Hans van Spronsen: Even wakker worden!

29 juni 2012 |
Hans van Spronsen: Even wakker worden!<

De afgelopen weken stond de vakpers er vol mee: ‘hotelveilingsites funest voor het rendement’. Verbijsterend dat dit als nieuws werd gebracht. Alsof u dit niet al dagelijks voelt.

Toch ben ik de laatste die zegt dat je niet moet meedoen met de boekingsites. We hebben de macht uit handen gegeven en zullen er nu mee moeten leven. Zoals ik al eerder heb aangegeven: 'If you can’t beat them, join them.'

Vroeger dacht ik altijd, rijdend in mijn eerste, heel erg oude Toyota: Wacht maar tot ik groot ben. Het is gelukt: in mijn Volvo word ik heel wat minder vaak ingehaald. Zakelijk werkt het eigenlijk ook zo. Soms word je zakelijk links of rechts ingehaald. Niet gaan zitten wenen, maar ondernemen. En je eigen kracht zoeken. Dan word je allengs minder gepasseerd.

Ga dus niet zitten mokken als u de provisies voor de boekingsites nog maar amper kunt opbrengen, maar ga aan de slag. Doe er iets aan. U zou bijvoorbeeld samen met die andere drieduizend hotels elk jaar tienduizend euro kunnen storten voor de nog op te richten Coöperatieve Dutchhotelsbookingsite, waar u gezamenlijk dan geen provisie hoeft te betalen. Dat budget moet voldoende zijn om de strijd aan te kunnen gaan met de huidige boekingsites.
Ook kunt u reuring veroorzaken in de markt. U moet dan wel goed weten wat de identiteit is van uw hotel, welke gasten u wilt bereiken en op welk niveau van gastvrijheid.

Essentieel is het om te weten of de gasten ervaren wat u wilt uitstralen. Uiteraard kunt u via een brainstorm met collega’s, of door op het world wide web te kijken naar wat hoteliers wereldwijd doen, ideeën gaan verzamelen. Zo verrassen chef-koks ons overal in de wereld met mooie, artistieke filmpjes over een gerecht, de menukaart of hun passie.

Gasten willen verleid en verrast worden. Chef-kok Heston Blumenthal (The Fat Duck) laat deze verleiding al vóór het restaurantbezoek beginnen. Wanneer gasten een reservering maken in het driesterrenrestaurant The Fat Duck, krijgen ze een filmpje doorgestuurd waarmee de beleving perfect van start gaat.

Welke Nederlandse hotelondernemer gaat een mooi filmpje maken? Wie gaat via een eigen kanaal bij zijn gasten binnenkomen?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Horeca & Recht Hotel & Recht
Een vergoeding voor goodwill aan het einde van de huur, hoe zit dat eigenlijk?

Als onderdeel van een huurovereenkomst met betrekking tot hotelruimte onderhandelen partijen regelmatig over de vraag wat er met de (al dan niet door huurder) in het gehuurde aangebrachte voorzieningen zal gebeuren bij het einde van de huur. Een afspraak dat huurder deze voorzieningen (al dan niet o...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Amsterdam
Hotel W meerdere keren beschoten

In de nacht van dinsdag op woensdag is Hotel W in Amsterdam meerdere keren beschoten, zo staat de lezen op de website van Het Parool. Er raakte niemand gewond. Wel zitten er meerdere kogelgaten in de voordeur van het hotel. Om iets voor half vier vannacht kreeg de politie de melding van een schi...

Columns
Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horec...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: