Serveerster morst wijn op kleding gast. Wie is aansprakelijk?

27 juni 2016 | Thijs Jacobs

Serveerster morst wijn op kleding gast. Wie is aansprakelijk?

Het komt vrij vaak voor. Een bedieningsmedewerker morst wijn op de kleding van één van je gasten. Wie is er aansprakelijk om de schade te vergoeden? De medewerker of de werkgever? We spraken hierover met Lianne Hoorntje en Merièm Bouiga van advocatenkantoor Boekel.

Merièm: “Het uitgangspunt in het arbeidsrecht is dat de werkgever aansprakelijk is voor de werknemer die bij de uitvoering van de overeenkomst schade toebrengt aan een derde tegen wie de werkgever tot vergoeding van die schade is gehouden. In dit geval is de werkgever dus aansprakelijk. Alleen in specifieke situaties kun je als werkgever je werknemer hiervoor aansprakelijk stellen. Dit kan alleen als er sprake is van of opzet of van bewuste roekeloosheid.”

Rechtszaak
In de praktijk blijkt het volgens de twee advocaten moeilijk om opzet of bewuste roekeloosheid te bewijzen. Lianne: “Je moet als werkgever met bewijzen komen dat de werknemer met opzet of bewuste roekeloosheid heeft gehandeld.  Als de serveerster bijvoorbeeld ruzie heeft gemaakt met de gast en daarna expres wijn over zijn kleding heeft gegooid, zul je als werkgever moeten bewijzen dat er sprake is van opzet aan de kant van de werknemer, dit kan bijvoorbeeld door middel van getuigen die dit bevestigen.”

Strenge toets
In de rechtspraktijk blijkt dat veel rechters een strenge toets hanteren wanneer het gaat om aansprakelijkheid van een werknemer. Merièm: “Laatst was er een zaak waarbij een buschauffeur een tas met strippenkaarten en geld ergens liet staan en toen naar het toilet ging. Toen hij terugkwam, was de tas gestolen. De rechter zag dit toch niet als bewuste roekeloosheid van de werknemer, omdat de buschauffeur zich er dan van te voren bewust van moest zijn dat het achterlaten van de tas roekeloos was. De toets is dus behoorlijk strikt.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: