Sterk omzetherstel bij hotels

2 april 2005 | redactie

De hotellerie is een conjunctuurgevoelige sector. De omzet zakte tegen het einde van 2002 als eerste bij de hotels, pas later bij de restaurants, fastfood- en cafébedrijven. In het vierde kwartaal van 2004 is echter ook bij de hotels het sterkste omzetherstel gemeten (+2%). De zakelijke gast is al terug; de particulier blijft nog even 'behoudend' in zijn uitgaven, tot hij meer duidelijkheid heeft gekregen over zijn vrij besteedbaar inkomen.

De bestedingen in de hotelsector lagen in 2004 ongeveer gelijk aan 2003 (3 miljard euro). Dat is nog geen herstel na de omzetdaling van ruim 3% in 2003. Ten tijde van de hoogconjunctuur (van 1997 tot 2000) lag de jaarlijkse omzetgroei in de hotelsector boven de 8%. In 2001 keerde het economisch tij en nam het groeitempo van de horecabestedingen af. Na een kleine waardedaling in 2004 verwacht het bedrijfschap in 2005 een kleine omzetgroei. Pas vanaf 2006 zal de economie echt aantrekken.

De inkoopkosten stegen op de langere termijn minder dan de omzet. Gezamenlijk inkopen loont. De ontwikkeling van de personeelskosten lag een lange tijd hoger dan de omzet. De omzetterugval in 2003 leidde tot het schrappen van banen, maar pas bij de loonmatiging in 2004 kwam een einde aan de stijgende druk van de personeelskosten. De druk van de overige exploitatiekosten nam daarentegen echter toe vanwege HACCP, de Arbowet, veiligheid, milieu en natuurlijk de gemeentelijke lasten.

Na de eerdere conjunctuurdip in 1993/1994 werd tussen 1995 en 2000 in de hotelsector een winstgroei met dubbele cijfers genoteerd. Maar met de terugval van de omzetgroei in 2001 zakte ook de winstontwikkeling weg, met een dieptepunt van -30% in 2003. Een winstherstel over 2004 ligt niet in de verwachting, gelet op de omzetontwikkeling en de prijsontwikkelingen van goederen en diensten.

Bron: Bedrijfschap Horeca en Catering, Trendrapport Rendement 2004. www.bhenc.nl

HM302005

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel vier: SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview Corona
Interview: deze hotelier opent zijn terras op 16 maart

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als er geen stipje op de ho ...

Plannen voor hotel in Rotterdamse Delfshaven

Van de molen tot de bruggen en de oude kerk. Delfshaven bruist van de historie, maar toeristen en Rotterdammers weten het karakteristieke deel van Rotterdam nog steeds niet voldoende te vinden. De gemeente Rotterdam heeft dan ook grote plannen om Delfshaven het komende jaar terug op de kaart te z ...

Ondernemen
Jonge Honden: Jan Willem Janssen pakt door met H2OTEL

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Jan Willem Janssen (26), eigenaar van H2OTEL in Rotterdam. Een monoloog. ...

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: