Grote verschillen in milieucijfers hotels

25 april 2018 | David Bakker

Uit de benchmark hotels van de Milieubarometer van Stichting Stimular blijkt dat een zuinig hotel wel een factor zes minder gebouwgebonden energie per gastnacht verbruikt dan een onzuinig hotel. Onder gebouwgebonden energie vallen elektriciteit, brandstof en warmte.

Opvallend is dat een hotelgast ruim het dubbele aan elektriciteit gebruikt in vergelijking met thuis. Gelukkig liggen er achter het gemiddelde hotel in werkelijkheid grote verschillen. In een zuinig duurzaam hotel is het elektriciteitsverbruik slechts 5 kWh per gastnacht terwijl de uitschieter binnen het onderzoek 26 kWh per gastnacht verbruikt. De berekening: Het gemiddelde elektriciteitsverbruik per hotelgast is volgens de Milieubarometer namelijk 16 kWh per nacht ofwel 4.380 kWh per jaar (o.b.v. gemiddelde bezettingsgraad van 75%) terwijl een éénpersoonshuishouden volgens het NIBUD 1.925 kWh per jaar verbruikt.

Waterverbruik en afval

Met de Milieubarometer worden ook andere milieuthema’s zoals waterverbruik en afval
gemonitord. Een hotelgast blijkt gemiddeld 220 liter drinkwater per nacht te gebruiken waarbij de range, van 23 tot 300 liter, weer erg groot is. Verder scheidt een hotel tegenwoordig gemiddeld 50% van het afval. Hotelgebouwen laten de volgende verhouding in milieubelasting zien: bijna de helft van de gemiddelde milieubelasting is toe te rekenen aan elektriciteit en één derde aan verwarming. Bedrijfsafval, water en woon-werkverkeer hebben een kleiner aandeel.

De volledige kengetallen van de benchmark van ruim 20 hotels van vijfsterren tot hostel zijn gepubliceerd op www.milieubarometer.nl. Hotels die de Milieubarometer invullen kunnen hun uitkomsten vergelijken met branchegemiddelden waardoor in één oogopslag duidelijk wordt waar de meeste milieuwinst is te behalen. Hotels is de 20ste branche waarvoor Stimular zo’n benchmark heeft gemaakt. De Milieubarometer is een duurzaamheidsmonitor van Stichting Stimular die de milieukosten, milieuprestaties en de
CO-2 -footprint van een organisatie eenvoudig en snel zichtbaar maakt. In veel gemeenten kunnen bedrijven gratis een nulmeting met de Milieubarometer uitvoeren.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: