KHN niet positief over btw-verhoging

11 oktober 2017 | Thijs Jacobs

De vier partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie hebben op dinsdag 10 oktober het nieuwe regeerakkoord gepresenteerd. Helaas blijkt de verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent een feit. Een maatregel die grote impact heeft op onze branche. KHN zet de voor de horeca belangrijkste maatregelen uit het regeerakkoord op een rij.

Eén van de maatregelen in het regeerakkoord is dus het verhogen van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent per 1 januari 2019. Meer btw zorgt voor hogere consumentenprijzen. Bij gelijke bestedingen van die consument leidt dit tot minder omzet voor horecaondernemers. Dat tast groeikansen en dus werkgelegenheid aan.

'Totaalbeeld is voor gemiddelde horecaondernemer niet positief'

De vennootschaps- en de inkomstenbelasting worden lager. De zelfstandigenaftrek inkomstenbelasting wordt wat beperkt. Maar dat compenseert niet genoeg. De inkomstenbelasting krijgt twee schijven: een schijf van 36,93% en één van 49,5%. De zelfstandigenaftrek wordt echter beperkt tot het tarief van de eerste schijf. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Al met al is het totaalbeeld voor de gemiddelde horecaondernemer niet positief.”

KHN positief over aanpassing ontslagrecht

KHN is wel positief over de aanpassing van het ontslagrecht. En over het feit dat werkgevers medewerkers pas na drie jaar in vaste dienst hoeven te nemen. Voor kleine bedrijven wordt de loondoorbetaling en een aantal verplichtingen bij ziekte op één jaar gesteld. Daar staat voor die werkgevers een collectieve premie tegenover voor het tweede jaar ziekte. De transitievergoeding gaat echter vanaf de eerste dag tellen. Gelet op het arbeidsintensieve karakter van de horeca met seizoenen, pieken en dalen, is KHN er nog niet van overtuigd dat deze maatregelen al met al genoeg maatwerk bieden.

Het wordt voor jongeren tot 21 jaar verplicht om een startkwalificatie te behalen. Oudere leerlingen kiezen eerder voor werkend leren omdat ze dan al een inkomen hebben. Dat levert kansen op voor de horeca. Wij kunnen immers prima opleidingsmogelijkheden bieden aan de Beroepsbegeleidende leerweg (BBL)-leerling.

Kleine stap naar eerlijker speelveld

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wordt gevraagd een speciaal team op te richten op het gebied digitale mededinging. Op die manier kan er effectiever en doelgerichter worden opgetreden tegen misbruik van marktmacht door dominante spelers in de interneteconomie. Wat KHN betreft heeft dit betrekking op online reserverings- en bookingssites. En is dit het begin van erkenning door de overheid dat de ‘interneteconomie’ niet alleen maar leidt tot innovatie, maar dat er ook schaduwkanten aan zitten.

De nieuwe regering gaat de ‘algemeen belang-bepaling’ van de Wet markt en overheid aanscherpen. Dat lost volgens KHN de oneigenlijke concurrentie helaas niet op die veel horecaondernemers ondervinden door gesubsidieerde instellingen zoals theaters, poppodia en sportkantines.

Hoe nu verder?

Het regeerakkoord omvat heel veel maatregelen, ook op het gebied van energie, milieu en preventie. KHN gaat het regeerakkoord de komende dagen verder bestuderen en bereidt input voor op het debat over de regeringsverklaring eind oktober 2017. KHN houdt u daar uiteraard van op de hoogte.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Advertorial
Brand, het zal je maar overkomen 

Een brand ligt altijd op de loer. Kortsluiting of onvoorzichtig gedrag zijn vaak de oorzaak. Als de brandweer weg is, ontdek je pas hoeveel er op je afkomt. Dan pas blijkt of alle schade wordt vergoed en hoe lang het duurt voor je weer gasten kunt ontvangen. Een goede risico-inschatting vooraf kan v...

Hotelketens
Louvre Hotels Group neemt Hôtels & Préférence over

Groupe du Louvre, moedermaatschappij van Louvre Hotels Group, tekent een overnameovereenkomst voor een aanzienlijke meerderheid in de aandelen van hotelketen Hôtels & Préférence. Door deze overname breidt Louvre Hotels Group haar portfolio uit met 140, voornamelijk 4- en 5-st...

Hotelbouwplannen
Fletcher Hotel Amsterdam opent nieuwe luxe kamers

Fletcher Hotel Amsterdam opent een nieuw kamertype op de 14e en 15e verdieping. Het superdeluxe hotel in Amsterdam Zuidoost laat haar gasten in het nieuwe kamertype, Executive kamer met panoramisch uitzicht, genieten van een fenomenaal uitzicht over de stad Amsterdam en vele andere extra’s. ...

Hotelbouwplannen Interieur
Amsterdam Marriott Hotel onthult nieuw design

Amsterdam Marriott Hotel, dat haar deuren opende in 1975 als eerste hotel van Marriott buiten Noord Amerika, heeft vandaag een volledig nieuw design onthuld na een twee jaar durende renovatie. Met de nieuwe look stralen de gastenkamers en publieke ruimtes een moderne, huiselijke stijl uit. Daarnaast...

Tech
Dit is waarom ook jouw bedrijf Facebook Messenger moet gebruiken

Facebook Messenger is niet meer weg te denken uit de hedendaagse communicatie tussen zowel consumenten als met bedrijven. Maar kun je daar nou constructief mee aan de slag gaan? In deze infographic lees je waarom je als bedrijf op Facebook Messenger aanwezig moet zijn en hoe je dat het beste kunt do...

Achtergronden Internationaal
De wereld rond met de beste gin tonics

Vandaag vieren we wereldwijd International Gin & Tonic Day. Gelukkig heeft de gin tonic het ver geschopt sinds het Britse leger het in India bedacht als medicijn tegen malaria. De grote buzz is in Amsterdam inmiddels voorbij, maar in de rest van Nederland groeit de populariteit van gin tonic nog...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: