Alles draait om digitaal verleiden

28 oktober 2016 | Jorien Slager

“Communicatie is momenteel digitaal en iedereen is mobiel. Daarom moet je gasten digitaal verleiden om iets te kopen, zoals hotelkamers.” Het duurt niet lang meer en dan is het zover: op 21 november vindt HotelTech 2016 plaats.

HotelTech is het inspiratieplatform voor hoteliers maar ook om wegwijs te worden in de gedigitaliseerde wereld. Iemand die hier alles van weet is Ruud Lampers van iConneqt. Op HotelTech 2016 vertelt hij hoe directe marketing ervoor zorgt dat gasten direct boeken, of zoals Ruud dit graag noemt: digitaal verleiden.

Klantwaarde

Consumenten maken gebruik van bookingsites als Booking.com en Expedia.nl, maar de hotelier wil dat de consument naar zijn hotelsite hotel gaat. “Dit gaat niet alleen over concurrentie. Snapchat heeft een waarde van 25 miljard, het gaat om de klantwaarde. Dat kan ook bij hotels, maar dan is het opbouwen van een goede database met klanten essentieel. Waarom lukt het hoteliers nog niet om klanten naar hun eigen website te krijgen?”

Een goede database is goud waard

“Een goede manier om een database op te bouwen is het gebruikmaken van e-mailmarketing. Maar wat niet goed gaat, is het opbouwen van deze database. Dat doen veel hotels niet. Bij Booking.com geven ze de e-mailadressen van gasten niet door, omdat die goud waard zijn. Met e-mailadressen bouw je een goede database. Zo leer je je gasten en potentiële gasten kennen. Je kunt ze heel gericht mailen en dus digitaal verleiden.” 

Hotelscholen laten kansen liggen

Waarom die database zo belangrijk is? “Je weet zeker dat een bepaald percentage je mail opent en daarna boekt. Je ziet het bij alle grote hotels in Nederland.” Toch laten hoteliers kansen liggen. Zelfs de grote ketens. “Ze beginnen wakker te worden en maken budget vrij voor marketing. De opleiding is gericht op de gastvrijheid. Je leert er bijna niks over marketing. Hotelscholen laten hier kansen liggen, eigenlijk al het onderwijs.”

Volle hotels

“Hotels hebben altijd interessant aanbod. Als je bijvoorbeeld een keuken zoekt, dan koop je die en daarna ben je niet meer geïnteresseerd. Maar in de vrijetijdsindustrie moet je continu digitaal verleiden. Er zijn hotels in Nederland die constant mailen om gasten te verleiden tot impulsaankopen, en daardoor elk weekend vol zitten.” En dan heeft Ruud het niet alleen over de hotelketens. “Mensen zoeken een hotel online, ook de kleine hotels. Dan moet je er als hotelier voor zorgen dat ze rechtstreeks boeken. En dat als ze niet boeken dat ze dan wel hun e-mailadres achterlaten en een volgende keer wel boeken. Als je niets doet, wat de meeste hoteliers doen, gebeurt er ook niets.”

Meerwaarde aanbieden

Als mensen gewend zijn om naar Booking.com te gaan, hoe zorg je dan dat mensen rechtstreeks bij het hotel gaan boeken? “Je moet meerwaarde bieden bij rechtstreeks boeken, bijvoorbeeld gratis fietsen, een flesje wijn et cetera. Als de hotelkamers voor dezelfde prijs op Booking.com of Expedia.nl staan, hebben mensen geen reden om rechtstreeks te boeken. Daarom moet je ze digitaal verleiden. Omzet en revenue zijn belangrijk voor elke hotelier. Op HotelTech 2016 vertel ik hoe een goede database en digitaal verleiden daaraan bijdragen.”

Meer weten over digitaal verleiden? Schrijf u dan hier in voor HotelTech 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
“De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Interview Coronacrisis
Oproep: “Leveranciers, denk alsjeblieft mee met ons”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit negende hoofdstuk b...

Interview Coronacrisis
"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: