Heeft u dat nou ook?

Auteur: Redactie
Columns 13 november 1997
Heeft u dat nou ook?

Niets is zo eenvoudig als communicatie! Je zegt iets tegen iemand, en die persoon begrijpt je natuurlijk. Dus je gaat weer verder, en die persoon gaat dat doen wat je hem of haar hebt gevraagd. Ik hoor u mompelen: was het maar zo. Inderdaad, communicatie wil in de praktijk wel eens wat ingewikkelder uitpakken. 'Ruis' noemen we dat. Dat kan werkelijk van alles zijn. Van zwaar wetenschappelijke begrippen als 'selectieve perceptie' en 'cognitieve dissonantie' tot simpel lawaai, ongeïnteresseerdheid en onverschilligheid.

 

Aangezien de zender altijd verantwoordelijk is voor de communicatie - dat leert de wetenschap ons - bekruipt mij vaak zo'n gevoel van 'zou men mij nu echt niet begrijpen?'. Voor het 'niet begrepen worden' bestaan praatgroepen, maar daar ben ik allergisch voor. Ja, het is vaak vreselijk ingewikkeld en enorm moeilijk.

Dat geldt helemaal voor communicatie waarin geen directe respons van de ontvanger mogelijk is. Dat komt tijdens de commerciële communicatie van uw bedrijf in negentig procent van de gevallen voor. Alleen bij de persoonlijke verkoop heeft u direct contact met de ontvanger van uw boodschap. In alle andere gevallen kunt u niets meer rechtzetten. Indien men u verkeerd begrepen heeft, is de hele actie voor niets geweest. Uw inspanning kan zelfs averechts werken. Heeft u zich dat wel eens echt gerealiseerd? Uw commerciële communicatie dient dus altijd eenduidig, helder, eenvoudig en eenvormig te zijn. Daarvoor dient u natuurlijk eerst goed in beeld te hebben wat u wilt communiceren. Een heldere identiteit is een allereerste voorwaarde. Wie bent u, en wat wilt u zijn?

Komt uw communicatie (de lay-out van uw brief, de opzet van uw advertentie, het gekozen lettertype en het logo) overeen met de identiteit van uw bedrijf? Bent u zich voldoende bewust van uw huisstijl? Realiseert u zich dat het gebruik van een gotische letter in uw correspondentie een totaal ander beeld oproept dan een strakke moderne letter?

'Ja' zegt u? Uw communicatie komt overeen met de identiteit van uw bedrijf? Dan stel ik u deze vraag: 'Hoe heeft u dat dan gecontroleerd?' Het is handig om een aantal van uw 'uitingen' aan verschillende mensen te geven - geen gasten uiteraard - en ze te vragen welke associatie die uitingen bij hen oproepen. De uitkomsten van dat onderzoekje vergelijkt u dan met de door u nagestreefde identiteit van het bedrijf. Zijn er verschillen, dan dient u zich te beraden. Men ziet u immers voor een ander aan. Dat kan heel snel leiden tot teleurstellingen.

Vergeet beslist niet de interne communicatie. Laat uw medewerkers eens een omschrijving geven van uw bedrijf. Het is mogelijk dat hier ook verschillen optreden. Wellicht is het tijd voor wat nadere uitleg met betrekking tot het imago van uw bedrijf.

Om echt succesvol te kunnen ondernemen, is een analyse van uw identiteit en van uw communicatie broodnodig. Jawel, een moeilijke klus, maar een klus die gedaan moet worden. Nou maar hopen dat u mij dit keer goed begrepen heeft.

Auteur: Hans van Spronsen

HM30JAAR HM301997

Overig nieuws