Lightspeed geeft F&B-managers grip op hun data

12 juli 2017 | Roy Spijker
Lightspeed geeft F&B-managers grip op hun data<

De hotellerie is een branche die traditioneel niet bol staat van vernieuwing. Toch is er een verandering gaande: de traditionele server-based PMS wordt steeds meer ondersteund met software in de cloud. Het hotel transformeert hierdoor van een logge, inefficiënte instantie naar een 'connected' en geoliede machine. 

Voor Zhong Xu komt deze ontwikkeling niet als een verrassing. In 2011 startte hij zijn bedrijf Posios in Gent; het bedrijf ontwikkelde een point of sale-systeem in de cloud voor de horeca. In 2014 werd het bedrijf overgenomen door Lightspeed, waarna Xu director Hospitality werd. Door zijn jarenlange ervaring in de hospitalitybranche zag hij de verschuiving al enige tijd aankomen: van traditionele, server based machines met software naar systemen die ze ondersteunen om ze te laten meedraaien in de cloud.
 

Connectiviteit
Dit heeft volgens Xu meerdere voordelen: "hotels zijn altijd op zoek naar de gestroomlijnde ervaring van gasten. Connectiviteit is daarbij van groot belang." Als voorbeeld geeft Xu een hotelgast die in het restaurant wat te drinken bestelt. Het personeel zou dat dan direct op de kamer van de gast kunnen boeken. Of een gast wil na het diner nog een fles wijn meenemen naar de kamer. In dat geval zou een goed systeem deze bestelling gewoon kunnen boeken op de kamer, direct vanuit het hotelrestaurant. Of vanuit de lounge, meeting rooms of de banqueting. Het gaat erom dat medewerkers altijd en overal bestellingen kunnen oppakken", aldus Xu. 

Al deze data kan via een mobiele point of sale, zoals een iPad, opgevangen worden. Zo is alles met elkaar verbonden. Maar met enkel PMS-systemen hebben de meeste F&B-managers deze data nog niet.

Lightspeed Hotel
Lightspeed integreert met meerdere PMS-systemen, en sinds kort ook met het populaire Opera, en biedt dit aan onder de naam Lightspeed Hotel. Hierdoor kunnen de meeste hotel PMS-systemen communiceren met iPads op de werkvloer en nuttige data ontvangen en analyseren. 

"En dat is nodig", zegt Xu. "Een hotel PMS is niet bijzonder flexibel in zijn functionaliteiten, maar deze systemen zijn wel heel belangrijk omdat ze de backbone van het hotel vormen. Daarom is onze oplossing zo uniek: we integreren met het hotel PMS, zonder dat hoteliers een heel nieuw systeem moeten aanschaffen. En met onze API kunnen we derde partijen met extra apps toelaten. Stel, u wilt een extra functie voor uw systeem - dan kan een bedrijf dat ontwikkelen onder onze kwaliteitsvoorwaarden zodat we maatwerk kunnen aanbieden voor uw hele hotelsysteem."

Waarom Lightspeed de hotelmarkt betreedt
Lightspeed wil elk onderdeel van hospitality tegemoet kunnen komen. Na de self order, de digitale menukaart, de kitchen display en het POS voor restaurants, is Lightspeed Hotel de volgende toevoeging om dat te verwezenlijken. 
 

Voordelen van een hotel in de cloud

Een verbinding met een mobiel POS, die data opslaat in de cloud, zorgt ervoor dat u uw gasten iedere dag als VIPS kan behandelen, en niet als walk-ins. "Het verhoogt de beleving van de gast, zonder overhead", zegt Xu. 

Enkele voorbeelden van de mogelijkheden

Digitale menukaart
De app van Lightspeed kan door werknemers worden gebruikt als digitale menukaart. Zo kunnen op elke locatie in het hotel orders worden opgenomen. Op de gang, aan de deur van de hotelkamer of in de lounge. Personeel de bestelling doorgeven en tegelijkertijd een babbeltje maken met de gast, zonder daarvoor om te lopen.

Zelfbediening
Een POS is uitermate geschikt voor vergaderzalen. Meetings in een aparte kamer kunnen lastig zijn voor uw werknemers. Deze gasten moeten ook eten en drinken, maar zij willen niet om de 10 minuten gestoord worden. Een iPad op tafel kan gebruikt worden als een zelfbedieningssysteem. Zo behaalt u hogere omzet en levert u meer service.
 
Ook kan zelfbediening uitkomst bieden als extra roomservice. Wanneer een gast via de iPad iets bestelt, wordt dat meteen op zijn of haar kamer geboekt en in het bestelsysteem verwerkt.

Events en conferenties 
Conferenties en events in uw hotel zijn qua opzet altijd flexibel van aard. Met een mobiele kassa hoeft u geen kabels te trekken of hardware neer te zetten. 

Kosten besparen op personeel
Een restaurant of bar van een hotel moet continu bezet zijn met personeel om goede service te  bieden, maar deze is natuurlijk niet altijd zo vol bezet als een normaal restaurant. Met de POS van Lightspeed heeft u inzicht waar u personeel het meeste nodig heeft en op welk moment van de dag. En wederom biedt zelfservice uitkomst, zodat u niet te veel personeel heeft staan wanneer dat eigenlijk niet nodig is. 

Rapportages
Lightspeed biedt ook uitgebreide rapportages aan in de vorm van Lightspeed Accounting. Zo kunnen F&B-managers hun business optimaliseren. Nu hebben de meeste hotels daar de tools niet voor. 
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: