Populariteit van culinaire arrangementen neemt toe

6 juni 2017 | Thijs Jacobs

Peter Postma van Restaurant en Hotel Kaatje bij de Sluis vertelde in de uitgave Hotel & Food & Beverage dat een zeer groot deel van de bezetting, van zowel het restaurant als het hotel, komt uit de samenwerking met Kras. De organisatie biedt op dit moment 29 culinaire reizen - naar restaurants met een Michelinster - aan.

Niet alleen ‘Kaatje’ heeft een deal met Kras, ook bijvoorbeeld Hotel Duin en Kruidberg met restaurant De Vrienden van Jacob, Merlet en ‘t Lansink bieden een arrangement aan via de reisorganisatie. Hiermee blijkt Kras een succesvolle aanbieder van culinaire arrangementen te zijn.

Omzet op dalmomenten

Andere mogelijkheden voor (hotel)restaurants om een hogere bezettingsgraad te realiseren zijn acties en veilingen, zoals die van Vakantieveilingen.nl. Ook Groupon biedt dikwijls een mooie selectie van sterrenrestaurants, waaronder De Kromme Watergang (inclusief overnachting) of Ron Gastrobar. U ziet het al: korting is ook in de culinaire top geen vies woord meer, maar een manier om meer omzet te genereren op dalmomenten.

Restaurant Week


De Restaurant Week bestaat in 2017 tien jaar. De eerste editie werd door veel horecaondernemers met argusogen bekeken, maar dit is inmiddels veranderd. Tijdens de crisis is de horeca door een diep dal gegaan en nog steeds is de horeca het zorgenkindje van de economie.

Afgelopen maand bleek uit cijfers van de KvK dat er vijftien procent meer faillissementen werden genoteerd in de horeca (1 april 2017 ten opzichte van 1 april 2016). Met name restaurants en cafés blijken de crisis nog niet achter zich gelaten te hebben. Voor veel van deze restaurants is deelname aan een dergelijke actie een voorwaarde om genoeg omzet te kunnen behalen.

Jeroen van den Brink, CEO van Diningcity en de organisator van de Restaurant Week, vergeleek in Quote de gasten die meedoen aan deze actie met potentiële kopers van een Mercedes die een proefrit maken. Als de proefrit bevalt, wordt tot een aankoop overgegaan, in het geval van restaurants is dit een herhaalbezoek.

Kras op de culinaire toer

Iris Verheul is productmanager bij Kras en verantwoordelijk voor de autovakanties, waaronder de culinaire reizen vallen. Iris geeft aan dat deze reizen het uitzonderlijk goed doen: “Inderdaad, ik ben op dit moment bezig om het portfolio sterk uit te breiden. Dat komt vanwege de populariteit, maar ook vanuit de wens van de vaste klanten. Ze willen graag een nog breder aanbod.”

Advertenties in kranten werken goed

De boekingen stromen niet vanzelf binnen en dus worden er door Kras marketinginspanningen gedaan die de hotels en restaurants zelf niet kunnen doen. “Onze advertenties voor de culinaire reizen zie je niet alleen online, maar ook in bekende dagbladen, veelal op de voorpagina. Onze doelgroep is over het algemeen ouder, in ieder geval vijftig plus, dus daar houden we rekening mee, alhoewel we bij de culinaire bestemmingen een jonger publiek zien."

 

"Wat ons onderscheidt van een OTA? We doen alleen arrangementen, combinaties van diner en hotel in dit geval. Als touroperator werk je samen met verschillende partijen tegelijkertijd; dat is iets wat OTA’s niet beheersen. Anderzijds zijn er initiatieven zoals de Restaurant Week, waarbij enkel diners worden geboekt. Tijdens die periode zetten wij onze acties even stil, want dat heeft geen zin. Daar moet je reëel in zijn. Wat we wel vragen van de partijen die met ons samenwerken, is dat we ‘year round’ een samenwerking aangaan, in goede en in slechte tijden helpen we elkaar. Wij helpen de horecaondernemers in de rustige maanden, terwijl we in de drukke periodes ook arrangementen willen blijven aanbieden. Ik zie het als een win-winsituatie.”

Hoe je meer wijnarrangementen verkoopt

De samenwerking met Kaatje bij de Sluis werd eerder al genoemd. Die samenwerking blijkt bijzonder: “Peter Postma was de eerste met wie we samen gingen werken”, vertelt Iris. “Deze samenwerking bestaat al negen jaar en verloopt zeer soepel. Het mooie van de samenwerking is we elkaar versterken met ieder met onze eigen expertise. Peter is een geniale chef-kok en marketing is ons vakgebied. En als er een hotel bij het restaurant zit, dan profiteert het hotel ook mee, want de arrangementen bestaan altijd uit een diner plus overnachting."

"Als het restaurant geen hotel heeft, gaan we op zoek naar een goed hotel op loopafstand. Met de nadruk op goed hotel, want een tweesterrenhotel past qua niveau niet bij een sterrendiner. De directe nabijheid van een hotel is voor ons een voorwaarde en ook de bijverkoop van wijnarrangementen is voor restaurateurs een leuke bijkomstigheid. Wanneer het hotel zich op loopafstand bevindt, kan de gast rustig een extra wijntje bestellen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
World Travel Awards: Pulitzer beste hotel van Nederland

Pulitzer Amsterdam is uitgekozen tot het beste hotel van Nederland. De prijs werd voor de 26ste keer uitgereikt door de World Travel Awards tijdens de jaarlijkse ceremonie, dit jaar gehouden op Madeira. De World Travel Awards wordt beschouwd als één van de meest prestigieuze erkenninge...

Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: