Nieuwe cao voor de horeca

14 november 2017 | Thijs Jacobs
Nieuwe cao voor de horeca

De cao-delegatie van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft met CNV Vakmensen een onderhandelaarsakkoord bereikt voor een nieuwe horeca cao. De nieuwe cao gaat per 1 januari 2018 in en heeft een looptijd van twee jaar. Voor medewerkers in de horeca betekent dit dat het loon in 2018 en in 2019 omhoog gaat. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over maatwerk bij seizoen- en invalwerk. CNV Vakmensen legt dit onderhandelaarsakkoord voor aan de achterban. Het landelijk bestuur van KHN heeft al ingestemd met het akkoord.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Wij zijn blij dat we met CNV Vakmensen een horeca-cao kunnen afsluiten die voor iedereen in de horeca geldt. Met eerlijke voorwaarden voor eerlijk werk. De belangrijkste winst is dat er nu een cao ligt die voor medewerkers in de horeca zekerheid geeft."

Cao voor twee jaar


De horeca cao gaat per 1 januari 2018 in en heeft een de looptijd van twee jaar. De cao biedt een inflatiecorrectie plus een loonsverhoging van 1% in juli 2018 en nog een keer 1% in juli 2019. Verder volgt de nieuwe cao de indeling en bepalingen van het KHN-model arbeidsvoorwaardenreglement (AVR). Dat zorgt voor een soepele overgang voor werkgevers in de horeca die het huidige KHN-model arbeidsvoorwaardenreglement al volgen.

Wat is nieuw

Nieuw is maatwerk bij seizoenwerk en invalwerk. In de nieuwe cao geldt voor een (echte) seizoenkracht een onderbreking van 3 maanden als uitzondering op de regel van 6 maanden tussenpoos bij contracten voor bepaalde tijd. Voor (echte) invalkrachten blijft de mogelijkheid van oproepen. Dit onder de strikte wettelijke voorwaarden.

De nieuwe cao biedt werknemers ook ruimte om werk te weigeren als daardoor bij herhaling de arbeidstijdenwet is overtreden. En de nieuwe cao geeft ruimte voor invalkrachten om last minute oproepen te weigeren als zij bijvoorbeeld examen moeten doen of als ze daarvoor ander werk moeten afzeggen.

Met de nieuwe cao is ook duidelijk welke uurlonen gelden voor de toepassing van het nieuwe wettelijke minimum uurloon en het uurloon bij uitzendwerk en payroll.

Sociale agenda


CNV Vakmensen en KHN hebben afgesproken dat zij een sociale agenda initiëren en uitwerken om inhoud te geven aan goed werkgeverschap. KHN en CNV Vakmensen hebben de regie, maar alle stakeholders kunnen meepraten, dus ook FNV Horeca.

Overgang

Werkgevers die het KHN-model arbeidsvoorwaardenreglement en de bijbehorende lonen nog niet volgen, krijgen tot 1 april 2018 de tijd om hun lonen aan de nieuwe cao-lonen aan te passen. Dat past bij een cao die voor iedereen in de horeca gaat gelden en die eerlijke voorwaarden regelt voor eerlijk werk.

Cao akkoord van CNV Vakmensen en KHN


Eind oktober 2017 werd tijdens de 3e ronde van het cao-overleg duidelijk dat de drie partijen (FNV Horeca, CNV Vakmensen en KHN) samen geen resultaat konden bereiken. KHN heeft daarna gekeken naar de mogelijkheid om met een partij verder te onderhandelen over het aanbod om het huidige AVR om te zetten naar een horeca-cao. KHN vindt het een goede zaak dat het gelukt is om met CNV Vakmensen dit doel te behalen. Dat is goed voor iedereen in de horeca.

Vervolg


KHN zal na akkoord van de achterban van CNV Vakmensen haar leden informeren over de cao-regels en de nieuwe loontabellen. Het Landelijk Bestuur van KHN heeft inmiddels met het cao resultaat ingestemd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: