Utrechtse hotels telefonisch slechtst bereikbaar

13 februari 2017 | Thijs Jacobs

Velen willen graag een weekendje weg voor Valentijnsdag, en dan is een hotel zo geboekt. Hoewel een groot deel van deze reserveringen inmiddels al online verloopt, neemt telefonische bereikbaarheid ook nog steeds een belangrijke plaats in bij de service van een hotel. Telefoonboek.nl boekte een kamertje, liet de roomservice voorrijden en onderzocht hoe goed deze telefonische bereikbaarheid in elkaar steekt.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek staan 5952 telefoonnummers geregistreerd in de categorie ´Hotel´. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als ´slecht bereikbaar´ wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 179 van de 3577 vestigingen het geval, hetgeen neerkomt op 3,2% van de gevallen. Dat betekent dat 96,8% van de onderzochte hotels weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid.

Van der Valk

Onder de 179 hotels met meer dan drie mislukte belpogingen vallen dertien vestigingen van hotelketen Van der Valk. Franchise Bastion levert zes hotels in deze lijst. Het hotel met de meeste mislukte belpogingen staat in Zevenbergen: in Gasterij De Engel werd het afgelopen jaar 36 keer niet opgenomen. Op plaats twee komt hotel Marinapark uit Volendam met 27 mislukte belpogingen.

Provincie

Relatief gezien nemen hotels in de provincie Utrecht het vaakst de telefoon niet op: hier was 4,6 procent slecht bereikbaar. Het slechtst bereikbare telefoonnummer was het hoofdkantoor van Fletcher Hotels in Vianen: hier werd 21 keer de telefoon niet opgenomen. De best bereikbare hotels zijn te vinden in Overijssel. In slechts 1,7% van de Overijsselse hotels werd vaker dan drie keer de telefoon niet opgenomen.

Dag en nacht bereikbaar

De goede bereikbaarheidscijfers in de hotelbranche zijn goed te verklaren, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice: “Als hotel moet je dag en nacht bereikbaar zijn voor gasten. Deze komen bijvoorbeeld vaak buiten kantooruren pas op hun slaapkamer aan, of hebben ook in de nachtelijke uren problemen bij hun kamer die ze graag opgelost zien.”

Percentage slechte bereikbaarheid per provincie

Utrecht 4,6%

Zuid-Holland 4,2%

Gelderland 3,9%

Limburg 3,6%

Drenthe 3,3%

Zeeland 2,9%

Groningen 2,8%

Flevoland 2,5%

Noord-Holland 2,3%

Friesland 2,2%

Noord-Brabant 2,2%

Overijssel 1,7%

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: “Misschien moeten werknemers ook wat inleveren”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Tech
Opnieuw grote hack bij Marriott

De Amerikaanse hotelketen Marriott is alweer slachtoffer geworden van een hack. Hackers hebben namelijk toegang gekregen tot de gegevens van 5,2 miljoen gasten, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend op haar website. In 2018 kregen hackers al toegang tot de gegevens van 500 miljoen Marriott-gasten....

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: