Grote verschillen in milieucijfers hotels

25 april 2018 | David Bakker

Uit de benchmark hotels van de Milieubarometer van Stichting Stimular blijkt dat een zuinig hotel wel een factor zes minder gebouwgebonden energie per gastnacht verbruikt dan een onzuinig hotel. Onder gebouwgebonden energie vallen elektriciteit, brandstof en warmte.

Opvallend is dat een hotelgast ruim het dubbele aan elektriciteit gebruikt in vergelijking met thuis. Gelukkig liggen er achter het gemiddelde hotel in werkelijkheid grote verschillen. In een zuinig duurzaam hotel is het elektriciteitsverbruik slechts 5 kWh per gastnacht terwijl de uitschieter binnen het onderzoek 26 kWh per gastnacht verbruikt. De berekening: Het gemiddelde elektriciteitsverbruik per hotelgast is volgens de Milieubarometer namelijk 16 kWh per nacht ofwel 4.380 kWh per jaar (o.b.v. gemiddelde bezettingsgraad van 75%) terwijl een éénpersoonshuishouden volgens het NIBUD 1.925 kWh per jaar verbruikt.

Waterverbruik en afval

Met de Milieubarometer worden ook andere milieuthema’s zoals waterverbruik en afval
gemonitord. Een hotelgast blijkt gemiddeld 220 liter drinkwater per nacht te gebruiken waarbij de range, van 23 tot 300 liter, weer erg groot is. Verder scheidt een hotel tegenwoordig gemiddeld 50% van het afval. Hotelgebouwen laten de volgende verhouding in milieubelasting zien: bijna de helft van de gemiddelde milieubelasting is toe te rekenen aan elektriciteit en één derde aan verwarming. Bedrijfsafval, water en woon-werkverkeer hebben een kleiner aandeel.

De volledige kengetallen van de benchmark van ruim 20 hotels van vijfsterren tot hostel zijn gepubliceerd op www.milieubarometer.nl. Hotels die de Milieubarometer invullen kunnen hun uitkomsten vergelijken met branchegemiddelden waardoor in één oogopslag duidelijk wordt waar de meeste milieuwinst is te behalen. Hotels is de 20ste branche waarvoor Stimular zo’n benchmark heeft gemaakt. De Milieubarometer is een duurzaamheidsmonitor van Stichting Stimular die de milieukosten, milieuprestaties en de
CO-2 -footprint van een organisatie eenvoudig en snel zichtbaar maakt. In veel gemeenten kunnen bedrijven gratis een nulmeting met de Milieubarometer uitvoeren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: