Uw strijdplan voor 2012

Auteur: Redactie
Columns Hans van Spronsen 14 februari 2012
Uw strijdplan voor 2012

Alle trends voor 2012 zijn in december voorbijgekomen, en de mediababbels over hoe slecht het wel niet gaat in de horeca - en hoe slecht het zal gaan in 2012 - hebben we ook weer gehad. En nu? Hoe gaat u het oppikken, zodat uw bedrijf niet wordt bijgeschreven op de lijst met faillissementen? Uw strijdplan inzake marketing ligt natuurlijk al klaar; uw budget is uiteraard al vastgesteld.

Maar bovenal: laat u niet gek maken door al die berichtgeving. Doe wat u moet doen en richt u daarop. Richt uw aandacht op de gasten; geef deze mensen wat zij willen ervaren en zij zullen uw toekomstige gasten enthousiasmeren. Het is belangrijk dat uw gastvrijheid tot in de details klopt en dat u zich realiseert dat uw gasten individuen zijn die graag als individu worden benaderd. Dus geen standaard kopje leut, maar een keuze.

Slaap zeker eenmaal per maand in uw eigen bedrijf en laat uw medewerkers het verblijf ook eens ervaren. Wees kritisch en zeg niet te snel "dat kan nu eenmaal niet anders". Is het echt zo dat u altijd verkoopverhaaltjes vertelt aan de gasten? Is het echt zoals u het bedoeld heeft?

Ga ook slapen bij collega’s, en vergelijk en dwing uzelf altijd met vijf verbeterpunten terug te komen voor uw eigen bedrijf. Lees uw recensies. Laat de kritiek ook echt bij u doordringen; bespreek de negatieve kanttekeningen met uw medewerkers en ga ermee aan de slag.

Ga eten in uw restaurant en gebruik soortgelijke bedrijven als referentiekader. Wees kritisch op elk punt. Kijk goed of iedereen doet wat u heeft afgesproken. Is het echt zoals u het heeft bedoeld? Eerlijk? Zo niet, ga ermee aan de slag. Maak een verbeterprogramma! Ga eten bij anderen en dwing u zelf terug te komen met vijf verbeterpunten voor uw eigen restaurant. Lees de recensies...

Zorg ervoor dat uw website en uw uitingen in de sociale media passen bij wat de gasten bij u kunnen beleven. Een mooie manier om constant in aanraking te komen met de ervaringen van uw gasten, is bloggen. Geef sfeerbeelden van wat er vanuit uw hotel gedaan kan worden. Schrijf over een route langs interessante leveranciers of over de kunstenaar die in uw hotel bedrijf exposeert. Zo verzamelt u meteen input voor wat u via de sociale media wilt verspreiden.

Praat met uw gasten, zij vertellen u graag over hun ervaringen. U hoort dan direct of uw inzet vruchten heeft afgeworpen. En blijf bij uw formule. Blijf dicht bij u zelf.

HM302012

Overig nieuws