Nijmegen weer goedkoopste terrasstad

24 juli 2014 |
Nijmegen weer goedkoopste terrasstad<

Nijmegen is voor het vijfde jaar op rij de goedkoopste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het Nijmeegse terras kost € 18,77. De terrasprijzen zijn in Nijmegen
net zo hoog als vorig jaar, waardoor de stad de titel ook dit jaar behoudt. Gemiddeld zijn de terrasprijzen dit jaar met 2,4% gestegen, waarmee de prijsstijging lager is dan de inflatie van afgelopen jaar (2,5%). De resultaten zijn afkomstig van het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Inventarisatie
Uit de jaarlijkse inventarisatie van de prijs voor een rondje drank (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) blijkt dat Haarlem dit jaar de duurste terrasstad is. Een rondje drank kost daar € 22,09. Haarlem stond vorig jaar nog op de derde plek, maar heeft dit jaar de koppositie van Den Haag overgenomen. De stad wordt in de ranglijst gevolgd door ’s-Hertogenbosch, Den Haag en Amsterdam, waarna Rotterdam de top 5 afsluit.

Utrecht fors duurder
In Utrecht zijn de prijzen dit jaar het hardst gestegen met 5,3%. De stad klimt daarmee 5 plaatsen in de ranglijst naar de 6e plaats. Zoetermeer stijgt dit jaar ook fors; vorig jaar stond de stad nog op de 15e plaats maar door een prijsstijging van 4,1% staat de stad nu op de 8e plek.

De voordeligste steden
Een rondje drank kost in Nijmegen gemiddeld € 3,32 minder dan in Haarlem. Met name liefhebbers van rosé wijn kunnen het best naar Nijmegen, waar een glas gemiddeld € 3,15 kost. Een glas bier is met € 1,92 het goedkoopst in Eindhoven. De BOB kan voor een glas fris het best naar Breda en voor een kopje koffie naar Nijmegen met gemiddelde prijzen van respectievelijk € 2,13 en € 2,05.

MEER LEZEN OVER TERRASSEN? KLIK HIER!
Terraskoopkracht het hoogst in Groningen
Voor het onderzoek wordt ook jaarlijks de terraskoopkracht bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Hieruit blijkt dat inwoners van Groningen de hoogste terraskoopkracht hebben met gemiddeld 20,1 rondjes per week. De stad wordt op de voet gevolgd door Eindhoven en Maastricht, waar inwoners gemiddeld 20,0 rondjes per week kunnen bestellen. In ‘s-Hertogenbosch kan men wekelijks slechts 16,7 rondjes geven. De gemiddelde terraskoopkracht over alle gemeten steden ligt op 18,8 rondjes per week. Hiermee is de terraskoopkracht gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar, toen men gemiddeld nog 19,1 rondjes per week kon betalen.

Trends
Naast de traditionele hardlopers rosé, witbier en (zelfgemaakte) ice-tea zien we dit jaar met name de Radler, alcoholvrije Radler en overige alcoholvrije speciaalbieren, zoals rosé- en witbier 0.0% een vlucht nemen. Ook Gin-Tonic, Aperol Spritz en ice-tea Green zijn populair op verschillende terrassen. Nieuwkomers dit jaar zijn de cocktail Hugo (vlierbessensiroop, prosecco citroen en munt) en de Ice Cold Cup van Chocomel, die zorgt voor een ijskoude chocomel.



Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Economie Internationaal
Goldman Sachs richt pijlen op overname B&B Hotels

Er zijn exclusieve gesprekken gaande tussen de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en investeerder PAI. De gesprekken gaan in dit geval over de overname van B&B Hotels. B&B Hotels telt 476 vestigingen en de zakenbank is bereid 1,9 miljard euro neer te tellen voor de overname, zo lezen we in...

Economie Toerisme
Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: