Nieuwe cao voor de horeca

14 november 2017 | Thijs Jacobs
Nieuwe cao voor de horeca<

De cao-delegatie van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft met CNV Vakmensen een onderhandelaarsakkoord bereikt voor een nieuwe horeca cao. De nieuwe cao gaat per 1 januari 2018 in en heeft een looptijd van twee jaar. Voor medewerkers in de horeca betekent dit dat het loon in 2018 en in 2019 omhoog gaat. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over maatwerk bij seizoen- en invalwerk. CNV Vakmensen legt dit onderhandelaarsakkoord voor aan de achterban. Het landelijk bestuur van KHN heeft al ingestemd met het akkoord.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Wij zijn blij dat we met CNV Vakmensen een horeca-cao kunnen afsluiten die voor iedereen in de horeca geldt. Met eerlijke voorwaarden voor eerlijk werk. De belangrijkste winst is dat er nu een cao ligt die voor medewerkers in de horeca zekerheid geeft."

Cao voor twee jaar


De horeca cao gaat per 1 januari 2018 in en heeft een de looptijd van twee jaar. De cao biedt een inflatiecorrectie plus een loonsverhoging van 1% in juli 2018 en nog een keer 1% in juli 2019. Verder volgt de nieuwe cao de indeling en bepalingen van het KHN-model arbeidsvoorwaardenreglement (AVR). Dat zorgt voor een soepele overgang voor werkgevers in de horeca die het huidige KHN-model arbeidsvoorwaardenreglement al volgen.

Wat is nieuw

Nieuw is maatwerk bij seizoenwerk en invalwerk. In de nieuwe cao geldt voor een (echte) seizoenkracht een onderbreking van 3 maanden als uitzondering op de regel van 6 maanden tussenpoos bij contracten voor bepaalde tijd. Voor (echte) invalkrachten blijft de mogelijkheid van oproepen. Dit onder de strikte wettelijke voorwaarden.

De nieuwe cao biedt werknemers ook ruimte om werk te weigeren als daardoor bij herhaling de arbeidstijdenwet is overtreden. En de nieuwe cao geeft ruimte voor invalkrachten om last minute oproepen te weigeren als zij bijvoorbeeld examen moeten doen of als ze daarvoor ander werk moeten afzeggen.

Met de nieuwe cao is ook duidelijk welke uurlonen gelden voor de toepassing van het nieuwe wettelijke minimum uurloon en het uurloon bij uitzendwerk en payroll.

Sociale agenda


CNV Vakmensen en KHN hebben afgesproken dat zij een sociale agenda initiëren en uitwerken om inhoud te geven aan goed werkgeverschap. KHN en CNV Vakmensen hebben de regie, maar alle stakeholders kunnen meepraten, dus ook FNV Horeca.

Overgang

Werkgevers die het KHN-model arbeidsvoorwaardenreglement en de bijbehorende lonen nog niet volgen, krijgen tot 1 april 2018 de tijd om hun lonen aan de nieuwe cao-lonen aan te passen. Dat past bij een cao die voor iedereen in de horeca gaat gelden en die eerlijke voorwaarden regelt voor eerlijk werk.

Cao akkoord van CNV Vakmensen en KHN


Eind oktober 2017 werd tijdens de 3e ronde van het cao-overleg duidelijk dat de drie partijen (FNV Horeca, CNV Vakmensen en KHN) samen geen resultaat konden bereiken. KHN heeft daarna gekeken naar de mogelijkheid om met een partij verder te onderhandelen over het aanbod om het huidige AVR om te zetten naar een horeca-cao. KHN vindt het een goede zaak dat het gelukt is om met CNV Vakmensen dit doel te behalen. Dat is goed voor iedereen in de horeca.

Vervolg


KHN zal na akkoord van de achterban van CNV Vakmensen haar leden informeren over de cao-regels en de nieuwe loontabellen. Het Landelijk Bestuur van KHN heeft inmiddels met het cao resultaat ingestemd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: