Nederlandse zakenreizigers lopen niet warm voor nieuwe betaalmethodes

27 juni 2017 | Thijs Jacobs

31 procent van de Nederlandse zakenreizigers staat erg sceptisch tegenover het gebruik van betaalmethodes van nieuwe spelers zoals Apple, Google en Paypal terwijl slechts 14 procent bereid is om ze uit te proberen. Internationaal liggen die verhouding anders: globaal zegt slechts 14 procent resoluut 'neen', terwijl 44 procent graag de nieuwe betaalmethodes wil uitproberen. Dat blijkt uit de International Travel Management Study waarvoor AirPlus International, een internationale aanbieder van betaaloplossingen voor zakenreizen, in 2016 3.233 zakenreizigers en travel managers bevroeg in 24 landen.

Comfortabel en snel

Van de Nederlandse zakenreizigers die het gebruik van betaalmethodes van nieuwe spelers overwegen, ziet 54 procent als belangrijkste voordeel dat ze comfortabel en snel zijn. De meest genoemde tegenargumenten zijn veiligheid (34 procent), een te beperkt netwerk waar de nieuwe methodes worden aanvaard (16 procent) en een gebrek aan informatie (16 procent).

Mobiel betalen

Ook voor mobiel betalen lopen wij Nederlanders minder warm dan de rest van de wereld. 66 procent betaalde nog nooit per smartphone. Internationaal is dat 56 procent. Van degenen die wel al met hun mobiel betaalden, deed 34 procent dat voor privéuitgaven, 31 procent op zakenreis en 34 procent zowel privé als op zakenreis. Ook hier zijn veiligheid (51 procent) en een tekort aan plaatsen waar met mobiel kan worden betaald (18 procent) de grootste struikelblokken.

Bedrijfscreditcard meest populair

Volgens de bevraagde travel managers wordt de bedrijfscreditcard (77 procent) het vaakst gebruikt voor betalingen voor en tijdens de zakenreis, gevolgd door invoices (50 procent), eigen creditcard (48 procent) en cash (35 procent). Virtuele betalingen, via mobiel of virtuele creditcard, gebeurden in Nederland bij 12 procent van de bedrijven. 16 procent van de zakenreizigers betaalde al eens virtueel, via payment apps en andere virtuele betaalmethoden. Belangrijkste argumenten tegen het gebruik van virtuele creditcards zijn bedrijfsrichtlijnen die geen virtuele betalingen toelaten (44 procent) en het gebrek aan informatie (41 procent).

Ander opvallend resultaat: van de travel managers die de gemaakte kosten analyseren, gebruikt 51 procent geen specifieke tools of software.

De economische crisis lijkt volledig achter de rug, volgens de zakenreizigers en travel managers in Nederland. 53 procent van de zakenreizigers voelde in 2016 zo goed als geen gevolgen van de huidige economische situatie op de zakenreizen. 32 procent merkte zelfs dat er weer meer werd gereisd. Dat klopt met het gevoel van de travel managers: 50 procent voelde geen gevolgen, 27 procent merkte een positief effect. Gekeken naar de verwachtingen denkt 90 procent meer of evenveel te reizen in 2017, waarbij vooral luchtverkeer in de lift zit (37 procent verwacht daar een stijging).

Brexit: travel managers versus zakenreizigers


Een interessant verschil van mening tussen zakenreizigers en hun travel managers is er als je kijkt naar de verwachte gevolgen van de Brexit. Onder de Britse travel managers verwacht 50 procent dat de uitstap van Groot-Brittannië uit de EU zal leiden tot meer zakenreizen. Daarmee zijn de Britse travel managers na de Amerikanen het meest optimistisch. 95 procent denkt in 2017 meer geld te besteden aan zakenreizen doordat de lage wisselkoersen export en internationale overnames aantrekkelijker maken.

Lijnrecht daartegenover staan de Britse zakenreizigers, van wie slechts 19 procent gelooft dat de uitstap een positief effect zal hebben, ver onder het gemiddelde. Slechts 17 procent verwacht meer zakenreizen, vooral omdat ze vrezen dat de goedkope pond ervoor zorgt dat zakenreizen te duur worden voor Britse bedrijven.

Het volledige onderzoek lees je hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: