(On)gerechtvaardigd vertrouwen in de overheid

20 juni 2018 | Rob Stiekema

Eric de Vries ziet het helemaal zitten. Er staat een leuk pandje te huur aan een sfeervol plein met mooie oude bomen. Ideaal voor een café met een leuk terras erbij op het plein. Eric heeft kort daarvoor alle benodigde horecapapieren gehaald. Hij is verstandig en gaat eerst bij de gemeente informeren of hij zijn plannen wel kan uitvoeren. 

Kort daarna gaat Eric naar de gemeente en bespreekt hij zijn plannen met de heer Jacobs, een vriendelijke en (letterlijk) veelbelovende ambtenaar. Jacobs is hoofd van de afdeling die over horecavergunningen gaat en is erg enthousiast. Hij kijkt in het bestemmingsplan en ziet dat in het pand een café is toegestaan. Een vergunning voor afwijking van het bestemmingsplan is niet nodig, een vergunning voor de inpandige verbouwing evenmin. Eric vraagt nog even voor de zekerheid of het terras -dat toch wel belangrijk is voor de levensvatbaarheid van het café- ook is toegestaan. Jacobs zegt dat het plein eigendom is van de gemeente en dat hij laatst nog met de wethouder besprak dat het plein wel een gezellig terras zou kunnen gebruiken. Dat terras komt dik in orde, geen probleem, aldus Jacobs.

Eric besluit om het pand te gaan huren. Kort daarna staat hij te klussen in zijn nieuwe café, als Jacobs belt met een rampzalige mededeling: de vergunning voor het terras kan niet worden verleend, omdat het bestemmingsplan op het plein geen terrassen toelaat. Eric is woedend, en vindt dat de gemeente verplicht is om hem alsnog een vergunning te verlenen voor het terras. Hij mocht toch vertrouwen op de toezeggingen van Jacobs?

Helaas voor Eric, als hij zijn zaak aan de rechter zou voorleggen, dan is zijn kans op succes erg klein. We kennen in Nederland het vertrouwensbeginsel. Het beginsel houdt in dat de overheid gedane toezeggingen waarop een burger mag vertrouwen, moet nakomen. Dat klinkt prachtig, maar in de praktijk stelt de rechter dusdanig strenge eisen, dat een beroep op het vertrouwensbeginsel vrijwel nooit gehonoreerd wordt. Een beroep op het vertrouwensbeginsel slaagt in principe alleen als er sprake is van "aan het bestuursorgaan toe te rekenen concrete, ondubbelzinnige toezeggingen, gedaan door een daartoe bevoegd persoon, waaraan rechtens te honoreren verwachtingen kunnen worden ontleend."   

Hoe begrijpelijk het ook is dat Eric meende af te kunnen gaan op de toezeggingen van Jacobs, het zal hem vermoedelijk niet helpen, omdat Jacobs hoogstwaarschijnlijk niet bevoegd zal blijken te zijn om te beslissen over een afwijking van het bestemmingsplan. Ook toezeggingen van een wethouder, een burgemeester en zelfs het college van B&W, hoeven niet te worden gehonoreerd, als het gaat over onderwerpen waarover ze niet officieel bevoegd zijn.

In de praktijk doe je er dus verstandig aan om investeringen die afhankelijk zijn van een vergunning, uit te stellen totdat je die vergunning ook daadwerkelijk hebt. Hoe lang dat ook kan duren. Maar dat is weer een ander onderwerp.   

Rob Stiekema
Advocaat bij Immix, www.immix.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: