Utrechtse hotels telefonisch slechtst bereikbaar

13 februari 2017 | Thijs Jacobs

Velen willen graag een weekendje weg voor Valentijnsdag, en dan is een hotel zo geboekt. Hoewel een groot deel van deze reserveringen inmiddels al online verloopt, neemt telefonische bereikbaarheid ook nog steeds een belangrijke plaats in bij de service van een hotel. Telefoonboek.nl boekte een kamertje, liet de roomservice voorrijden en onderzocht hoe goed deze telefonische bereikbaarheid in elkaar steekt.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek staan 5952 telefoonnummers geregistreerd in de categorie ´Hotel´. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als ´slecht bereikbaar´ wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 179 van de 3577 vestigingen het geval, hetgeen neerkomt op 3,2% van de gevallen. Dat betekent dat 96,8% van de onderzochte hotels weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid.

Van der Valk

Onder de 179 hotels met meer dan drie mislukte belpogingen vallen dertien vestigingen van hotelketen Van der Valk. Franchise Bastion levert zes hotels in deze lijst. Het hotel met de meeste mislukte belpogingen staat in Zevenbergen: in Gasterij De Engel werd het afgelopen jaar 36 keer niet opgenomen. Op plaats twee komt hotel Marinapark uit Volendam met 27 mislukte belpogingen.

Provincie

Relatief gezien nemen hotels in de provincie Utrecht het vaakst de telefoon niet op: hier was 4,6 procent slecht bereikbaar. Het slechtst bereikbare telefoonnummer was het hoofdkantoor van Fletcher Hotels in Vianen: hier werd 21 keer de telefoon niet opgenomen. De best bereikbare hotels zijn te vinden in Overijssel. In slechts 1,7% van de Overijsselse hotels werd vaker dan drie keer de telefoon niet opgenomen.

Dag en nacht bereikbaar

De goede bereikbaarheidscijfers in de hotelbranche zijn goed te verklaren, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice: “Als hotel moet je dag en nacht bereikbaar zijn voor gasten. Deze komen bijvoorbeeld vaak buiten kantooruren pas op hun slaapkamer aan, of hebben ook in de nachtelijke uren problemen bij hun kamer die ze graag opgelost zien.”

Percentage slechte bereikbaarheid per provincie

Utrecht 4,6%

Zuid-Holland 4,2%

Gelderland 3,9%

Limburg 3,6%

Drenthe 3,3%

Zeeland 2,9%

Groningen 2,8%

Flevoland 2,5%

Noord-Holland 2,3%

Friesland 2,2%

Noord-Brabant 2,2%

Overijssel 1,7%

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: