Saunamarkt: groei en preutsheid

29 juni 2017 | Thijs Jacobs

Het aantal saunabezoeken in Nederland is sinds 2010 flink toegenomen. In 2016 bezochten circa 1,8 miljoen Nederlanders een saunabedrijf. Gezamenlijk bezochten zij 15,6 miljoen keer de sauna. Dit is een groei van 42% ten opzichte van 2010. De saunamarkt presteert dus goed met een jaarlijkse groei van circa 3,7%. Dit en meer blijkt uit het Nationaal Saunabezoekers Onderzoek 2017 gehouden onder circa 1.300 Nederlanders door Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Stijging aantal bezoekers

Het Nationaal Saunabezoekers Onderzoek 2017 onderzoekt het aandeel Nederlanders dat een sauna bezoekt (participatie), de bezoekfrequentie en het consumentenprofiel. Hierbij gaat het om bezoekers die minimaal éénmaal per jaar een sauna bezoeken. Dit aandeel, de bezoekparticipatie, bedraagt in Nederland 10,4%. Het gemiddeld aantal bezoeken per persoon bedraagt 8,9 per jaar. Hiermee bedraagt het totaal aantal bezoeken ruim 15,6 miljoen. Het onderzoek laat een gezonde stijging zien in de marktomvang van 22% in 6 jaar (gemiddeld 3,7% per jaar).

Verdere groei voorzien

Volgens Lennert Rietveld, senior-adviseur bij Van Spronsen & Partners horeca-advies sluit dit aan bij de ontwikkeling van de markt: “De bekendheid van grote saunabedrijven in ons land is in korte tijd snel toegenomen. De wellnessaanbieders hebben een kwaliteitsslag doorgemaakt en doen goed zaken bij een aantrekkende economie. De consument kan meer uitgeven en heeft behoefte aan kwaliteit in zijn/haar vrije tijd. De markt is volop actief met online promoties en bij veilingen zodat veel consumenten in aanraking komen met een saunabedrijf en de stap durven zetten. Voor de toekomst verwachten we een verdere toename van participatie aangezien de Nederlandse saunamarkt nog relatief jong is”.

Type saunabezoekers en besteding

De saunamarkt op te delen in drie verschillende type bezoekers: light-, medium- en heavy users. Hierbij is onderscheid gemaakt op basis van het aantal keren dat de saunabezoeker een saunabedrijf bezoekt. De light user bezoekt jaarlijks 1 tot 12 keer een saunabedrijf, de medium user 12-40 keer en de heavy user meer dan 40 keer per jaar.

Gemiddeld geven saunabezoekers € 63,- uit aan een bezoek. Dit is een beperkte stijging ten opzichte van 2010. De bestedingen aan horeca zijn nog toegenomen, maar de besteding aan entreegelden staat onder druk als gevolg van prijsaanbiedingen, kortingsacties en yieldmanagement.

Saunabezoeker: voornamelijk vrouwen

De saunabezoeker bestaat voor 64% uit vrouwen. De vrouwelijke bezoeker is gemiddeld 41 jaar en daarmee 6 jaar jonger dan de gemiddelde man (47 jaar). Naarmate bezoekers ouder worden en vaker gaan, zien we een groter aandeel van mannen ontstaan.

Jongeren veel preutser dan ouderen

83% van de saunabezoekers bezoekt de sauna alleen op reguliere dagen (zonder badkleding), 9% komt alleen op badkledingdagen en 8% geeft aan op beide bezoekmomenten de sauna te bezoeken. Hierbij is er een duidelijk verband in de populariteit van badkledingdagen en de leeftijd. 50% van de 15-19 jarigen geeft de voorkeur aan badkleding dagen, terwijl dit bij de 30-39 jarigen nog maar 10% is. In de oudere leeftijdsgroepen is de populariteit van de badkledingdagen vrijwel nihil. Jongeren gaan dus minder makkelijk uit te kleren dan de oudere bezoeker.

Grote saunabedrijven meest populair

Ruim 63% van de saunabezoekers geeft aan wel eens een groot saunabedrijf (vanaf 5 warme cabines) te bezoeken. De kleine saunabedrijven (met 1 of 2 cabines) zijn een stuk minder populair. Slechts 6% geeft aan wel eens een kleine saunafaciliteit te bezoeken.

Saunabezoekers minder loyaal

55% van de saunabezoekers bezoekt regelmatig een ander saunabedrijf en is dus weinig loyaal. Daartegenover blijft slechts 11% loyaal aan hun huidige saunabedrijf. Het aandeel van de heavy users (meer dan 40 bezoeken per jaar) dat trouw blijft aan het huidige saunabedrijf is ruim dubbel zo groot met 24%.

Smartphonevrije leisure populair?

Het voornaamste bezoekmotief van de saunabezoeker is de fysieke en mentale ontspanning. Een ‘voordeel’ dat een sauna biedt is het feit dat de smartphone niet toegestaan is. Met de toename van drukte en stress in de maatschappij, is deze eigenschap van wellness een belangrijk aspect voor de consument die op zoek is naar echte rust en ontspanning.

Lees het ‘Nationaal Saunabezoekers Onderzoek’ voor meer informatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Tech Interview
"Ook jij kunt een hogere bezettingsgraad realiseren door e-mailmarketing"

E-mailadressen zijn goud waard, maar hoteliers en B&B-ondernemers doen er tot op heden te weinig mee. “Een gemiddelde hotelier of B&B-ondernemer kan niet eens een database van zijn klanten bijhouden”, aldus e-mailmarketingexpert Frank Tromp. Dat laatste klopt en niet zelden wordt...

Amsterdam
Strengere controles op illegale vakantieverhuur in Amsterdam

De gemeente van Amsterdam is deze week begonnen met een strengere controle op illegale vakantieverhuur. Dit nieuws komt niet volledig uit het niets, kortgeleden heeft Amsterdam de vakantieverhuur termijn namelijk verkort naar 30 dagen. De strengere controle gaat om verhuurders die over dit limiet ga...

Interview Longread
Eric Toren & Tijmen Receveur: "Leer van wat je niet hebt gedaan"

Waar een jonge accidential hotelier en een geroutineerde hospitality-expert elkaar vinden in passie voor hun mensen, de lol van het creatieve proces en het perfectioneren van de begroting. Wij spreken Tijmen Receveur, mede-oprichter en mede-eigenaar van Hotel Not Hotel en Eric Toren, directeur, eige...

Aantal viersterrenhotels groeit gestaag

De viersterrenhotelmarkt in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 22% gegroeid. Nederland telt in totaal 705 4-sterren hotels, waarvan meer dan een kwart in provincie Noord-Holland. In totaal telt dit segment 67.000 kamers en is hiermee met een aandeel van 50% het belangrijkste segment binnen de h...

Accor Hotelketens Internationaal
Een miljard euro omzet voor Accor in eerste kwartaal 2019

Hotelketen Accor heeft het eerste kwartaal van het jaar 2019 een omzet gedraaid van 987 miljoen euro. Een stijging van 34,2%. Dat meldt het bedrijf via een persbericht. De RevPAR van de groep steeg met 1,6% met wisselende prestaties afhankelijk van de regio: Europa was veerkrachtig (+3,3%), terwi...

Personalia Michelin
Sommelier Koen van der Plas van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede

Met ingang van 1 juli 2019 maakt hoofdsommelier Koen van der Plas de overstap van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede. Hij gaat daar het team van chefkok Ollie Schuiling versterken, die samen met Frans den Boer de nieuwe eigenaar wordt van het bekende sterrenrestaurant in Houten. De 27-jarige V...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: