ING waarschuwt hotellerie: investeren is noodzakelijk

6 juni 2019 | Redactie

Het aandeel hotelovernachtingen dat via boekingssites als Booking.com en Expedia wordt geboekt is hoog in Nederland. Naast commissiekosten, brengt dit ook meer transparantie met zich mee.

Vanwege de sterke prijsconcurrentie, de relatief hoge loonkosten en de bovengemiddeld op technologie gerichte hotelgast, is het voor veel Nederlandse hotels dus extra belangrijk te investeren in kostenbesparende en service verhogende technologieën.

Innovaties

Het ING Economisch Bureau stelt in een vandaag verschenen rapport dat vijf technologieën, zoals mobiele apps die gasten in staat stellen meer zelf te doen, het hotel van de toekomst uitkomst kunnen bieden. Sector Banker Sjuk Akkerman van ING: “De hotellerie zet nog weinig technologische innovaties in. Dat is jammer want het kan de kosten verlagen en de gasttevredenheid verhogen. De inzet van technologie is voor hoteliers in Nederland ten opzichte van andere Europese landen extra belangrijk vanwege de sterke prijsconcurrentie, de relatief hoge loonkosten en de bovengemiddeld op technologie gerichte hotelgast.”

Vijf technologieën veranderen de hotellerie de komende jaren. In een vandaag verschenen rapport staan vijf technologieën die het hotel van de toekomst nodig heeft, zoals bluetooth-apparaten waarmee hotelgasten kunnen inloggen op hun eigen streaming-accounts of mobiele apps om mee in te checken.

ING voorziet dat hotels over twee jaar ook virtuele assistenten en chatbots inzetten, of sensoren waarmee je bijvoorbeeld met je vingerafdruk een hotelkamer kunt openen. Robots kunnen op termijn standaard handelingen en –processen, zoals het wegbrengen van koffers, overnemen. Deze technologieën kunnen de kosten verlagen en de service verhogen, waardoor het hotel voor gasten aantrekkelijker wordt.

Kosten

Het high-tech maken van de hotelkamer kost een middelgroot hotel 450.000 euro. Het ING Economisch Bureau heeft ook specifiek naar technologie voor in de hotelkamer gekeken. In zo’n high-tech hotelkamer is de deur te openen met een smartphone, kun je je eigen audio en video streamen en de gordijnen en het licht met je stem bedienen. “Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Hotels moeten rekenen op € 6.000 à €10.000 per kamer voor apparatuur en installatie” rekent Akkerman voor. “Voor een middelgroot hotel met 75 kamers betekent dit een investering van 450.000 euro.”

Lees hier het hele rapport

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Amsterdam Coronacrisis
Zakelijke markt start weer op: Mercure Amsterdam City heropent op 17 juli

Het viersterrenhotel Mercure Amsterdam City heropent haar deuren op 17 juli. Door de versoepelde maatregelen kan het hotel de veiligheid voor gasten en het personeel weer garanderen. Alle 386 moderne kamers worden weer beschikbaar gesteld voor zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen. Het Mer...

Opening Internationaal
NoMad Londen opent in december

Het in New York gevestigde horecabedrijf Sydell Group is opgericht door hotelier Andrew Zobler, en in Londen opende Zobler The Ned in samenwerking met Ron Burkle en Soho House. Deze keer heeft hij samengewerkt met de in Doha gevestigde investeringsmaatschappij BTC om NoMad London te lanceren. Het ho...

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: