'Staar niet blind op laagsteprijsgarantie'

Auteur: Roy Spijker
OTA's 21 juli 2017
'Staar niet blind op laagsteprijsgarantie'

Hotels die kamers aanbieden als laagsteprijsgarantie, worden vaak ergens anders nog goedkoper aangeboden. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond van de reisgids. De bond roept consumenten dan ook op dat ze zich niet blind moeten staren op de laagsteprijsgarantie.

De Consumentenbond heeft de prijsgarantie van tien hotelketens en Travelopcity (onderdeel van Expedia) getest. In bijna alle gevallen werden dezelfde kamers goedkoper gevonden op andere sites, met soms zelfs opmerkelijke prijsverschillen. Zo weerd een hotelkamer van Sofitel in Brussel inclusief ontbijt op de site van Destinia voor 135 euro aangeboden, terwijl op de hotelwebsite de goedkoopste kamer 413 euro is, zonder ontbijt.

Hindernissen
De Consumentenbond laat verder weten dat het voor consumenten vervolgens niet gemakkelijk is om de laagseprijsgarantie te krijgen, er zouden veel beperkingen staan in de algemene voorwaarden. Zo moet de kamer vergelijkbaar zijn en bij sommige hotelketens zelf identiek omschreven, het aanbod moet in dezelfde valuta zijn en de condities van de goedkopere kamer moegen niet beter zijn. Het komt wel eens voor dat op een site van een online reisbureau een kamer met ontbijt voor dezelfde prijs of goedkoper wort aangeboden dan de kamer zonder ontbijt bij het hotel zelf. Dit is volgens de Consumentenbod de omgekeerde wereld.

Als de consument ergens anders een goedkopere prijs vind, moet hij of zij deze vaak al binnen enkele uren aan de hotelketen laten zien. De bedrijven zelf zouden volgens De Consumentenbod vaak de tijd nemen. Het hele onderzoek is te lezen in de Reisgids van juli/augustus 2017.

Overig nieuws