Nijmegen weer goedkoopste terrasstad

24 juli 2014 |
Nijmegen weer goedkoopste terrasstad<

Nijmegen is voor het vijfde jaar op rij de goedkoopste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het Nijmeegse terras kost € 18,77. De terrasprijzen zijn in Nijmegen
net zo hoog als vorig jaar, waardoor de stad de titel ook dit jaar behoudt. Gemiddeld zijn de terrasprijzen dit jaar met 2,4% gestegen, waarmee de prijsstijging lager is dan de inflatie van afgelopen jaar (2,5%). De resultaten zijn afkomstig van het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Inventarisatie
Uit de jaarlijkse inventarisatie van de prijs voor een rondje drank (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) blijkt dat Haarlem dit jaar de duurste terrasstad is. Een rondje drank kost daar € 22,09. Haarlem stond vorig jaar nog op de derde plek, maar heeft dit jaar de koppositie van Den Haag overgenomen. De stad wordt in de ranglijst gevolgd door ’s-Hertogenbosch, Den Haag en Amsterdam, waarna Rotterdam de top 5 afsluit.

Utrecht fors duurder
In Utrecht zijn de prijzen dit jaar het hardst gestegen met 5,3%. De stad klimt daarmee 5 plaatsen in de ranglijst naar de 6e plaats. Zoetermeer stijgt dit jaar ook fors; vorig jaar stond de stad nog op de 15e plaats maar door een prijsstijging van 4,1% staat de stad nu op de 8e plek.

De voordeligste steden
Een rondje drank kost in Nijmegen gemiddeld € 3,32 minder dan in Haarlem. Met name liefhebbers van rosé wijn kunnen het best naar Nijmegen, waar een glas gemiddeld € 3,15 kost. Een glas bier is met € 1,92 het goedkoopst in Eindhoven. De BOB kan voor een glas fris het best naar Breda en voor een kopje koffie naar Nijmegen met gemiddelde prijzen van respectievelijk € 2,13 en € 2,05.

MEER LEZEN OVER TERRASSEN? KLIK HIER!
Terraskoopkracht het hoogst in Groningen
Voor het onderzoek wordt ook jaarlijks de terraskoopkracht bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Hieruit blijkt dat inwoners van Groningen de hoogste terraskoopkracht hebben met gemiddeld 20,1 rondjes per week. De stad wordt op de voet gevolgd door Eindhoven en Maastricht, waar inwoners gemiddeld 20,0 rondjes per week kunnen bestellen. In ‘s-Hertogenbosch kan men wekelijks slechts 16,7 rondjes geven. De gemiddelde terraskoopkracht over alle gemeten steden ligt op 18,8 rondjes per week. Hiermee is de terraskoopkracht gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar, toen men gemiddeld nog 19,1 rondjes per week kon betalen.

Trends
Naast de traditionele hardlopers rosé, witbier en (zelfgemaakte) ice-tea zien we dit jaar met name de Radler, alcoholvrije Radler en overige alcoholvrije speciaalbieren, zoals rosé- en witbier 0.0% een vlucht nemen. Ook Gin-Tonic, Aperol Spritz en ice-tea Green zijn populair op verschillende terrassen. Nieuwkomers dit jaar zijn de cocktail Hugo (vlierbessensiroop, prosecco citroen en munt) en de Ice Cold Cup van Chocomel, die zorgt voor een ijskoude chocomel.



Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Opening
Eerste Leonardo Royal Hotel opent in Nederland

Op maandag 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, heeft het Leonardo Royal Hotel Amsterdam, met als afkorting LRHA, haar deuren geopend. Het allereerste Leonardo Royal Hotel in Nederland is gevestigd in een nieuw gebouw van 18 verdiepingen in het Amstelkwartier met maar liefst 490 kamers. ...

Interview Longread
Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Binnen de hotellerie is het dragen van bedrijfskleding zeer gebruikelijk. Het verhoogt de herkenbaarheid van de medewerkers en straalt professionalisme uit. Maar dan moeten de kleding en de uiterlijke verzorging wel helemaal in balans zijn. Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert en legt uit waar...

Achtergronden
Download de nieuwe uitgave van Hospitality Management

De aprileditie van Hospitality Management is weer uit. Dit keer aandacht voor de hotelkamer en interieur, waarbij Carlo Slag, eigenaar van Preston Palace hotel, en Debbie Zeeuw van der Laan, designer bij Valk Design, ons bijpraten over recente verbouwingen, hotelkamertrends en investeringen. Tapijt ...

Toerisme
Grote groei Amstelveense hotelovernachtingen

Het aantal hotelovernachtigingen in Amstelveen is in 2017 bijna vervijfvoudigd ten opzichte van 2015. In 2015 werden ruim 57.600 hotelovernachtingen geboekt in Amstelveen, in 2017 waren dat er al bijna 259.000. Dit aantal word verwacht alleen maar te groeien aangezien er in 2018 nog een aantal grote...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

Personalia
Jelrick Claus en Robin Harting vormen nieuw management van Claus

Per 1 april jongstleden vormen Jelrick Claus en Robin Harting het nieuwe dagelijks management van Claus in Hoofddorp. Jelrick Claus vervult de rol van Commercieel Manager en Robin Harting promoveert tot Operationeel Manager. Claus biedt multifunctionele eventzalen, restaurants, drie escape rooms, ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: