Uniek: 49 jaar op rij een Michelinster

14 januari 2020 | Thijs Jacobs

In het DeLaMar Theater in onze hoofdstad Amsterdam is op maandag 13 januari 2020 voor de 49ste keer de felbegeerde Michelinster aan De Kromme Dissel toevertrouwd. Voor de langste aaneengesloten periode in Nederland is het team van restaurant De Kromme Dissel erin geslaagd om de felbegeerde Michelinster in bezit te houden. Dit is een bijzondere en unieke prestatie te noemen!

Na de zinderende ontknoping in Amsterdam was de ontlading groot

Niet eerder slaagde een Nederlands restaurant erin om zoveel aaneengesloten jaren drager te mogen zijn van een Michelinster. Restaurant De Kromme Dissel heeft hiermee opnieuw een record gezet. “Het is een feest voor de zintuigen dat Michelin het restaurant al 49 jaar waardeert met een ster”, vertelt chef-kok Tonny Berentsen, die enorm trots is op zijn team.

Een spannend jaar

“We hebben een goed jaar achter de rug met hoge gastenwaarderingen. Toch was het dit jaar extra spannend vanwege de overname begin 2019 door hotelketen Fletcher Hotels. Het is lastig inschatten hoe een organisatie als Michelin kijkt naar een overname door zo’n grote partij. Fletcher Hotels is ons het afgelopen jaar fantastisch van dienst geweest en heeft ons op alle vlakken ondersteuning gegeven om te kunnen doen wat we leuk vinden en waar we bij De Kromme Dissel goed in zijn. Deze 49ste ster is een kroon op ons werk! Het prolongeren van de Michelinster is een geweldige prestatie van het hele team. Samen gaan we ons het komende jaar richten op en keihard knokken voor die 50ste!” aldus Tonny Berentsen.

Vanuit een klassieke Franse basis, modern en internationaal

Het hechte team van De Kromme Dissel kookt met veel warmte en toewijding en de drang om continue te blijven verrassen en vernieuwen. Er wordt gekookt met  een klassieke Franse basis, modern en internationaal, steeds aangepast aan de tijd. Zij worden voor de spectaculaire gerechten geïnspireerd door teamwork, creativiteit en de prachtige ingrediënten die de vier seizoenen leveren. Tijdens iedere lunch en diner beleven de gasten een zo breed mogelijk smaakpalet.

In de Saksische boerderij aan de rand van het bos in Heelsum branden elke avond zeventig kaarsen. De chef-kok presenteert de menukaart en vanaf dat moment begint het feest voor de zintuigen, waar gasten uit alle windstreken al ruim 50 jaar van kunnen genieten en wat Michelin maar liefst 49 jaar waardeert met een ster.

Een gegarandeerde beleving voor elke gast

Dat is waar het gehele team in al het handelen naar streeft! De gastvrijheid, passie voor producten, het koken, de entourage, het verhaal en….de gast. “De gast is het mooiste dat er is. De Michelin Gids komt uit het oogpunt van de gast. Het is uiteindelijk een boekje voor gasten, niet voor restaurateurs. Eigenlijk is het dan ook een bekroning vanuit onze gasten. Dat maakt deze 49ste ster extra bijzonder”, zegt Wijnmeester, sommelier en maître Ronnie Brouwer.

De Kromme Dissel by Fletcher Hotels

Sterrenrestaurant De Kromme Dissel, gevestigd bij Fletcher Hotel-Restaurant Klein Zwitserland, is sinds 1 januari 2019 onderdeel van Fletcher Hotels. Fletcher Hotels is een oer-Hollandse hotelketen met bijna 100 unieke hotels die allen zijn gelegen op de mooiste locaties door heel Nederland. De hotels liggen onder andere in de duinen, de heuvels van Limburg en in historische steden. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: