Waarmaken is dé trend voor 2011

6 november 2010 |
Waarmaken is dé trend voor 2011<

Het jaar 2011 gaat over waarmaken! Het is een alom aanwezig gevoel en een gevolg van alle ontwikkelingen binnen de maatschappij en de horeca. Enerzijds raakt de gast steeds beter op de hoogte van producten, ingrediënten, gerechten en bereidingswijzen. Anderzijds raakt men steeds verder verstrikt in een web van informatie en de wildgroei aan leefregels en keurmerken die is ontstaan. Wat is er echt belangrijk, wat is waar beschikbaar, hoe staat het één in verhouding tot het ander? En hoe vindt de gast er voor zichzelf een goed bruikbaar systeem in?

Maak het waar!
Het belang om verder te gaan op de eerder ingeslagen ‘duurzame’ en ‘bewuste’ weg is inmiddels tot iedereen doorgedrongen. Het waarmaken zit hem dan ook in de belofte en het geleverde resultaat. Dit kan de horecaondernemer realiseren. Gasten willen tijdens zware economische tijden graag een goed gevoel en een oprechte emotionele beleving ervaren. Maar niet alleen de gasten nemen deel aan het waarmaken (door op de hoogte te zijn en bewuste keuzes te maken), het zijn juist de horecaondernemers die zullen moeten werken aan het waarmaken. Het gaat daarbij eerder over kwaliteit dan over kwantiteit.

Daar zijn ze weer: ambassadeurs
De horeca kan makkelijk van een ‘mager zeventje’ naar een ‘dikke negen’ als rapportcijfer. Horecaondernemers die het waar weten te maken kweken ambassadeurs van hun zaak en realiseren mooie bedrijfsresultaten. Met de opkomst van social media zijn betrokken ambassadeurs nog nooit zo belangrijk geweest.

Loyaliteit én tevredenheid
Succesvolle horecaondernemers maken waar wat de gasten van ze vragen. Het gaat daarbij niet zozeer om gastentevredenheid, maar om gastenloyaliteit. Hoe zorgt u ervoor dat u het waarmaakt bij uw gasten? Werk aan hoffelijkheid, empathie en wees pro-actief. Veel horecaondernemers hebben hun rationele serviceniveau prima op orde. Voor 2011 is het zaak om te focussen op het emotionele serviceniveau. Maak het waar!

Frank Lindner
Hoofdredacteur De RestaurantKrant en vakblad Lunchroom, chef redactie Hospitality Management, De CaféKrant en Bed & Breakfast

Kom naar de Horecava 2011!
Waar gaat de horeca het komend jaar naar toe? En wat moet je er als horecaondernemer in de dagelijkse praktijk mee? Presentator Frank Lindner geeft op themawereld INNOVEER! dagelijks om 15.00 uur de presentatie ‘Trends in vogelvlucht’. Aan de hand van zes trends geeft hij zijn visie op de horecabranche. Geen toekomstmuziek maar praktische tips en heldere beelden. Zo kunnen toehoorders bij thuiskomst meteen met de trends aan de slag. Na de presentatie volgt de Nationale Horeca Quiz 2011, waarin op humorvolle wijze de kennis en kunde van het aanwezige publiek wordt getest. De dagwinnaars gaan naar huis met mooie prijzen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: