Serveerster morst wijn op kleding gast. Wie is aansprakelijk?

27 juni 2016 | Thijs Jacobs

Serveerster morst wijn op kleding gast. Wie is aansprakelijk?

Het komt vrij vaak voor. Een bedieningsmedewerker morst wijn op de kleding van één van je gasten. Wie is er aansprakelijk om de schade te vergoeden? De medewerker of de werkgever? We spraken hierover met Lianne Hoorntje en Merièm Bouiga van advocatenkantoor Boekel.

Merièm: “Het uitgangspunt in het arbeidsrecht is dat de werkgever aansprakelijk is voor de werknemer die bij de uitvoering van de overeenkomst schade toebrengt aan een derde tegen wie de werkgever tot vergoeding van die schade is gehouden. In dit geval is de werkgever dus aansprakelijk. Alleen in specifieke situaties kun je als werkgever je werknemer hiervoor aansprakelijk stellen. Dit kan alleen als er sprake is van of opzet of van bewuste roekeloosheid.”

Rechtszaak
In de praktijk blijkt het volgens de twee advocaten moeilijk om opzet of bewuste roekeloosheid te bewijzen. Lianne: “Je moet als werkgever met bewijzen komen dat de werknemer met opzet of bewuste roekeloosheid heeft gehandeld.  Als de serveerster bijvoorbeeld ruzie heeft gemaakt met de gast en daarna expres wijn over zijn kleding heeft gegooid, zul je als werkgever moeten bewijzen dat er sprake is van opzet aan de kant van de werknemer, dit kan bijvoorbeeld door middel van getuigen die dit bevestigen.”

Strenge toets
In de rechtspraktijk blijkt dat veel rechters een strenge toets hanteren wanneer het gaat om aansprakelijkheid van een werknemer. Merièm: “Laatst was er een zaak waarbij een buschauffeur een tas met strippenkaarten en geld ergens liet staan en toen naar het toilet ging. Toen hij terugkwam, was de tas gestolen. De rechter zag dit toch niet als bewuste roekeloosheid van de werknemer, omdat de buschauffeur zich er dan van te voren bewust van moest zijn dat het achterlaten van de tas roekeloos was. De toets is dus behoorlijk strikt.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: