Nieuwe cao voor de horeca

14 november 2017 | Thijs Jacobs
Nieuwe cao voor de horeca<

De cao-delegatie van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft met CNV Vakmensen een onderhandelaarsakkoord bereikt voor een nieuwe horeca cao. De nieuwe cao gaat per 1 januari 2018 in en heeft een looptijd van twee jaar. Voor medewerkers in de horeca betekent dit dat het loon in 2018 en in 2019 omhoog gaat. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over maatwerk bij seizoen- en invalwerk. CNV Vakmensen legt dit onderhandelaarsakkoord voor aan de achterban. Het landelijk bestuur van KHN heeft al ingestemd met het akkoord.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Wij zijn blij dat we met CNV Vakmensen een horeca-cao kunnen afsluiten die voor iedereen in de horeca geldt. Met eerlijke voorwaarden voor eerlijk werk. De belangrijkste winst is dat er nu een cao ligt die voor medewerkers in de horeca zekerheid geeft."

Cao voor twee jaar


De horeca cao gaat per 1 januari 2018 in en heeft een de looptijd van twee jaar. De cao biedt een inflatiecorrectie plus een loonsverhoging van 1% in juli 2018 en nog een keer 1% in juli 2019. Verder volgt de nieuwe cao de indeling en bepalingen van het KHN-model arbeidsvoorwaardenreglement (AVR). Dat zorgt voor een soepele overgang voor werkgevers in de horeca die het huidige KHN-model arbeidsvoorwaardenreglement al volgen.

Wat is nieuw

Nieuw is maatwerk bij seizoenwerk en invalwerk. In de nieuwe cao geldt voor een (echte) seizoenkracht een onderbreking van 3 maanden als uitzondering op de regel van 6 maanden tussenpoos bij contracten voor bepaalde tijd. Voor (echte) invalkrachten blijft de mogelijkheid van oproepen. Dit onder de strikte wettelijke voorwaarden.

De nieuwe cao biedt werknemers ook ruimte om werk te weigeren als daardoor bij herhaling de arbeidstijdenwet is overtreden. En de nieuwe cao geeft ruimte voor invalkrachten om last minute oproepen te weigeren als zij bijvoorbeeld examen moeten doen of als ze daarvoor ander werk moeten afzeggen.

Met de nieuwe cao is ook duidelijk welke uurlonen gelden voor de toepassing van het nieuwe wettelijke minimum uurloon en het uurloon bij uitzendwerk en payroll.

Sociale agenda


CNV Vakmensen en KHN hebben afgesproken dat zij een sociale agenda initiëren en uitwerken om inhoud te geven aan goed werkgeverschap. KHN en CNV Vakmensen hebben de regie, maar alle stakeholders kunnen meepraten, dus ook FNV Horeca.

Overgang

Werkgevers die het KHN-model arbeidsvoorwaardenreglement en de bijbehorende lonen nog niet volgen, krijgen tot 1 april 2018 de tijd om hun lonen aan de nieuwe cao-lonen aan te passen. Dat past bij een cao die voor iedereen in de horeca gaat gelden en die eerlijke voorwaarden regelt voor eerlijk werk.

Cao akkoord van CNV Vakmensen en KHN


Eind oktober 2017 werd tijdens de 3e ronde van het cao-overleg duidelijk dat de drie partijen (FNV Horeca, CNV Vakmensen en KHN) samen geen resultaat konden bereiken. KHN heeft daarna gekeken naar de mogelijkheid om met een partij verder te onderhandelen over het aanbod om het huidige AVR om te zetten naar een horeca-cao. KHN vindt het een goede zaak dat het gelukt is om met CNV Vakmensen dit doel te behalen. Dat is goed voor iedereen in de horeca.

Vervolg


KHN zal na akkoord van de achterban van CNV Vakmensen haar leden informeren over de cao-regels en de nieuwe loontabellen. Het Landelijk Bestuur van KHN heeft inmiddels met het cao resultaat ingestemd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: