Hans van Spronsen: Even wakker worden!

29 juni 2012 |
Hans van Spronsen: Even wakker worden!<

De afgelopen weken stond de vakpers er vol mee: ‘hotelveilingsites funest voor het rendement’. Verbijsterend dat dit als nieuws werd gebracht. Alsof u dit niet al dagelijks voelt.

Toch ben ik de laatste die zegt dat je niet moet meedoen met de boekingsites. We hebben de macht uit handen gegeven en zullen er nu mee moeten leven. Zoals ik al eerder heb aangegeven: 'If you can’t beat them, join them.'

Vroeger dacht ik altijd, rijdend in mijn eerste, heel erg oude Toyota: Wacht maar tot ik groot ben. Het is gelukt: in mijn Volvo word ik heel wat minder vaak ingehaald. Zakelijk werkt het eigenlijk ook zo. Soms word je zakelijk links of rechts ingehaald. Niet gaan zitten wenen, maar ondernemen. En je eigen kracht zoeken. Dan word je allengs minder gepasseerd.

Ga dus niet zitten mokken als u de provisies voor de boekingsites nog maar amper kunt opbrengen, maar ga aan de slag. Doe er iets aan. U zou bijvoorbeeld samen met die andere drieduizend hotels elk jaar tienduizend euro kunnen storten voor de nog op te richten Coöperatieve Dutchhotelsbookingsite, waar u gezamenlijk dan geen provisie hoeft te betalen. Dat budget moet voldoende zijn om de strijd aan te kunnen gaan met de huidige boekingsites.
Ook kunt u reuring veroorzaken in de markt. U moet dan wel goed weten wat de identiteit is van uw hotel, welke gasten u wilt bereiken en op welk niveau van gastvrijheid.

Essentieel is het om te weten of de gasten ervaren wat u wilt uitstralen. Uiteraard kunt u via een brainstorm met collega’s, of door op het world wide web te kijken naar wat hoteliers wereldwijd doen, ideeën gaan verzamelen. Zo verrassen chef-koks ons overal in de wereld met mooie, artistieke filmpjes over een gerecht, de menukaart of hun passie.

Gasten willen verleid en verrast worden. Chef-kok Heston Blumenthal (The Fat Duck) laat deze verleiding al vóór het restaurantbezoek beginnen. Wanneer gasten een reservering maken in het driesterrenrestaurant The Fat Duck, krijgen ze een filmpje doorgestuurd waarmee de beleving perfect van start gaat.

Welke Nederlandse hotelondernemer gaat een mooi filmpje maken? Wie gaat via een eigen kanaal bij zijn gasten binnenkomen?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: