1609 hotelkamers onder handen genomen

14 september 2015 |
1609 hotelkamers onder handen genomen<

De berichten over hotelbouwplannen die in de voorbije zomermaanden de revue passeerden, kenmerkten zich vooral door afwisseling. Van grote projecten tot kleine verbouwingen en van bijzondere locaties (een panoramakamer in een silo op 15 meter hoogte) tot ambitieuze duurzaamheid (energieneutraal). Er is durf als het om nieuwe of vernieuwde hotels gaat.

Aandacht voor kleinere hotels
Eén trend steekt er al het hele jaar met kop en schouders bovenuit. Waar we tijdens de crisisjaren vooral grote ombouwprojecten zagen – van leegstaande kantoorkolos naar hotel – zijn nu de kleinere hotels weer aan de beurt. Er wordt van alle kanten geïnvesteerd in kleinschalige projecten, behapbaar voor hoteliers die kiezen voor zelfstandigheid en het ketenidee laten voor wat het is. Misschien is het wel een (on)bewust antwoord op de opmars van airbnb en bed-and-breakfasts. Kleinschaligheid als reactie op kleinschaligheid. Of: ‘If you can’t beat them, join them.’

Hoe dan ook wordt het Nederlandse aanbod aan overnachtingsmogelijkheden er alleen maar diverser op. Dat is winst voor de gast – die tegenwoordig immers graag verrast wil worden – en aantrekkelijk voor wie zich op welke manier dan ook laat inspireren door hotelbouwplannen.

In Hotelbouwplannen editie nummer 4, 2015 registreren we:
• 34 (ver)bouwplannen. Hiervan zijn er 20 nieuwbouw en 14 verbouw;
• 1609 kamers worden gerenoveerd, verbouwd, of nieuwgebouwd;
• bij 9 plannen is niet duidelijk om hoeveel kamers het gaat of speelt het aantal kamers geen rol;
• in 7 plannen komt duidelijk naar voren dat er ook congres- en/of vergaderzalen met de plannen zijn gemoeid;
• bij 2 plannen gaat het (mede) om de aanleg van wellness- en/of fitnessfaciliteiten.

"ABONNEES OP HOTELBOUWPLANNEN WETEN ALTIJD HET EERST WIE, WAT WAAR EN WANNEER GAAT VERBOUWEN IN DE HOTELLERIE. MEER WETEN? KLIK HIER!":https://uitgeverijps.abostore.nl/Catalog

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: