Hier willen Nederlandse citytrippers heen

27 februari 2019 | Yonne van Geene

Met een zonovergoten dag en temperaturen tot wel 18 graden stromen de terrassen vol en geniet Nederland van de eerste voorjaarszon. Niet alleen in Nederland kiezen we massaal voor het terras, ook in buitenlandse steden zoeken we graag de terrassen op in de voorjaarsvakantie. Dat blijkt uit onderzoek over stedentrips van reisorganisatie TUI. De voorjaarsvakantie is hét seizoen voor een citytrip: dit jaar zijn 8 procent meer stedentrips geboekt in vergelijking met de voorjaarsvakantieweken vorig jaar.

Reisgezelschap

Eerder trendonderzoek van TUI laat zien dat stedentrips populair zijn als tweede vakantie. De reisorganisatie onderzocht daarom waarom we zo graag op stedentrip gaan. Meer dan 10.000 Nederlanders deelden hun antwoorden op vijf stedenreisvragen die TUI hen de afgelopen weken stelde. Met wie gaan we eigenlijk het liefst op stedentrip? Bij voorkeur met de eigen partner, zegt 38 procent en 25 procent gaat het liefst met vriendinnen door een mooie stad struinen. Met het gezin op stap staat op de derde plaats met 21 procent en 4 procent bekijkt een stad liever op eigen houtje.

Shoppen en ‘instawaardige’ plekken

De vraag is of deze verschillende gezelschappen andere dingen ondernemen tijdens zo’n stedentrip. Het is misschien geen verrassing, maar vriendinnen gaan het liefst shoppen (47 procent) en langs 'instawaardige' plekken (37 procent). De mensen die het liefst met hun partner een stad bezoeken gaan op zoek naar nieuwe hotspots (64 procent) en kiezen voor een romantisch diner samen (27 procent). Gezinnen gaan vooral om tijd met elkaar door te brengen (69 procent) en ook om de kinderen van cultuur te laten proeven (17 procent). En hoe zit het dan met die terrasjes? Die staan bij iedereen wel op het lijstje, maar niet als eerste activiteit. Uitzondering hierop vormen de broer/zus reisgezelschappen en de vriendengroepen; zij noemen terrashoppen en lekker eten en drinken als favoriete bezigheid.

Paklijst stedentrip

TUI vroeg daarnaast wat citytrippers in ieder geval meenemen in de koffer. Bijna de helft wil de trip in geuren en kleuren vastleggen en neemt een camera mee, maar op de paklijst staan ook een restaurantgids, zonnebril, extra lege koffer en een lijst van bezienswaardigheden en activiteiten.

De meest populaire steden

De steden die de grootste kans bieden op een mooi voorjaarszonnetje zijn het meest populair deze lente. De top vijf ziet er zo uit:

1. Rome - met stip en met meer Nederlandse citytrippers dan vorig jaar op de eerste plaats!
2. Londen -  de gunstige koers van het Britse Pond trekt meer Nederlanders naar de stad 
3. New York - de stad blijft populair, wel kiezen minder reizigers dan vorig jaar voor New York
4. Valencia - streeft Barcelona voorbij aan populariteit
5. Lissabon - met een groei van 37 procent aan vakantiegangers nieuwkomer in deze top vijf

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: