Ewout Hoogendoorn: Vraag het de data goeroe

1 september 2016 | Ewout Hoogendoorn

De beschikking hebben over data is het nieuwe goud. Maar zoals de meeste oude goudzoekers nooit wisten hoe ze het moesten vinden, weten de meeste huidige databezitters niet hoe ze het moeten gebruiken. Op een enkele uitzondering na, zoals Dagobert Duck die zijn neus achterna ging en altijd goud vond en Julian Assange met zijn Wikileaks data uitstekend wist te gebruiken om op meeslepende wijze mensen aan de schandpaal te nagelen. En zelfs voor deze twee meesterspelers eindigt het overigens meestal onbedoeld onbevredigend. 

Data hebben is dus maar een eerste stap, hoe je ze mixt en daar conclusies uit trekt een tweede, en wat je met die conclusies doet, en ook hoe je dat doet, een derde. Het omgaan met data is natuurlijk niet nieuw. Bij Horwath HTL doen we al sinds mensenheugenis niets anders. We verzamelen data, bij voorkeur uit sterk verschillende bronnen, zoals het CBS, bedrijven, gemeenten, hoteliers, makelaars, en over verschillende onderwerpen als groei, aantallen bedrijven en inwoners en de ontwikkeling ervan, hotels, restaurants, attracties, hun oorsprong, focus, concepten, financiële resultaten, te breed om allemaal op te noemen. Die data combineren en interpreteren we, en trekken er conclusies uit die we aan onze opdrachtgevers presenteren. Wat die daar vervolgens mee doen…tsja. 

Maar waarom ‘data’ nu een buzz-woord is geworden vindt zijn oorsprong natuurlijk in het beschikbaar zijn van ‘Big Data’, enorme hoeveelheden gegevens over de meest onnozele zaken omdat alles van het internet kan en ook wordt bijgehouden. Nou ja onnozel? Zo was er de  familie waar de vrouw op internet op  zoek was naar een nieuwe snelkookpan en de man naar een nieuwe rugzak voor een reis. Vlak na de aanslagen tijdens de Boston Marathon, gepleegd met een snelkookpan in een rugzak, overviel een zogeheten SWAT-team de volledig onschuldige familie thuis.

En daar heb je gelijk het privacy dilemma van ook ‘onbelangrijke’ data. Op zich goed dat daarmee een potentiele dader snel kan worden opgezocht, maar ook confronterend als er volledig de verkeerde conclusie is getrokken. De ene hotelgast vindt het ‘een warm welkom’ als hij met naam en toenaam wordt ontvangen in een hotel en zijn ‘favoriete playlist’ draait als hij zijn kamer in komt een ander (ik bijvoorbeeld) gruwt ervan, maar die info ontbreekt dan doorgaans. Van mijn brave Volvo kan ik allang 100 dagen terug exact aflezen welke ritten ik heb gemaakt, wanneer, hoe lang ik er over deed  en wat het energieverbruik was. Volvo dus ook, maar die doet er naar mij toe (gelukkig) nog steeds niets mee. Ik vrees dat het een kwestie van tijd is voordat ik een mailtje krijg dat ik minder vaak hard moet remmen of zo, of beter kan omrijden. We zijn inmiddels heel ver met het verzamelen van data, en ook met het maken van analyses ervan.  Alleen hebben we nog steeds maar een bar slecht idee van wat we met die analyses moeten doen. Dat is de data-uitdaging voor de komende jaren. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: