Serveerster morst wijn op kleding gast. Wie is aansprakelijk?

27 juni 2016 | Thijs Jacobs

Serveerster morst wijn op kleding gast. Wie is aansprakelijk?

Het komt vrij vaak voor. Een bedieningsmedewerker morst wijn op de kleding van één van je gasten. Wie is er aansprakelijk om de schade te vergoeden? De medewerker of de werkgever? We spraken hierover met Lianne Hoorntje en Merièm Bouiga van advocatenkantoor Boekel.

Merièm: “Het uitgangspunt in het arbeidsrecht is dat de werkgever aansprakelijk is voor de werknemer die bij de uitvoering van de overeenkomst schade toebrengt aan een derde tegen wie de werkgever tot vergoeding van die schade is gehouden. In dit geval is de werkgever dus aansprakelijk. Alleen in specifieke situaties kun je als werkgever je werknemer hiervoor aansprakelijk stellen. Dit kan alleen als er sprake is van of opzet of van bewuste roekeloosheid.”

Rechtszaak
In de praktijk blijkt het volgens de twee advocaten moeilijk om opzet of bewuste roekeloosheid te bewijzen. Lianne: “Je moet als werkgever met bewijzen komen dat de werknemer met opzet of bewuste roekeloosheid heeft gehandeld.  Als de serveerster bijvoorbeeld ruzie heeft gemaakt met de gast en daarna expres wijn over zijn kleding heeft gegooid, zul je als werkgever moeten bewijzen dat er sprake is van opzet aan de kant van de werknemer, dit kan bijvoorbeeld door middel van getuigen die dit bevestigen.”

Strenge toets
In de rechtspraktijk blijkt dat veel rechters een strenge toets hanteren wanneer het gaat om aansprakelijkheid van een werknemer. Merièm: “Laatst was er een zaak waarbij een buschauffeur een tas met strippenkaarten en geld ergens liet staan en toen naar het toilet ging. Toen hij terugkwam, was de tas gestolen. De rechter zag dit toch niet als bewuste roekeloosheid van de werknemer, omdat de buschauffeur zich er dan van te voren bewust van moest zijn dat het achterlaten van de tas roekeloos was. De toets is dus behoorlijk strikt.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Coronacrisis
Leegstaande hotelkamers worden verhuurd aan thuiswerkers

Door de coronacrisis werken veel Nederlanders vanuit huis. Met spelende kinderen, huilende baby's en bellende partners is dat een soms een flinke uitdaging. Tegelijkertijd staan er veel hotelkamers leeg door het het wegvallen van toerisme. Olivier Kruger en Seffie Treistman willen beide probleme...

Coronacrisis
80% Nederlanders wil in toekomst meer schoonmaak van openbare ruimtes

Schoonmakers doen belangrijk werk, juist nu meer dan ooit. Premier Mark Rutte noemde schoonmakers in zijn speeches de afgelopen weken in één adem met verpleegkundigen en artsen als een cruciaal beroep in de coronacrisis. 91 procent van de Nederlanders deelt de mening van Rutte en noemt...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Een faillissement kan worden voorkomen

In 2019 brak de Nederlandse hotelmarkt nog alle records. Nu hebben hotels massaal de deuren gesloten vanwege het coronavirus. Als dit maanden gaat duren, komen hotels onverminderd in zwaar weer. De NOW-regeling is slechts een tijdelijke en beperkte oplossing. De Wet homologatie onderhands akkoord (W...

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: