'Staar niet blind op laagsteprijsgarantie'

21 juli 2017 | Roy Spijker

Hotels die kamers aanbieden als laagsteprijsgarantie, worden vaak ergens anders nog goedkoper aangeboden. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond van de reisgids. De bond roept consumenten dan ook op dat ze zich niet blind moeten staren op de laagsteprijsgarantie.

De Consumentenbond heeft de prijsgarantie van tien hotelketens en Travelopcity (onderdeel van Expedia) getest. In bijna alle gevallen werden dezelfde kamers goedkoper gevonden op andere sites, met soms zelfs opmerkelijke prijsverschillen. Zo weerd een hotelkamer van Sofitel in Brussel inclusief ontbijt op de site van Destinia voor 135 euro aangeboden, terwijl op de hotelwebsite de goedkoopste kamer 413 euro is, zonder ontbijt.

Hindernissen
De Consumentenbond laat verder weten dat het voor consumenten vervolgens niet gemakkelijk is om de laagseprijsgarantie te krijgen, er zouden veel beperkingen staan in de algemene voorwaarden. Zo moet de kamer vergelijkbaar zijn en bij sommige hotelketens zelf identiek omschreven, het aanbod moet in dezelfde valuta zijn en de condities van de goedkopere kamer moegen niet beter zijn. Het komt wel eens voor dat op een site van een online reisbureau een kamer met ontbijt voor dezelfde prijs of goedkoper wort aangeboden dan de kamer zonder ontbijt bij het hotel zelf. Dit is volgens de Consumentenbod de omgekeerde wereld.

Als de consument ergens anders een goedkopere prijs vind, moet hij of zij deze vaak al binnen enkele uren aan de hotelketen laten zien. De bedrijven zelf zouden volgens De Consumentenbod vaak de tijd nemen. Het hele onderzoek is te lezen in de Reisgids van juli/augustus 2017.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: