Utrechtse hotels telefonisch slechtst bereikbaar

13 februari 2017 | Thijs Jacobs

Velen willen graag een weekendje weg voor Valentijnsdag, en dan is een hotel zo geboekt. Hoewel een groot deel van deze reserveringen inmiddels al online verloopt, neemt telefonische bereikbaarheid ook nog steeds een belangrijke plaats in bij de service van een hotel. Telefoonboek.nl boekte een kamertje, liet de roomservice voorrijden en onderzocht hoe goed deze telefonische bereikbaarheid in elkaar steekt.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek staan 5952 telefoonnummers geregistreerd in de categorie ´Hotel´. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als ´slecht bereikbaar´ wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 179 van de 3577 vestigingen het geval, hetgeen neerkomt op 3,2% van de gevallen. Dat betekent dat 96,8% van de onderzochte hotels weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid.

Van der Valk

Onder de 179 hotels met meer dan drie mislukte belpogingen vallen dertien vestigingen van hotelketen Van der Valk. Franchise Bastion levert zes hotels in deze lijst. Het hotel met de meeste mislukte belpogingen staat in Zevenbergen: in Gasterij De Engel werd het afgelopen jaar 36 keer niet opgenomen. Op plaats twee komt hotel Marinapark uit Volendam met 27 mislukte belpogingen.

Provincie

Relatief gezien nemen hotels in de provincie Utrecht het vaakst de telefoon niet op: hier was 4,6 procent slecht bereikbaar. Het slechtst bereikbare telefoonnummer was het hoofdkantoor van Fletcher Hotels in Vianen: hier werd 21 keer de telefoon niet opgenomen. De best bereikbare hotels zijn te vinden in Overijssel. In slechts 1,7% van de Overijsselse hotels werd vaker dan drie keer de telefoon niet opgenomen.

Dag en nacht bereikbaar

De goede bereikbaarheidscijfers in de hotelbranche zijn goed te verklaren, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice: “Als hotel moet je dag en nacht bereikbaar zijn voor gasten. Deze komen bijvoorbeeld vaak buiten kantooruren pas op hun slaapkamer aan, of hebben ook in de nachtelijke uren problemen bij hun kamer die ze graag opgelost zien.”

Percentage slechte bereikbaarheid per provincie

Utrecht 4,6%

Zuid-Holland 4,2%

Gelderland 3,9%

Limburg 3,6%

Drenthe 3,3%

Zeeland 2,9%

Groningen 2,8%

Flevoland 2,5%

Noord-Holland 2,3%

Friesland 2,2%

Noord-Brabant 2,2%

Overijssel 1,7%

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: