Omzet Accor gestuwd door marktherstel

22 juli 2010 |
Omzet Accor gestuwd door marktherstel<

Europa's grootste hotelbedrijf, Accor, publiceerde woensdag beter dan verwachte omzetcijfers. De omzet uit de eerste jaarhelft kwam uit op 2,85 miljard euro, 6,1 procent meer dan in dezelfde periode in 2009. Rekening houdend met de afsplitsing van het dienstenbedrijf eerder deze maand kwam de omzet in het tweede kwartaal uit op 1,72 miljard euro, komend van 1,57 miljard een jaar eerder in dezelfde periode. De cijfers waren beter dan analisten hadden verwacht. Zij gingen uit van een gemiddelde kwartaalomzet van 1,64 miljard euro. Dankzij het beter dan verwachte bedrijfsresultaat steeg het aandeel Accor op de beurs in Parijs het hardst in de afgelopen twee maanden.

Uitbreiding en herstel
De omzetcijfers werden mede gestuwd door weer aantrekkende markten. Vooral de betere bezettingsgraden in de belangrijkste markten van Accor (Frankrijk, Groot-Brittanni├ź, en Duitsland) deden het hotelbedrijf goed. Dankzij vollere hotels nam ook de gemiddelde opbrengst per kamer toe. De uitbreiding en opening van nieuwe hotelkamers deed de omzet van de hotelonderneming tevens plussen. Accor opende in de eerste zes maanden van 2010 bijna 11.000 nieuwe kamers, voornamelijk in China en Latijns Amerika. De nieuwe hotelkamers zorgden in totaal voor 40 miljoen euro aan extra omzet. Ook was er een omzetvoordeel dankzij gunstige wisselkoersen ter grootte 75 miljoen euro.

Slecht vergelijkingsmateriaal
In de meeste landen waar Accor actief is, maar met name in Europa, kreeg het herstel uit het eerste kwartaal verder momentum in het tweede kwartaal. Daarbij geeft Accor in een persverklaring toe dat het cijfermatige vergelijkingsmateriaal uit 2009 niet veel slechter kon.

Op 26 augustus maakt Accor de winstcijfers over het eerste halfjaar en het tweede kwartaal van 2010 bekend.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: