Saunamarkt: groei en preutsheid

29 juni 2017 | Thijs Jacobs

Het aantal saunabezoeken in Nederland is sinds 2010 flink toegenomen. In 2016 bezochten circa 1,8 miljoen Nederlanders een saunabedrijf. Gezamenlijk bezochten zij 15,6 miljoen keer de sauna. Dit is een groei van 42% ten opzichte van 2010. De saunamarkt presteert dus goed met een jaarlijkse groei van circa 3,7%. Dit en meer blijkt uit het Nationaal Saunabezoekers Onderzoek 2017 gehouden onder circa 1.300 Nederlanders door Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Stijging aantal bezoekers

Het Nationaal Saunabezoekers Onderzoek 2017 onderzoekt het aandeel Nederlanders dat een sauna bezoekt (participatie), de bezoekfrequentie en het consumentenprofiel. Hierbij gaat het om bezoekers die minimaal éénmaal per jaar een sauna bezoeken. Dit aandeel, de bezoekparticipatie, bedraagt in Nederland 10,4%. Het gemiddeld aantal bezoeken per persoon bedraagt 8,9 per jaar. Hiermee bedraagt het totaal aantal bezoeken ruim 15,6 miljoen. Het onderzoek laat een gezonde stijging zien in de marktomvang van 22% in 6 jaar (gemiddeld 3,7% per jaar).

Verdere groei voorzien

Volgens Lennert Rietveld, senior-adviseur bij Van Spronsen & Partners horeca-advies sluit dit aan bij de ontwikkeling van de markt: “De bekendheid van grote saunabedrijven in ons land is in korte tijd snel toegenomen. De wellnessaanbieders hebben een kwaliteitsslag doorgemaakt en doen goed zaken bij een aantrekkende economie. De consument kan meer uitgeven en heeft behoefte aan kwaliteit in zijn/haar vrije tijd. De markt is volop actief met online promoties en bij veilingen zodat veel consumenten in aanraking komen met een saunabedrijf en de stap durven zetten. Voor de toekomst verwachten we een verdere toename van participatie aangezien de Nederlandse saunamarkt nog relatief jong is”.

Type saunabezoekers en besteding

De saunamarkt op te delen in drie verschillende type bezoekers: light-, medium- en heavy users. Hierbij is onderscheid gemaakt op basis van het aantal keren dat de saunabezoeker een saunabedrijf bezoekt. De light user bezoekt jaarlijks 1 tot 12 keer een saunabedrijf, de medium user 12-40 keer en de heavy user meer dan 40 keer per jaar.

Gemiddeld geven saunabezoekers € 63,- uit aan een bezoek. Dit is een beperkte stijging ten opzichte van 2010. De bestedingen aan horeca zijn nog toegenomen, maar de besteding aan entreegelden staat onder druk als gevolg van prijsaanbiedingen, kortingsacties en yieldmanagement.

Saunabezoeker: voornamelijk vrouwen

De saunabezoeker bestaat voor 64% uit vrouwen. De vrouwelijke bezoeker is gemiddeld 41 jaar en daarmee 6 jaar jonger dan de gemiddelde man (47 jaar). Naarmate bezoekers ouder worden en vaker gaan, zien we een groter aandeel van mannen ontstaan.

Jongeren veel preutser dan ouderen

83% van de saunabezoekers bezoekt de sauna alleen op reguliere dagen (zonder badkleding), 9% komt alleen op badkledingdagen en 8% geeft aan op beide bezoekmomenten de sauna te bezoeken. Hierbij is er een duidelijk verband in de populariteit van badkledingdagen en de leeftijd. 50% van de 15-19 jarigen geeft de voorkeur aan badkleding dagen, terwijl dit bij de 30-39 jarigen nog maar 10% is. In de oudere leeftijdsgroepen is de populariteit van de badkledingdagen vrijwel nihil. Jongeren gaan dus minder makkelijk uit te kleren dan de oudere bezoeker.

Grote saunabedrijven meest populair

Ruim 63% van de saunabezoekers geeft aan wel eens een groot saunabedrijf (vanaf 5 warme cabines) te bezoeken. De kleine saunabedrijven (met 1 of 2 cabines) zijn een stuk minder populair. Slechts 6% geeft aan wel eens een kleine saunafaciliteit te bezoeken.

Saunabezoekers minder loyaal

55% van de saunabezoekers bezoekt regelmatig een ander saunabedrijf en is dus weinig loyaal. Daartegenover blijft slechts 11% loyaal aan hun huidige saunabedrijf. Het aandeel van de heavy users (meer dan 40 bezoeken per jaar) dat trouw blijft aan het huidige saunabedrijf is ruim dubbel zo groot met 24%.

Smartphonevrije leisure populair?

Het voornaamste bezoekmotief van de saunabezoeker is de fysieke en mentale ontspanning. Een ‘voordeel’ dat een sauna biedt is het feit dat de smartphone niet toegestaan is. Met de toename van drukte en stress in de maatschappij, is deze eigenschap van wellness een belangrijk aspect voor de consument die op zoek is naar echte rust en ontspanning.

Lees het ‘Nationaal Saunabezoekers Onderzoek’ voor meer informatie.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: