer is een duurzaamheidsmonitor van Stichting Stimular die de milieukosten, milieuprestaties en de
CO-2 -footprint van een organisatie eenvoudig en snel zichtbaar maakt. In veel gemeenten kunnen bedrijven gratis een nulmeting met de Milieubarometer uitvoeren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: