Sigarettenautomaten verdwijnen uit de horeca

5 juli 2017 | Thijs Jacobs

Behalve speciaalzaken moeten verkooppunten zoals supermarkten en tankstations in de toekomst alle rookwaren uit het zicht hebben. De maatregel beschermt jongeren tegen de verleiding om te gaan roken. Maar het is ook belangrijk voor mensen die al met roken zijn gestopt, of willen stoppen.

Dat is de uitwerking van het uitstalverbod voor tabak- en aanverwante producten van staatssecretaris Martin van Rijn (VWS).


Geen zelfbediening meer

?Door het uitstalverbod verdwijnt ook de zelfbediening zoals via graaibakken en via de automaat zoals die nu nog vaak in de horeca te vinden is. Zelfbediening maakt de aanschaf van rookwaren te eenvoudig en aantrekkelijk. Sigaretten mogen daarom vanaf 2022 alleen nog door personeel gepakt en afgerekend worden.? ?

Tabakspeciaalzaken uitgezonderd?

De supermarkten moeten in 2020 alle sigaretten uit het zicht hebben. Alle andere plekken waar sigaretten en aanverwante producten worden verkocht, moeten dat in 2022 hebben geregeld. Het gaat om kiosken, tankstations, gemakzaken, drogisterijen, boekenwinkels etc. Alleen de speciaalzaken die uitsluitend rookwaren en rookaccessoires verkopen, zijn uitgezonderd. Het reclameverbod geldt wel voor de etalages van deze speciaalzaken. Daarin mogen geen rookwaren meer te zien zijn.? ?

Voorstel in consultatie

?Het voorstel voor het uitstalverbod gaat deze week in consultatie. Partijen kunnen reageren op het voorstel. Vooral op de uitvoerbaarheid en de technische gevolgen van de nieuwe regels. Het uitstalverbod zelf kan op brede steun uit de politiek en de samenleving rekenen.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: