Must: richt je op Chinese gast

28 juli 2015
Must: richt je op Chinese gast

De constante groei in het aantal internationale Chinese reizigers biedt grote kansen voor de wereldwijde reisindustrie en hoteliers, zo onthult de
Chinese International Travel Monitor (CITM) 2015 van boekingswebsite Hotels.com. Uit hun laatste onderzoek blijkt dat technische, jonge en welgestelde Chinezen voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de groei van 20% in internationale Chinese toeristen. Deze 20% bereikte vorig jaar een aantal van 107 miljoen reizigers, die verder reisden dan het Chinese vasteland. Het onderzoek benadrukt tevens de vraag aan hoteliers om in de behoeften van Chinese reizigers te voorzien, zoals Chinees sprekend personeel en gidsen en aangepaste websites.

*Toenemende invloed van 'millennials'*
De Chinese International Travel Monitor identificeert de groeiende invloed van Generatie Y-reizigers, de zogenoemde technische 'millennials' tussen de 18 tot 35 jaar oud. Van de ondervraagde hoteliers geeft 59% aan een toename in Chinese gasten tot 35 jaar oud waar te nemen in het afgelopen jaar. Tevens verwachten de hoteliers dat deze trend blijft toenemen. De groei is voornamelijk sterk in de Aziatisch-Pacifische regio, waar 78% van de hoteliers een toename van Chinese 'millennials' rapporteerde.

*Luxe Chinese gast geeft meer dan 3000 euro per dag uit*
Een ander resultaat is het groeiende financiële vermogen van de 10% meest welvarende Chinezen. Met 13.800 RMB (€2.047) aan reisuitgaven per dag, inclusief accommodatie, geven zij meer dan vier keer zoveel uit dan de gemiddelde reiziger, die 3.324 RMB (€493) per dag uitgeeft. Toch verbleekt dit vergeleken met de 5% meest spenderende Chinese reizigers, die per dag meer dan zes keer het gemiddelde uitgeven (20.896 RMB/€3.099), wat de opkomst van een 'superluxe' klasse aanduidt.

*Voorkeur voor online boeken*
Het internet gebruiken om een reis te plannen en te boeken is de norm geworden voor Chinese reizigers. Ook het gebruik van mobiele telefoons is omhooggeschoten. In het afgelopen jaar heeft 80% van de Chinese reizigers een online apparaat gebruikt om een reis te plannen en te boeken, vergeleken met slechts 53% vorig jaar. De helft van alle Chinese reizigers gebruikt nu apps op de smartphone om reizen te plannen en te boeken. Vorig jaar was dat nog 17%.

*Boekingswebsite in het Chinees*
Door het groeiende belang van de Chinese reismarkt te herkennen, heeft Hotels.com in 2009 een "Chineestalige website":http://www.hotels.cn/ gelanceerd. Verschillende Hotels.com apps voor smartphones en tablets zijn ook beschikbaar in vereenvoudigd Chinees. Ook is de populaire Chinese betalingsmethode Alipay geïntroduceerd voor Chinese klanten. Abhiram Chowdhry, vicepresident en managing director Asia Pacific van het merk Hotels.com, vertelt: "Hotels.com's laatste rapport onthult verschillende opkomende thema's, waaronder de toenemende invloed van Chinese (millennial-)reizigers, meer welvarende Chinese reizigers en een explosieve toename in het gebruik van technologie als onderdeel van het boekingsproces van accommodaties. Veel hoteliers hebben reeds de voordelen van gratis wifi en Chinese informatie en boekingswebsites erkend."

*Over de Chinese International Travel Monitor 2015*
De Chinese reizigerssurvey is in mei 2015 uitgevoerd door IPSOS, een wereldleider in marktonderzoek, wereldwijde marktinformatie en zakelijke analyses, met een onderzoek onder 3.000 respondenten uit het vasteland van China. Minimumgrenzen zijn gesteld voor demografische factoren zoals leeftijd, geslacht en regio om een representatieve subgroep te creëren die het analyse daarvan toelaat. De survey besloeg uit onderwerpen zoals reisgedrag, boekingsmethodes en keuze voor accommodatie.

Voor de inzichten van hoteliers is in mei 2015 een wereldwijde survey afgenomen bij meer dan 1.500 partners van Hotels.com. Antwoorden zijn ontvangen van Amerika, Argentinië, Australië, Brazilië, Canada, Colombia, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, India, Ierland, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Rusland, Singapore, Spanje, Taiwan, Thailand, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

Wil je meer weten over de Chinese International Travel Monitor 2015? Klik "hier":http://www.citm2015.com/ om het volledige onderzoek te lezen.

Overig nieuws