Utrechtse hotels telefonisch slechtst bereikbaar

13 februari 2017 | Thijs Jacobs

Velen willen graag een weekendje weg voor Valentijnsdag, en dan is een hotel zo geboekt. Hoewel een groot deel van deze reserveringen inmiddels al online verloopt, neemt telefonische bereikbaarheid ook nog steeds een belangrijke plaats in bij de service van een hotel. Telefoonboek.nl boekte een kamertje, liet de roomservice voorrijden en onderzocht hoe goed deze telefonische bereikbaarheid in elkaar steekt.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek staan 5952 telefoonnummers geregistreerd in de categorie ´Hotel´. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als ´slecht bereikbaar´ wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 179 van de 3577 vestigingen het geval, hetgeen neerkomt op 3,2% van de gevallen. Dat betekent dat 96,8% van de onderzochte hotels weinig tot geen klachten krijgen over de telefonische bereikbaarheid.

Van der Valk

Onder de 179 hotels met meer dan drie mislukte belpogingen vallen dertien vestigingen van hotelketen Van der Valk. Franchise Bastion levert zes hotels in deze lijst. Het hotel met de meeste mislukte belpogingen staat in Zevenbergen: in Gasterij De Engel werd het afgelopen jaar 36 keer niet opgenomen. Op plaats twee komt hotel Marinapark uit Volendam met 27 mislukte belpogingen.

Provincie

Relatief gezien nemen hotels in de provincie Utrecht het vaakst de telefoon niet op: hier was 4,6 procent slecht bereikbaar. Het slechtst bereikbare telefoonnummer was het hoofdkantoor van Fletcher Hotels in Vianen: hier werd 21 keer de telefoon niet opgenomen. De best bereikbare hotels zijn te vinden in Overijssel. In slechts 1,7% van de Overijsselse hotels werd vaker dan drie keer de telefoon niet opgenomen.

Dag en nacht bereikbaar

De goede bereikbaarheidscijfers in de hotelbranche zijn goed te verklaren, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice: “Als hotel moet je dag en nacht bereikbaar zijn voor gasten. Deze komen bijvoorbeeld vaak buiten kantooruren pas op hun slaapkamer aan, of hebben ook in de nachtelijke uren problemen bij hun kamer die ze graag opgelost zien.”

Percentage slechte bereikbaarheid per provincie

Utrecht 4,6%

Zuid-Holland 4,2%

Gelderland 3,9%

Limburg 3,6%

Drenthe 3,3%

Zeeland 2,9%

Groningen 2,8%

Flevoland 2,5%

Noord-Holland 2,3%

Friesland 2,2%

Noord-Brabant 2,2%

Overijssel 1,7%

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: