Alles draait om digitaal verleiden

28 oktober 2016 | Jorien Slager

“Communicatie is momenteel digitaal en iedereen is mobiel. Daarom moet je gasten digitaal verleiden om iets te kopen, zoals hotelkamers.” Het duurt niet lang meer en dan is het zover: op 21 november vindt HotelTech 2016 plaats.

HotelTech is het inspiratieplatform voor hoteliers maar ook om wegwijs te worden in de gedigitaliseerde wereld. Iemand die hier alles van weet is Ruud Lampers van iConneqt. Op HotelTech 2016 vertelt hij hoe directe marketing ervoor zorgt dat gasten direct boeken, of zoals Ruud dit graag noemt: digitaal verleiden.

Klantwaarde

Consumenten maken gebruik van bookingsites als Booking.com en Expedia.nl, maar de hotelier wil dat de consument naar zijn hotelsite hotel gaat. “Dit gaat niet alleen over concurrentie. Snapchat heeft een waarde van 25 miljard, het gaat om de klantwaarde. Dat kan ook bij hotels, maar dan is het opbouwen van een goede database met klanten essentieel. Waarom lukt het hoteliers nog niet om klanten naar hun eigen website te krijgen?”

Een goede database is goud waard

“Een goede manier om een database op te bouwen is het gebruikmaken van e-mailmarketing. Maar wat niet goed gaat, is het opbouwen van deze database. Dat doen veel hotels niet. Bij Booking.com geven ze de e-mailadressen van gasten niet door, omdat die goud waard zijn. Met e-mailadressen bouw je een goede database. Zo leer je je gasten en potentiële gasten kennen. Je kunt ze heel gericht mailen en dus digitaal verleiden.” 

Hotelscholen laten kansen liggen

Waarom die database zo belangrijk is? “Je weet zeker dat een bepaald percentage je mail opent en daarna boekt. Je ziet het bij alle grote hotels in Nederland.” Toch laten hoteliers kansen liggen. Zelfs de grote ketens. “Ze beginnen wakker te worden en maken budget vrij voor marketing. De opleiding is gericht op de gastvrijheid. Je leert er bijna niks over marketing. Hotelscholen laten hier kansen liggen, eigenlijk al het onderwijs.”

Volle hotels

“Hotels hebben altijd interessant aanbod. Als je bijvoorbeeld een keuken zoekt, dan koop je die en daarna ben je niet meer geïnteresseerd. Maar in de vrijetijdsindustrie moet je continu digitaal verleiden. Er zijn hotels in Nederland die constant mailen om gasten te verleiden tot impulsaankopen, en daardoor elk weekend vol zitten.” En dan heeft Ruud het niet alleen over de hotelketens. “Mensen zoeken een hotel online, ook de kleine hotels. Dan moet je er als hotelier voor zorgen dat ze rechtstreeks boeken. En dat als ze niet boeken dat ze dan wel hun e-mailadres achterlaten en een volgende keer wel boeken. Als je niets doet, wat de meeste hoteliers doen, gebeurt er ook niets.”

Meerwaarde aanbieden

Als mensen gewend zijn om naar Booking.com te gaan, hoe zorg je dan dat mensen rechtstreeks bij het hotel gaan boeken? “Je moet meerwaarde bieden bij rechtstreeks boeken, bijvoorbeeld gratis fietsen, een flesje wijn et cetera. Als de hotelkamers voor dezelfde prijs op Booking.com of Expedia.nl staan, hebben mensen geen reden om rechtstreeks te boeken. Daarom moet je ze digitaal verleiden. Omzet en revenue zijn belangrijk voor elke hotelier. Op HotelTech 2016 vertel ik hoe een goede database en digitaal verleiden daaraan bijdragen.”

Meer weten over digitaal verleiden? Schrijf u dan hier in voor HotelTech 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: