Startende ondernemer in de horeca: is de btw-aangifte al vakantieklaar?

10 juli 2019 | Thijs Jacobs

De zomervakantie is in een deel van Nederland officieel gestart. Ook veel startende ondernemers gaan er binnenkort tussenuit. Voor hen is het belangrijk om naast alle vakantievoorbereidingen ook te zorgen dat zij uiterlijk woensdag 31 juli de btw-aangifte en -betaling over het tweede kwartaal indienen. De Belastingdienst maakt dit voor startende ondernemers eenvoudig via het nieuwe ondernemersportaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’, waarop zij inloggen met DigiD of eHerkenning. Voor alle startende ondernemers met vragen over de btw-aangifte, geeft de Belastingdienst tips voor een goede en tijdige btw-aangifte en -betaling.

In het eerste halfjaar van 2019 registreerde de Kamer van Koophandel 118.103 startende ondernemers, 11% meer dan in het eerste halfjaar van 2018. In de horeca zijn deze periode 5.109 ondernemers gestart, een toename van 22% ten opzichte van vorig jaar. * Veel startende ondernemers blijken vragen te hebben voor de Belastingdienst over het doen van btw-aangifte: “Wanneer moeten de aangifte en betaling worden opgestuurd? Moet je ieder kwartaal btw-aangifte doen, óók als je geen omzet hebt gedraaid? En wat heb je nodig om btw-aangifte te doen?” Voor deze en andere startersvragen heeft de Belastingdienst het platform belastingdienst.nl/starters.

Tips voor de btw-aangifte en -betaling

Met de deadline voor de btw-aangifte over het tweede kwartaal in aantocht (31 juli), geeft de Belastingdienst startende ondernemers zes aandachtspunten die helpen bij een goede voorbereiding en het doen van de daadwerkelijke aangifte.

1. Noteer de deadlines voor de btw-aangifte. Zet de data voor de btw-aangifte en -betalingen als geheugensteuntje in je agenda. Stel twee weken voor iedere deadline een herinnering in, dan houd je de data altijd op je netvlies en voorkom je een verzuimboete. De deadlines voor de kwartaalaangiften zijn: 31 juli, 31 oktober, 31 januari en 30 april.

2. Gebruik het nieuwe ondernemersportaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ op belastingdienst.nl en log in met je DigiD (eenmanszaak) of eHerkenning. Voor het gebruik van Mijn Belastingdienst Zakelijk hoef je niets extra’s te regelen. Het oude portaal blijft in ieder geval dit jaar nog bestaan.

3. Zorg voor een goede administratie en houd deze wekelijks bij. Met een goede administratie is het doen van de btw-aangifte makkelijker en ben je sneller klaar. Een goede administratie begint bij een goed, liefst online, boekhoudpakket dat past bij jouw onderneming. In hoofdstuk vier van het Handboek ondernemen van de Belastingdienst lees je hoe je stapsgewijs een goede administratie opzet.

4. Doe altijd aangifte, ook als je een keer geen btw hoeft af te dragen of terugkrijgt. Heb je een kwartaal geen omzet gedraaid? Ook dán moet je btw-aangifte doen. Je geeft dan via je btw-aangifte door dat je niets hebt aan te geven.

5. Lage omzet? Check dan of de nieuwe kleineondernemersregeling iets voor jou is.
Ondernemers met een jaaromzet onder de € 20.000 kunnen vanaf 1 januari 2020 gebruikmaken van de nieuwe kleineondernemersregeling (KOR). Je wordt dan vrijgesteld voor de btw en hoeft dan geen btw-aangifte te doen. Lees meer op belastingdienst.nl/kor.

6. Geef correcties door. Ben je vorig kwartaal een factuur vergeten mee te nemen in de btw-aangifte? Of heb je al btw-aangifte gedaan maar ben je toch nog iets vergeten aan te geven? Geen probleem. Je kunt correcties tot maximaal € 1.000 meenemen in de volgende btw-aangifte. Bij een hoger bedrag kun je een correctie doorgeven via het online formulier op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Onlangs bij de KvK aangemeld?

Heb je je onlangs als ondernemer aangemeld bij de KvK? Dan kan het zijn dat er nog geen btw-aangifte in het portaal voor je klaarstaat. Je ontvangt dan je eerste btw-aangifte van de Belastingdienst op papier.

Ga voor meer informatie en hulpmiddelen voor startende ondernemers naar belastingdienst.nl/starters.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: