Speciaalbieren niet te stuiten

11 april 2012 | Redactie

In Nederland drinken we per hoofd van de bevolking jaarlijks 72 liter bier. Een vijfde deel hiervan wordt geconsumeerd in de horeca. Hoewel het klassieke pilsje veruit het populairst is, zijn speciaalbieren, streekbieren en seizoensbieren bezig aan een stevige opmars. Ook alcoholvrije varianten worden weer omarmd. Veel gasten willen niet langer gieten, maar genieten.

In Nederland staat de bierconsumptie per hoofd van de bevolking al jaren onder druk. In 1990 werd nog 91 liter bier per persoon geconsumeerd. Dit was in 2004 met 78 liter ruim 14 procent minder. Ter vergelijking: in dezelfde periode steeg de wijnconsumptie met ruim 40 procent van 14,5 tot 20,6 liter.

Met een smaakje

Met een rekensommetje is te schatten dat er in de Nederlandse hotellerie vorig jaar haast 17 miljoen liter bier heeft gevloeid: een vijfde van de 72 liter per hoofd (14,4 liter) maal 16,7 miljoen mensen. Van deze 233,3 miljoen liter ‘horecabier’ is het aandeel van de hotelbedrijven 7,2 procent (naar het marktaandeel van hotelbedrijven binnen het totale bedrijfsaanbod in de branche), dus 16,8 miljoen liter ‘hotelbier’. Daarbij laten we even in het midden of het om tapbier of flessenbier gaat, en voor het gemak is gesteld dat een hotelbedrijf evenveel nadruk legt op bier als andere horecabedrijven.

Het klassieke pilsje wordt nog steeds het meest gedronken, maar het marktaandeel van de getapte fluitjes en vaasjes staat onder druk. In 2010 was het marktaandeel van tapbier 70 procent. Vorig jaar was dat nog 65 procent. Vijf procent minder in een jaar tijd. Pilsbier geeft terrein prijs aan speciaalbieren, rose-  en witbieren, en alcoholarme en alcoholvrije bieren.

Over de laatstgenoemde soort gesproken: Nederland maakt op grote schaal (opnieuw) kennis met alcoholvrije en alcoholarme bieren. Na de afgang van Buckler durven de brouwers het weer aan. De afgelopen jaren introduceerden diverse bierbedrijven nieuwe soorten bier met weinig tot geen alcohol.

Bovendien accepteert de markt nu ook bier ‘met een smaakje’. Heineken kwam met Wieckse alcoholvrij Rosé- en Witbier. Bavaria lanceerde, naast het bestaande Bavaria 0.0, Bavaria 0.0 Rosé- en Witbier. Verder introduceerde Jupiler, Jupiler Force en bracht Grolsch het alcoholarme bier Stender opnieuw op de markt. Het Belgische Hoegaarden introduceerde onlangs Hoegaarden 0,0. De herintroductie betekent meer keuze in het aanbod en een biervariant die goed past binnen de kaders van verantwoorde bierconsumptie.

Bier hoort bij de bar

Bijna een kwart van alle bierdrinkers drinkt het vaakst een glas bier in een café of (hotel)bar. Daarnaast hebben bierdrinkers aangegeven het liefst bier te drinken op het terras van een hotel, café, restaurant of sportkantine. Dit is voor de brouwers een goede reden om te investeren in een optimale ‘bierbeleving’ in de horeca. Er worden dan ook verschillende initiatieven genomen om ervoor te zorgen dat een glas bier in de bar of op het terras extra lekker smaakt.
Uit onderzoek blijkt dat de horecagast pas echt van zijn bier geniet wanneer er aan twee randvoorwaarden wordt voldaan. Ten eerste dient - uiteraard - het product van goede kwaliteit te zijn. Dit begint bij een schoon glas, goed koud bier, de juiste hoeveelheid koolzuur en een mooie schuimkraag. Daarnaast wil de bierdrinker zich graag welkom voelen en moet de service door het bedienend personeel goed zijn.

Keuze

Veel horecagelegenheden hebben tegenwoordig meerdere soorten bier van de tap of uit de fles. Dit geeft de consument de mogelijkheid om te kiezen voor het bier dat het beste bij zijn of haar smaak past. Waar de gast vroeger vaak gebonden was aan één soort bier per hotelbar, is er nu veel meer keuzevrijheid. Ieder seizoen bieden de brouwers diverse seizoensbieren aan. Zo is er in het voorjaar meibock en in de zomer witbier verkrijgbaar op de tap. In de herfst en de winter wordt genoten van een bockbiertje. Ook rosébier is in de zomer inmiddels een veel gedronken variant.

De keuze in bier biedt ook de mogelijkheid om de gast te adviseren bij het kiezen van een soort bier. Uit onderzoek van Heineken blijkt bovendien dat de consument meer geneigd is om een glas bier te bestellen naarmate er meer informatie over het beschikbare bier wordt verstrekt. Gasten stellen informatie en advies op prijs. In de restaurantbranche vraagt niet minder dan 30 procent van de gasten altijd naar het bieraanbod.

Met schuim graag?

Bier wordt in Nederland in principe koud geschonken (op vijf graden), maar speciaalbier wordt vaak op een iets hogere temperatuur geserveerd, om zo de smaak beter tot zijn recht te laten komen. Bier wordt in Nederland met koolzuur getapt. Een schuimkraag (twee vingers schuim) is belangrijk, zeker bij pils, maar anders dan in Duitsland wordt er geen ‘kop’ van schuim getapt. In plaats daarvan wordt het schuim met een bierafschuimer weggestreken, zodat het precies tot de rand van het glas komt. In België gebeurt hetzelfde. In Groot-Brittannië worden gasten sneller boos wanneer er te veel schuim op hun ‘pint’ staat. Barpersoneel kan daar natuurlijk rekening mee houden.

 

Wat, wat, wat? Water!

Water is een prima tafelpartner, maar waarop moet je letten om van mineraalwater de perfecte tafelpartner te maken? Er zijn drie kenmerken die bepalend zijn voor het kiezen van de juiste soort mineraalwater bij het eten:

 

  1. mineraalgehalte,
  2. serveertemperatuur,
  3. hoeveelheid koolzuur.

 

De keuze voor een bepaald mineraalwater bij het eten hangt onder meer af van de mineraliteit van het water. Dit versterkt de smaken van een gerecht. De mineraliteit bestaat uit onder meer de componenten magnesium, calcium en natrium. En het verschil tussen bronwater en mineraalwater? Dit is te zien als het verschil tussen een huiswijn en een châteauwijn. Gewoon bronwater is dan de huiswijn en mineraalwater is de kwaliteitswijn die op het château is gebotteld. Water heeft méér dan alleen een watersmaak.

Op kamertemperatuur

De temperatuur van het serveren van mineraalwater is van groot belang voor de smaak. Het beste is om mineraalwater altijd op kamertemperatuur te serveren. Ook dan behoudt het water nog steeds zijn frisheid.

Het koolzuurgehalte geeft levendigheid aan het mineraalwater. Koolzuur is geur-, kleur- en smaakloos, maar heeft een grote invloed. De term ‘plat water’ is voor waterkenners en watersommeliers ‘not done’. Zij spreken liever over ‘niet-bruisend water’.

HM302012

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: