Zeven fotografietips om je boekingen een boost te geven

10 mei 2017 | Roy Spijker

Wie een plaatje kan schetsen van een toekomstige vakantie, heeft toeristen al gauw voor zich gewonnen in de reiswereld. Uit een recent onderzoek van ensanne blijkt dat 68% van de Nederlandse hoteliers foto’s de belangrijkste vorm van content marketing vinden. Ondernemers van boetiekhotels, familiehotels, hostels en B&B’s doen er goed aan om te investeren in authentieke en professionele foto’s. Want betere foto’s betekent meer kliks, op trivago is dit gemiddeld 63% meer. 

Fee Naaijkens, Industry Manager Nederland & België van trivago en Sanne Bakker, eigenaar van ensanne.nl e-mail en content marketing gingen hierover in gesprek. De juiste hoek, mooie lichtinval – zonder overbelichting! – vastleggen is een echt een vak. En de kosten kunnen aardig oplopen. Wat volgde is een lijst met 7 tips voor hoteliers om meer waarde te halen uit de foto’s van hun hotels.  

1. Huur een fotografiestudent in

Fee: "Een collega van mij gaf hoteliers altijd de tip om op zoek te gaan naar fotografiestudenten. Deze studenten zijn eager om meer ervaring op te doen en hun portfolio uit te breiden. En wellicht kun je een barter deal met ze sluiten door je hotel aan te bieden als locatie voor een toekomstige fotoshoot in ruil voor de foto’s die ze voor je maken. Zo snijdt het mes aan twee kanten."

2. Organiseer een Instagrammeeting of wedstrijd

Sanne: "Uit het onderzoek van ensanne bleek ook dat Instagram nog onderbenut is. Er zijn tientalen Instagrammers in Nederland actief. Door een Instagrammeeting of wedstrijd te organiseren creëer je in korte tijd veel content voor je hotel. Zo deed ook Hilton Rotterdam dit afgelopen april. Tijdens de fotowedstrijd werden zo’n 350 foto’s gemaakt door 70 fotografen en de winnende foto van Maarten Walraven werd met en smartphone gemaakt! De collectie van 350 foto’s omvat prachtige, verrassende en artistieke foto’s gemaakt van de keuken, het ketelhuis, de linnenkamer, de grootste suite en alle monumentale stukjes van het hotel. De foto’s zijn uiteraard ook nog gedeeld op de accounts van de 70 fotografen."

3. Stel je foto’s beschikbaar voor derden via je website

Fee: "Bijna elk hotel heeft wel een fotogallerij op de site staan, waar in ieder geval de kamers die te boeken zijn worden getoond. Ooit nagedacht over een perssectie op je hotelwebsite? Er zijn tegenwoordig tal van reisbloggers die graag een stukje schrijven over accommodaties, maar alleen als daar voldoende beeldmateriaal voor beschikbaar is. Dit is dan ook de perfecte plek om je foto’s aan te bieden. Bovendien kunnen ook de reisbureau’s en OTA's waar je mee samenwerkt direct fotomateriaal van je vinden. Wel zo prettig om er zeker van te zijn dat ze niet terugvallen op minder representieve foto’s die gasten via social media online hebben gezet."

4. Koop een fotocamera voor je personeel

Sanne: "Als je wilt dat personeel betere foto’s maakt in en rondom het hotel en deze dan ook direct deelt, koop dan voor het bedrijf een fotocamera. Dit hoeft geen ingewikkelde spiegelreflex camera met drie dubbele lenzenset te zijn, maar een systeemcamera kan al voldoen. Als de camera maar voorhanden is!"

5. Ga aan de slag met Instagram Stories

Fee: "Ik zou als hotelmanager die camera ook direct aan mijn personeel geven om met Instagram stories aan de slag te gaan. Instagram Stories zijn een set foto’s die je in een soort slideshow achter elkaar kan plakken - à la Snapchat - en na 24 uur weer verdwijnen. Je kunt foto’s bewerken met tekst of acties bedenken waarin het logo van je hotel wordt gebruikt. Ideaal dus om in te zetten voor tijdelijke promotie acties of om eens te laten zien welke medewerkers het hotel telkens weer zo gastvrij maken."

6. Investeer in Google Streetview/Virtual Tours

Sanne: “Facebook mag dan het meest gebruikte distributiekanaal zijn voor hotels (89% van de ondervraagden uit ons onderzoek) om foto’s te verspreiden, maar waarom begin je niet bij Google? Via een 360-graden foto krijg je natuurlijk nog een veel beter beeld van de potentiele hotelkamer. Laat een erkende Google Fotograaf bij jou langskomen en deze foto’s op Google Maps uploaden. Deze Google Maps kun je natuurlijk ook weer in je website gebruiken."

7. Gebruik metasearch sites voor een groter bereik 

Fee: "Wist je dat 1 op de 2 reizigers tegenwoordig zijn zoektocht naar een hotel op een metasearch site begint? Ofwel, de keuze voor een bepaald hotel wordt dus al daar gemaakt. Trivago is zo‘n metasearch site met een enorme wereldwijde naamsbekendheid en – voor Nederlandse hotels interessant – wordt veel gebruikt in Duitsland bijvoorbeeld. Veel hotels weten niet dat ze op trivago staan vermeld, laat staan dat ze beseffen hóe het er op staat. En dat is zonde, want met slechts één overbelichte foto van de kamer of een foto van de entree van het hotel in een sneeuwlandschap, verlies je het toch echt van je concurrent deze zomer die tientallen professionele foto’s op zijn profiel heeft staan waaronder een entree waar je bijvoorbeeld de tulpen in bloei ziet staan. Professionele, seizoensgebonden foto’s doorplaatsen op trivago, zorgt dus ook voor meer boekingen. Zo is die investering in het laten maken van de foto’s toch weer mooi terug verdiend. In ons Trivago webinar op 16 mei geven we gratis tips aan hotels hoe online content geoptimaliseerd kan worden."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Hilton Culinair
Napolitaanse pizza verovert (Hilton) Amsterdam

Hilton Amsterdam introduceert exclusieve Napolitaanse pizza, in combinatie met champagne. In de Half Moon Lounge wordt de klassieker onder de pizza’s op de kaart gezet. De eigentijdse combinatie met bubbels verleent het oorspronkelijke simpele streetfood uit Napels een gastronomisch tintje. Sp...

Columns
Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig o...

Personalia Internationaal
The Ritz-Carlton, Abama krijgt Belgische general manager 

In The Ritz-Carlton, Abama op de Canarische eilanden is de Belg Gregory de Clerck sinds begin 2019 aan de slag als nieuwe General Manager. De Clerck, die geboren en getogen is in Kortrijk, houdt toezicht op de strategische leiding en de dagelijkse activiteiten van het resort, dat 459 kamers en suite...

Internationaal Longread
PREM Hospitality heeft ruim 1000 kamers in Benelux en groeit explosief door

Ierse specialist in Hospitality Management ziet België en Nederland als strategische draaischijf voor zijn uitbreiding van 'short en long-stay' locaties over Continentaal Europa en verwacht met een stevige pipeline van 8 hotels een sterke groei in de komende jaren. Sinds september 2...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: