Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

17 januari 2019 | Thijs Jacobs

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaar ergens te zijn geweigerd. Hun zelfstandigheid komt hiermee in het geding. Dit blijkt uit onderzoek dat Ditmeijers Research uitvoerde in opdracht van KNGF Geleidehonden.

Winkelen

Winkelen/boodschappen doen is vrijwel een dagelijkse bezigheid. Ondanks dat een groot aantal winkels gewoon bezocht kan worden met een geleidehond, blijft ook een fiks aantal niet zonder slag of stoot toegankelijk. Meer dan de helft van de ondervraagden (52%) zegt wel eens geweigerd te zijn en maar 31% van de ondervraagden kan doorgaans de winkels van hun keuze bezoeken. Vooral winkels die verse levensmiddelen verkopen, zoals een bakker of slagerij, willen de hond nog wel eens weigeren omdat een hond onhygiënisch zou zijn (49%).

Hotels en bungalowparken

Ook ergens overnachten is helaas niet vanzelfsprekend met een geleidehond. Ruim een derde (36%) van de respondenten zegt wel eens ergens geweigerd te zijn en dat is dan voornamelijk bij kleinere familiehotels (51%). Slechts 20% geeft aan naar een hotel of bungalowpark naar keuze te kunnen gaan. Daarnaast blijkt uit de toelichting van de respondenten dat lang niet alle eetruimtes toegankelijk zijn voor hun viervoeter. Jan Taco met blindengeleidehond Duba: ‘Ik heb een keer ervaren dat Duba in eerste instantie niet welkom was in het restaurant. Na tussenkomst van de leidinggevenden mocht ze dan mee naar binnen, maar we werden op een tochtig hoekje net buiten het restaurant neergezet.’

Ziekenhuisbezoek blijft uitdaging

Opvallend is verder dat een kwart van de respondenten aangeeft wel eens te worden geweigerd bij medische voorzieningen zoals de dokter, het ziekenhuis en de tandarts. In de helft van deze gevallen betrof het het ontzeggen van de toegang tot een ziekenhuis en in 38% van de gevallen een tandartspraktijk. Uit de open vragen aan de respondenten blijkt overigens dat er begrip is voor de weigering op bepaalde afdelingen, zoals de intensive care-afdeling. Diënne met blindengeleidehond Toshan: ‘Mijn zus heeft op de intensive care-afdeling gelegen. Daar mocht Toshan niet mee naar binnen, maar in de rest van het ziekenhuis was hij welkom. Dat was heel fijn, want iedereen loopt daar door elkaar en dan leidt Toshan mij daar moeiteloos doorheen.’

Buddyhond vergt meer uitleg

Tevens kwam uit het onderzoek naar voren dat iemand met een buddyhond vaker moet uitleggen waarom hij een hond bij zich heeft dan een blinde baas bij wie de beperking duidelijk zichtbaar is. Jan met PTTS buddyhond Bouba: ‘Er werd mij een keer aan de kassa gevraagd of Bouba een blindengeleidehond is. “Nou, nee”, zeg ik. Toen kreeg ik het vriendelijke verzoek de hond voortaan buiten te laten…’

Meedenken toegankelijkheid hond & handicap

Meta Neeleman, directeur bij KNGF Geleidehonden: ‘Er ligt nog steeds een schone taak om wettelijke toegankelijkheid van de geleidehond onder de aandacht te brengen. Toch zijn we blij te merken dat steeds meer organisaties bezig zijn met het verbeteren van hun toegankelijkheid. Dat wij en andere experts op het gebied van hond en handicap worden benaderd om mee te denken over de toegankelijkheid voor mensen met een assisterende hond stemt ons hoopvol. Het geeft aan dat we op de goede weg zijn. We zullen ons komend jaar bewust richten op het delen van positieve voorbeelden van bedrijven en branches die toegankelijkheid goed hebben aangepakt, ter inspiratie voor instanties die nog niet zo ver zijn.’

VN-verdrag

Veel respondenten geven aan, zeker bij een hotel of bungalowovernachting of een bezoek aan een restaurant, van tevoren te bellen met de vraag of de hond welkom is. Vanwege het VN-verdrag ís dat geen vraag meer maar een recht. Toch blijkt dat het personeel van openbare gelegenheden opvallend vaak niet op de hoogte is van de wettelijke bepaling dat een geleidehond sinds het VN-verdrag Handicap (2016) simpelweg niet geweigerd mág worden.

Veel cliënten (70%) laten zich niet zomaar wegsturen en gaan het gesprek aan met de persoon die hen toegang ontzegt. Ongeveer veertig procent zegt de gelegenheid waar de hond niet welkom was in de toekomst - indien mogelijk - links te laten liggen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia Hotel
Nieuwe operations manager Landgoed Huize Bergen

Hubèrt van den Heuvel is de nieuwe operations manager van Landgoed Huize Bergen te Vught. Van den Heuvel heeft in het verleden veel ervaring opgedaan binnen de hospitality. De afgelopen 10 jaar heeft hij gewerkt als (interim)bedrijfsadviseur voor horecabedrijven op het gebied van conceptontwi...

Hotelbouwplannen Culinair
Nieuwe hotelkamers voor sterrenrestaurant Valuas Venlo

Sterrenrestaurant Valuas in Venlo heeft 13 totaal vernieuwde hotelkamers in gebruik genomen. Bij de inrichting is de natuur gebruikt als inspiratiebron en speelt duurzaamheid een grote rol. Het is de derde grote verbouwing in acht jaar voor eigenaar Eric Swaghoven, die eerder het restaurant en de ke...

Tech Advertorial
Best Western City Hotel de Jonge kiest voor PMS van Guestline

Het Best Western City Hotel de Jonge is sinds 1874 een begrip in de hoofdstad van Drenthe en beschikt over 72 hotelkamers, restaurant en 8 vergaderzalen. Het hotel kiest voor een PMS-systeem van Guestline. Rob Riper, algemeen directeur van Best Western City Hotel de Jonge: Met de installatie heb...

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Opening
Bühne vrij voor Ruby Leni Hotel Düsseldorf

Niet ver van de beroemde Königsallee opende de Ruby Group afgelopen maandag 13 mei met Ruby Leni haar tweede hotel in Düsseldorf. Het hotel heeft 170 kamers, een bar, een café en een buitenterras. De ruimtes die vroeger als kantoorruimte van het Mischimmobilie dienden, herbergen teg...

Events
Van Hessen viert honderd jarig bestaan met speciaal event

Ronald Huiskamp is conceptontwikkelaar, eigenaar van H-Hospitality en eigenaar van het restaurant Arles. Drie goede redenen om Ronald uit te nodigen om te spreken tijdens het 100-jarig event van Van Hessen. Een restaurant starten is één. Je doelstellingen realiseren is twee. Ronald ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: