Hier willen Nederlandse citytrippers heen

27 februari 2019 | Yonne van Geene

Met een zonovergoten dag en temperaturen tot wel 18 graden stromen de terrassen vol en geniet Nederland van de eerste voorjaarszon. Niet alleen in Nederland kiezen we massaal voor het terras, ook in buitenlandse steden zoeken we graag de terrassen op in de voorjaarsvakantie. Dat blijkt uit onderzoek over stedentrips van reisorganisatie TUI. De voorjaarsvakantie is hét seizoen voor een citytrip: dit jaar zijn 8 procent meer stedentrips geboekt in vergelijking met de voorjaarsvakantieweken vorig jaar.

Reisgezelschap

Eerder trendonderzoek van TUI laat zien dat stedentrips populair zijn als tweede vakantie. De reisorganisatie onderzocht daarom waarom we zo graag op stedentrip gaan. Meer dan 10.000 Nederlanders deelden hun antwoorden op vijf stedenreisvragen die TUI hen de afgelopen weken stelde. Met wie gaan we eigenlijk het liefst op stedentrip? Bij voorkeur met de eigen partner, zegt 38 procent en 25 procent gaat het liefst met vriendinnen door een mooie stad struinen. Met het gezin op stap staat op de derde plaats met 21 procent en 4 procent bekijkt een stad liever op eigen houtje.

Shoppen en ‘instawaardige’ plekken

De vraag is of deze verschillende gezelschappen andere dingen ondernemen tijdens zo’n stedentrip. Het is misschien geen verrassing, maar vriendinnen gaan het liefst shoppen (47 procent) en langs 'instawaardige' plekken (37 procent). De mensen die het liefst met hun partner een stad bezoeken gaan op zoek naar nieuwe hotspots (64 procent) en kiezen voor een romantisch diner samen (27 procent). Gezinnen gaan vooral om tijd met elkaar door te brengen (69 procent) en ook om de kinderen van cultuur te laten proeven (17 procent). En hoe zit het dan met die terrasjes? Die staan bij iedereen wel op het lijstje, maar niet als eerste activiteit. Uitzondering hierop vormen de broer/zus reisgezelschappen en de vriendengroepen; zij noemen terrashoppen en lekker eten en drinken als favoriete bezigheid.

Paklijst stedentrip

TUI vroeg daarnaast wat citytrippers in ieder geval meenemen in de koffer. Bijna de helft wil de trip in geuren en kleuren vastleggen en neemt een camera mee, maar op de paklijst staan ook een restaurantgids, zonnebril, extra lege koffer en een lijst van bezienswaardigheden en activiteiten.

De meest populaire steden

De steden die de grootste kans bieden op een mooi voorjaarszonnetje zijn het meest populair deze lente. De top vijf ziet er zo uit:

1. Rome - met stip en met meer Nederlandse citytrippers dan vorig jaar op de eerste plaats!
2. Londen -  de gunstige koers van het Britse Pond trekt meer Nederlanders naar de stad 
3. New York - de stad blijft populair, wel kiezen minder reizigers dan vorig jaar voor New York
4. Valencia - streeft Barcelona voorbij aan populariteit
5. Lissabon - met een groei van 37 procent aan vakantiegangers nieuwkomer in deze top vijf

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
Twee hotels winnen de felbegeerde titel Hotel of the Year 2019

Louvre Hotels Group maakte afgelopen vrijdag 13 december de winnaars van de jaarlijkse Hotel of the Year verkiezing bekend. Dit jaar gaat het 4-sterren hotel Golden Tulip Noordwijk Beach er met de titel van ‘Hotel of the Year’ vandoor, net als Tulip Inn Eindhoven Airport. Alle Golden Tul...

Opening
Bar 1672 is de nieuwe aanwinst van Martini Hotel Group

Op 12/12 is om 16.72 uur (oftewel 17.12 uur) in Groningen een nieuw restaurant, wine- en cocktailbar geopend: Bar 1672. De bijzondere horecagelegenheid in het karakteristieke pand aan het Gedempte Zuiderdiep op nummer 15 is de recente aanwinst van Martini Hotel Group. Over Bar 1672 Bar 1672 is...

Awards F&B
Stem op jouw F&B Professional of the Year 2020

De stembus is open! De AF&BM zoekt dé F&B Professional of the Year! Bekijk via deze link de profielen van de genomineerden door op de foto's te klikken en stem op de professional die volgens jou binnen zijn/haar vakgebied met kop en schouders boven de rest uit steekt. De winnaa...

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: