ING waarschuwt hotellerie: investeren is noodzakelijk

6 juni 2019 | Redactie

Het aandeel hotelovernachtingen dat via boekingssites als Booking.com en Expedia wordt geboekt is hoog in Nederland. Naast commissiekosten, brengt dit ook meer transparantie met zich mee.

Vanwege de sterke prijsconcurrentie, de relatief hoge loonkosten en de bovengemiddeld op technologie gerichte hotelgast, is het voor veel Nederlandse hotels dus extra belangrijk te investeren in kostenbesparende en service verhogende technologieën.

Innovaties

Het ING Economisch Bureau stelt in een vandaag verschenen rapport dat vijf technologieën, zoals mobiele apps die gasten in staat stellen meer zelf te doen, het hotel van de toekomst uitkomst kunnen bieden. Sector Banker Sjuk Akkerman van ING: “De hotellerie zet nog weinig technologische innovaties in. Dat is jammer want het kan de kosten verlagen en de gasttevredenheid verhogen. De inzet van technologie is voor hoteliers in Nederland ten opzichte van andere Europese landen extra belangrijk vanwege de sterke prijsconcurrentie, de relatief hoge loonkosten en de bovengemiddeld op technologie gerichte hotelgast.”

Vijf technologieën veranderen de hotellerie de komende jaren. In een vandaag verschenen rapport staan vijf technologieën die het hotel van de toekomst nodig heeft, zoals bluetooth-apparaten waarmee hotelgasten kunnen inloggen op hun eigen streaming-accounts of mobiele apps om mee in te checken.

ING voorziet dat hotels over twee jaar ook virtuele assistenten en chatbots inzetten, of sensoren waarmee je bijvoorbeeld met je vingerafdruk een hotelkamer kunt openen. Robots kunnen op termijn standaard handelingen en –processen, zoals het wegbrengen van koffers, overnemen. Deze technologieën kunnen de kosten verlagen en de service verhogen, waardoor het hotel voor gasten aantrekkelijker wordt.

Kosten

Het high-tech maken van de hotelkamer kost een middelgroot hotel 450.000 euro. Het ING Economisch Bureau heeft ook specifiek naar technologie voor in de hotelkamer gekeken. In zo’n high-tech hotelkamer is de deur te openen met een smartphone, kun je je eigen audio en video streamen en de gordijnen en het licht met je stem bedienen. “Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Hotels moeten rekenen op € 6.000 à €10.000 per kamer voor apparatuur en installatie” rekent Akkerman voor. “Voor een middelgroot hotel met 75 kamers betekent dit een investering van 450.000 euro.”

Lees hier het hele rapport

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: “Misschien moeten werknemers ook wat inleveren”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: