Populariteit van culinaire arrangementen neemt toe

6 juni 2017 | Thijs Jacobs

Peter Postma van Restaurant en Hotel Kaatje bij de Sluis vertelde in de uitgave Hotel & Food & Beverage dat een zeer groot deel van de bezetting, van zowel het restaurant als het hotel, komt uit de samenwerking met Kras. De organisatie biedt op dit moment 29 culinaire reizen - naar restaurants met een Michelinster - aan.

Niet alleen ‘Kaatje’ heeft een deal met Kras, ook bijvoorbeeld Hotel Duin en Kruidberg met restaurant De Vrienden van Jacob, Merlet en ‘t Lansink bieden een arrangement aan via de reisorganisatie. Hiermee blijkt Kras een succesvolle aanbieder van culinaire arrangementen te zijn.

Omzet op dalmomenten

Andere mogelijkheden voor (hotel)restaurants om een hogere bezettingsgraad te realiseren zijn acties en veilingen, zoals die van Vakantieveilingen.nl. Ook Groupon biedt dikwijls een mooie selectie van sterrenrestaurants, waaronder De Kromme Watergang (inclusief overnachting) of Ron Gastrobar. U ziet het al: korting is ook in de culinaire top geen vies woord meer, maar een manier om meer omzet te genereren op dalmomenten.

Restaurant Week


De Restaurant Week bestaat in 2017 tien jaar. De eerste editie werd door veel horecaondernemers met argusogen bekeken, maar dit is inmiddels veranderd. Tijdens de crisis is de horeca door een diep dal gegaan en nog steeds is de horeca het zorgenkindje van de economie.

Afgelopen maand bleek uit cijfers van de KvK dat er vijftien procent meer faillissementen werden genoteerd in de horeca (1 april 2017 ten opzichte van 1 april 2016). Met name restaurants en cafés blijken de crisis nog niet achter zich gelaten te hebben. Voor veel van deze restaurants is deelname aan een dergelijke actie een voorwaarde om genoeg omzet te kunnen behalen.

Jeroen van den Brink, CEO van Diningcity en de organisator van de Restaurant Week, vergeleek in Quote de gasten die meedoen aan deze actie met potentiële kopers van een Mercedes die een proefrit maken. Als de proefrit bevalt, wordt tot een aankoop overgegaan, in het geval van restaurants is dit een herhaalbezoek.

Kras op de culinaire toer

Iris Verheul is productmanager bij Kras en verantwoordelijk voor de autovakanties, waaronder de culinaire reizen vallen. Iris geeft aan dat deze reizen het uitzonderlijk goed doen: “Inderdaad, ik ben op dit moment bezig om het portfolio sterk uit te breiden. Dat komt vanwege de populariteit, maar ook vanuit de wens van de vaste klanten. Ze willen graag een nog breder aanbod.”

Advertenties in kranten werken goed

De boekingen stromen niet vanzelf binnen en dus worden er door Kras marketinginspanningen gedaan die de hotels en restaurants zelf niet kunnen doen. “Onze advertenties voor de culinaire reizen zie je niet alleen online, maar ook in bekende dagbladen, veelal op de voorpagina. Onze doelgroep is over het algemeen ouder, in ieder geval vijftig plus, dus daar houden we rekening mee, alhoewel we bij de culinaire bestemmingen een jonger publiek zien."

 

"Wat ons onderscheidt van een OTA? We doen alleen arrangementen, combinaties van diner en hotel in dit geval. Als touroperator werk je samen met verschillende partijen tegelijkertijd; dat is iets wat OTA’s niet beheersen. Anderzijds zijn er initiatieven zoals de Restaurant Week, waarbij enkel diners worden geboekt. Tijdens die periode zetten wij onze acties even stil, want dat heeft geen zin. Daar moet je reëel in zijn. Wat we wel vragen van de partijen die met ons samenwerken, is dat we ‘year round’ een samenwerking aangaan, in goede en in slechte tijden helpen we elkaar. Wij helpen de horecaondernemers in de rustige maanden, terwijl we in de drukke periodes ook arrangementen willen blijven aanbieden. Ik zie het als een win-winsituatie.”

Hoe je meer wijnarrangementen verkoopt

De samenwerking met Kaatje bij de Sluis werd eerder al genoemd. Die samenwerking blijkt bijzonder: “Peter Postma was de eerste met wie we samen gingen werken”, vertelt Iris. “Deze samenwerking bestaat al negen jaar en verloopt zeer soepel. Het mooie van de samenwerking is we elkaar versterken met ieder met onze eigen expertise. Peter is een geniale chef-kok en marketing is ons vakgebied. En als er een hotel bij het restaurant zit, dan profiteert het hotel ook mee, want de arrangementen bestaan altijd uit een diner plus overnachting."

"Als het restaurant geen hotel heeft, gaan we op zoek naar een goed hotel op loopafstand. Met de nadruk op goed hotel, want een tweesterrenhotel past qua niveau niet bij een sterrendiner. De directe nabijheid van een hotel is voor ons een voorwaarde en ook de bijverkoop van wijnarrangementen is voor restaurateurs een leuke bijkomstigheid. Wanneer het hotel zich op loopafstand bevindt, kan de gast rustig een extra wijntje bestellen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Horeca naar de stembus deel één: VVD

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: