Nederlandse zakenreizigers lopen niet warm voor nieuwe betaalmethodes

27 juni 2017 | Thijs Jacobs

31 procent van de Nederlandse zakenreizigers staat erg sceptisch tegenover het gebruik van betaalmethodes van nieuwe spelers zoals Apple, Google en Paypal terwijl slechts 14 procent bereid is om ze uit te proberen. Internationaal liggen die verhouding anders: globaal zegt slechts 14 procent resoluut 'neen', terwijl 44 procent graag de nieuwe betaalmethodes wil uitproberen. Dat blijkt uit de International Travel Management Study waarvoor AirPlus International, een internationale aanbieder van betaaloplossingen voor zakenreizen, in 2016 3.233 zakenreizigers en travel managers bevroeg in 24 landen.

Comfortabel en snel

Van de Nederlandse zakenreizigers die het gebruik van betaalmethodes van nieuwe spelers overwegen, ziet 54 procent als belangrijkste voordeel dat ze comfortabel en snel zijn. De meest genoemde tegenargumenten zijn veiligheid (34 procent), een te beperkt netwerk waar de nieuwe methodes worden aanvaard (16 procent) en een gebrek aan informatie (16 procent).

Mobiel betalen

Ook voor mobiel betalen lopen wij Nederlanders minder warm dan de rest van de wereld. 66 procent betaalde nog nooit per smartphone. Internationaal is dat 56 procent. Van degenen die wel al met hun mobiel betaalden, deed 34 procent dat voor privéuitgaven, 31 procent op zakenreis en 34 procent zowel privé als op zakenreis. Ook hier zijn veiligheid (51 procent) en een tekort aan plaatsen waar met mobiel kan worden betaald (18 procent) de grootste struikelblokken.

Bedrijfscreditcard meest populair

Volgens de bevraagde travel managers wordt de bedrijfscreditcard (77 procent) het vaakst gebruikt voor betalingen voor en tijdens de zakenreis, gevolgd door invoices (50 procent), eigen creditcard (48 procent) en cash (35 procent). Virtuele betalingen, via mobiel of virtuele creditcard, gebeurden in Nederland bij 12 procent van de bedrijven. 16 procent van de zakenreizigers betaalde al eens virtueel, via payment apps en andere virtuele betaalmethoden. Belangrijkste argumenten tegen het gebruik van virtuele creditcards zijn bedrijfsrichtlijnen die geen virtuele betalingen toelaten (44 procent) en het gebrek aan informatie (41 procent).

Ander opvallend resultaat: van de travel managers die de gemaakte kosten analyseren, gebruikt 51 procent geen specifieke tools of software.

De economische crisis lijkt volledig achter de rug, volgens de zakenreizigers en travel managers in Nederland. 53 procent van de zakenreizigers voelde in 2016 zo goed als geen gevolgen van de huidige economische situatie op de zakenreizen. 32 procent merkte zelfs dat er weer meer werd gereisd. Dat klopt met het gevoel van de travel managers: 50 procent voelde geen gevolgen, 27 procent merkte een positief effect. Gekeken naar de verwachtingen denkt 90 procent meer of evenveel te reizen in 2017, waarbij vooral luchtverkeer in de lift zit (37 procent verwacht daar een stijging).

Brexit: travel managers versus zakenreizigers


Een interessant verschil van mening tussen zakenreizigers en hun travel managers is er als je kijkt naar de verwachte gevolgen van de Brexit. Onder de Britse travel managers verwacht 50 procent dat de uitstap van Groot-Brittannië uit de EU zal leiden tot meer zakenreizen. Daarmee zijn de Britse travel managers na de Amerikanen het meest optimistisch. 95 procent denkt in 2017 meer geld te besteden aan zakenreizen doordat de lage wisselkoersen export en internationale overnames aantrekkelijker maken.

Lijnrecht daartegenover staan de Britse zakenreizigers, van wie slechts 19 procent gelooft dat de uitstap een positief effect zal hebben, ver onder het gemiddelde. Slechts 17 procent verwacht meer zakenreizen, vooral omdat ze vrezen dat de goedkope pond ervoor zorgt dat zakenreizen te duur worden voor Britse bedrijven.

Het volledige onderzoek lees je hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: