Nederlandse zakenreizigers lopen niet warm voor nieuwe betaalmethodes

27 juni 2017 | Thijs Jacobs

31 procent van de Nederlandse zakenreizigers staat erg sceptisch tegenover het gebruik van betaalmethodes van nieuwe spelers zoals Apple, Google en Paypal terwijl slechts 14 procent bereid is om ze uit te proberen. Internationaal liggen die verhouding anders: globaal zegt slechts 14 procent resoluut 'neen', terwijl 44 procent graag de nieuwe betaalmethodes wil uitproberen. Dat blijkt uit de International Travel Management Study waarvoor AirPlus International, een internationale aanbieder van betaaloplossingen voor zakenreizen, in 2016 3.233 zakenreizigers en travel managers bevroeg in 24 landen.

Comfortabel en snel

Van de Nederlandse zakenreizigers die het gebruik van betaalmethodes van nieuwe spelers overwegen, ziet 54 procent als belangrijkste voordeel dat ze comfortabel en snel zijn. De meest genoemde tegenargumenten zijn veiligheid (34 procent), een te beperkt netwerk waar de nieuwe methodes worden aanvaard (16 procent) en een gebrek aan informatie (16 procent).

Mobiel betalen

Ook voor mobiel betalen lopen wij Nederlanders minder warm dan de rest van de wereld. 66 procent betaalde nog nooit per smartphone. Internationaal is dat 56 procent. Van degenen die wel al met hun mobiel betaalden, deed 34 procent dat voor privéuitgaven, 31 procent op zakenreis en 34 procent zowel privé als op zakenreis. Ook hier zijn veiligheid (51 procent) en een tekort aan plaatsen waar met mobiel kan worden betaald (18 procent) de grootste struikelblokken.

Bedrijfscreditcard meest populair

Volgens de bevraagde travel managers wordt de bedrijfscreditcard (77 procent) het vaakst gebruikt voor betalingen voor en tijdens de zakenreis, gevolgd door invoices (50 procent), eigen creditcard (48 procent) en cash (35 procent). Virtuele betalingen, via mobiel of virtuele creditcard, gebeurden in Nederland bij 12 procent van de bedrijven. 16 procent van de zakenreizigers betaalde al eens virtueel, via payment apps en andere virtuele betaalmethoden. Belangrijkste argumenten tegen het gebruik van virtuele creditcards zijn bedrijfsrichtlijnen die geen virtuele betalingen toelaten (44 procent) en het gebrek aan informatie (41 procent).

Ander opvallend resultaat: van de travel managers die de gemaakte kosten analyseren, gebruikt 51 procent geen specifieke tools of software.

De economische crisis lijkt volledig achter de rug, volgens de zakenreizigers en travel managers in Nederland. 53 procent van de zakenreizigers voelde in 2016 zo goed als geen gevolgen van de huidige economische situatie op de zakenreizen. 32 procent merkte zelfs dat er weer meer werd gereisd. Dat klopt met het gevoel van de travel managers: 50 procent voelde geen gevolgen, 27 procent merkte een positief effect. Gekeken naar de verwachtingen denkt 90 procent meer of evenveel te reizen in 2017, waarbij vooral luchtverkeer in de lift zit (37 procent verwacht daar een stijging).

Brexit: travel managers versus zakenreizigers


Een interessant verschil van mening tussen zakenreizigers en hun travel managers is er als je kijkt naar de verwachte gevolgen van de Brexit. Onder de Britse travel managers verwacht 50 procent dat de uitstap van Groot-Brittannië uit de EU zal leiden tot meer zakenreizen. Daarmee zijn de Britse travel managers na de Amerikanen het meest optimistisch. 95 procent denkt in 2017 meer geld te besteden aan zakenreizen doordat de lage wisselkoersen export en internationale overnames aantrekkelijker maken.

Lijnrecht daartegenover staan de Britse zakenreizigers, van wie slechts 19 procent gelooft dat de uitstap een positief effect zal hebben, ver onder het gemiddelde. Slechts 17 procent verwacht meer zakenreizen, vooral omdat ze vrezen dat de goedkope pond ervoor zorgt dat zakenreizen te duur worden voor Britse bedrijven.

Het volledige onderzoek lees je hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: