Terras-etiquette: sta jij terrasterreur toe?

28 juni 2019 | Thijs Jacobs

Als horecaondernemer ben je gastvrij, vriendelijk en geduldig. Maar er zijn van die momenten dat je letterlijk uit je vel kunt springen omdat gasten vervelend doen tegen jou en je personeel. Zeer zeker op het terras, waar de hitte kan zorgen voor horecagasten met een kort lontje. Inderdaad, een kort lontje, want uit onderzoek blijkt dat mensen sneller boos worden bij warm weer. Goed om te weten.

‘Knip, knip’. ‘Hallooo! We willen bestellen!’ Hoog op de lijst van ergernissen bij horecaondernemers staan de gasten die met hun vingers knippen. Uiterst vervelend, dat snap ik, dus het is belangrijk om je terraspersoneel goed op te leiden. Wanneer het terras logistiek goed ingeregeld is, dan hoeven je gasten minder lang te wachten. Een minuut of vijf wachten is echt het maximum. Op die manier ben je de knippende vingers voor en houd je de sfeer zowel onder het personeel als bij je gasten optimaal. Belangrijk onderdeel van het in toom houden van de emoties bij de gast is de mogelijkheid om een stoel of tafel te kunnen bemachtigen. Er zijn van die gasten die hun stoelen ‘monopoliseren’. Dat is natuurlijk niet handig… Je kunt er als ondernemer voor kiezen om veel tafeltjes voor twee personen te plaatsen op het terras. Daardoor heb je de lenigheid om er een ‘viertje’ van te maken of zelfs meer. Wanneer enkele gasten enkel een stoel hebben kunnen bemachtigen, dan willen ze uiteraard een tafeltje kunnen gebruiken om hun glas op te kunnen zetten. Dat vraagt om begrip bij andere terrasgebruikers. Uiteindelijk is het inschikken op het vlak van terrasetiquette altijd een onderwerp. Denk dus goed na over de terrasindeling en de instructies voor je collega’s en ook voor je gasten.

Instructies voor je gasten? Het is toch geen internaat of strafkamp? Nee, integendeel, maar wanneer je op ludieke wijze de regels communiceert met je gasten, dan heb je iets om op terug te vallen en bovendien een leuke binnenkomer.

In het Belgische Leuven hangt op de terrassen een lijst met regels (met een vleugje humor) waar de gasten zich aan moeten houden:

 Bovenal: houdt in uw kots!
 Laat tafels/stoelen op hun plaats.
 Houd uw stemvolume wat beneden.
 Obers zult gij eren.
 Uw kinderkoetsen goed parkeren.
 Houd uw hond in het gareel.
 Reken af in groep, niet individueel.
 Mijd glazen stelen en bedriegen.
 Bestel in groep, betaal gepast.
 En vertrek niet met de auto in volle gas.

Je ziet het al, in deze lijst staan de grootste terrasergernissen al beschreven, maar wordt ook aangezet tot het voorkomen van overlast. Het geschuif met meubilair door terrasgasten is veel horecaondernemers een doorn in het oog, net als het onpraktisch parkeren van kinderwagens en fietsen. En dan het afrekenen… Misschien handig om bij het opvragen van de rekening na te gaan of de groep apart of ineens wil betalen. Dat scheelt weer een hoop gedoe. Als ondernemer kun je ook zelf een steentje bijdragen om het terras tot een harmonieus geheel te maken. Wespen zijn bijvoorbeeld hinderlijk, dus veeg de vloer extra vaak schoon en neem de tafels regelmatig goed af. Ruim ook de glazen tijdig af en let erop dat er geen kauwgom in de asbakken of onder het meubilair zit. Bouw ook het terras niet vol richting de toiletten; het is niet handig voor je gasten als ze zich tussen de tafeltjes door moeten wringen. Let er ook op dat de tafeltjes niet wiebelen en maak de glazen extra goed schoon. Zeker in de hete zomers is dat laatste een struikelblok. Denk er ook aan om tijdig af te ruimen wanneer er een wind opsteekt, want voor je het weet, vliegen de glazen in het rond. Last but not least: maak een rookruimte op je terras of vraag je gasten om buiten het terras te roken. Zo voorkom je dat mensen last hebben van rokende buren. Wanneer jij op deze punten let, creëer je een zomerse oase waar geen ruimte is voor ergernissen en heethoofden. Uiteindelijk ligt de bal bij de ondernemer: ga je mee in de terrasterreur of zweer je bij de terras-etiquette? In het laatste geval instrueer je zowel je collega’s als je gasten, net zoals ze dat in Leuven doen. Ik wens je een fijne en succesvolle terraszomer toe.

Over de auteur:

Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert, imagodeskundige, presentatrice, dagvoorzitter, spreker en columniste. Haar bedrijf, Het Etiquette Bureau, is een etiquette-, trainings- en consultancybureau op het gebied van etiquette en gastheerschap.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: