Ewout Hoogendoorn: Vraag het de data goeroe

1 september 2016 | Ewout Hoogendoorn

De beschikking hebben over data is het nieuwe goud. Maar zoals de meeste oude goudzoekers nooit wisten hoe ze het moesten vinden, weten de meeste huidige databezitters niet hoe ze het moeten gebruiken. Op een enkele uitzondering na, zoals Dagobert Duck die zijn neus achterna ging en altijd goud vond en Julian Assange met zijn Wikileaks data uitstekend wist te gebruiken om op meeslepende wijze mensen aan de schandpaal te nagelen. En zelfs voor deze twee meesterspelers eindigt het overigens meestal onbedoeld onbevredigend. 

Data hebben is dus maar een eerste stap, hoe je ze mixt en daar conclusies uit trekt een tweede, en wat je met die conclusies doet, en ook hoe je dat doet, een derde. Het omgaan met data is natuurlijk niet nieuw. Bij Horwath HTL doen we al sinds mensenheugenis niets anders. We verzamelen data, bij voorkeur uit sterk verschillende bronnen, zoals het CBS, bedrijven, gemeenten, hoteliers, makelaars, en over verschillende onderwerpen als groei, aantallen bedrijven en inwoners en de ontwikkeling ervan, hotels, restaurants, attracties, hun oorsprong, focus, concepten, financiële resultaten, te breed om allemaal op te noemen. Die data combineren en interpreteren we, en trekken er conclusies uit die we aan onze opdrachtgevers presenteren. Wat die daar vervolgens mee doen…tsja. 

Maar waarom ‘data’ nu een buzz-woord is geworden vindt zijn oorsprong natuurlijk in het beschikbaar zijn van ‘Big Data’, enorme hoeveelheden gegevens over de meest onnozele zaken omdat alles van het internet kan en ook wordt bijgehouden. Nou ja onnozel? Zo was er de  familie waar de vrouw op internet op  zoek was naar een nieuwe snelkookpan en de man naar een nieuwe rugzak voor een reis. Vlak na de aanslagen tijdens de Boston Marathon, gepleegd met een snelkookpan in een rugzak, overviel een zogeheten SWAT-team de volledig onschuldige familie thuis.

En daar heb je gelijk het privacy dilemma van ook ‘onbelangrijke’ data. Op zich goed dat daarmee een potentiele dader snel kan worden opgezocht, maar ook confronterend als er volledig de verkeerde conclusie is getrokken. De ene hotelgast vindt het ‘een warm welkom’ als hij met naam en toenaam wordt ontvangen in een hotel en zijn ‘favoriete playlist’ draait als hij zijn kamer in komt een ander (ik bijvoorbeeld) gruwt ervan, maar die info ontbreekt dan doorgaans. Van mijn brave Volvo kan ik allang 100 dagen terug exact aflezen welke ritten ik heb gemaakt, wanneer, hoe lang ik er over deed  en wat het energieverbruik was. Volvo dus ook, maar die doet er naar mij toe (gelukkig) nog steeds niets mee. Ik vrees dat het een kwestie van tijd is voordat ik een mailtje krijg dat ik minder vaak hard moet remmen of zo, of beter kan omrijden. We zijn inmiddels heel ver met het verzamelen van data, en ook met het maken van analyses ervan.  Alleen hebben we nog steeds maar een bar slecht idee van wat we met die analyses moeten doen. Dat is de data-uitdaging voor de komende jaren. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: