Alles draait om digitaal verleiden

28 oktober 2016 | Jorien Slager

“Communicatie is momenteel digitaal en iedereen is mobiel. Daarom moet je gasten digitaal verleiden om iets te kopen, zoals hotelkamers.” Het duurt niet lang meer en dan is het zover: op 21 november vindt HotelTech 2016 plaats.

HotelTech is het inspiratieplatform voor hoteliers maar ook om wegwijs te worden in de gedigitaliseerde wereld. Iemand die hier alles van weet is Ruud Lampers van iConneqt. Op HotelTech 2016 vertelt hij hoe directe marketing ervoor zorgt dat gasten direct boeken, of zoals Ruud dit graag noemt: digitaal verleiden.

Klantwaarde

Consumenten maken gebruik van bookingsites als Booking.com en Expedia.nl, maar de hotelier wil dat de consument naar zijn hotelsite hotel gaat. “Dit gaat niet alleen over concurrentie. Snapchat heeft een waarde van 25 miljard, het gaat om de klantwaarde. Dat kan ook bij hotels, maar dan is het opbouwen van een goede database met klanten essentieel. Waarom lukt het hoteliers nog niet om klanten naar hun eigen website te krijgen?”

Een goede database is goud waard

“Een goede manier om een database op te bouwen is het gebruikmaken van e-mailmarketing. Maar wat niet goed gaat, is het opbouwen van deze database. Dat doen veel hotels niet. Bij Booking.com geven ze de e-mailadressen van gasten niet door, omdat die goud waard zijn. Met e-mailadressen bouw je een goede database. Zo leer je je gasten en potentiële gasten kennen. Je kunt ze heel gericht mailen en dus digitaal verleiden.” 

Hotelscholen laten kansen liggen

Waarom die database zo belangrijk is? “Je weet zeker dat een bepaald percentage je mail opent en daarna boekt. Je ziet het bij alle grote hotels in Nederland.” Toch laten hoteliers kansen liggen. Zelfs de grote ketens. “Ze beginnen wakker te worden en maken budget vrij voor marketing. De opleiding is gericht op de gastvrijheid. Je leert er bijna niks over marketing. Hotelscholen laten hier kansen liggen, eigenlijk al het onderwijs.”

Volle hotels

“Hotels hebben altijd interessant aanbod. Als je bijvoorbeeld een keuken zoekt, dan koop je die en daarna ben je niet meer geïnteresseerd. Maar in de vrijetijdsindustrie moet je continu digitaal verleiden. Er zijn hotels in Nederland die constant mailen om gasten te verleiden tot impulsaankopen, en daardoor elk weekend vol zitten.” En dan heeft Ruud het niet alleen over de hotelketens. “Mensen zoeken een hotel online, ook de kleine hotels. Dan moet je er als hotelier voor zorgen dat ze rechtstreeks boeken. En dat als ze niet boeken dat ze dan wel hun e-mailadres achterlaten en een volgende keer wel boeken. Als je niets doet, wat de meeste hoteliers doen, gebeurt er ook niets.”

Meerwaarde aanbieden

Als mensen gewend zijn om naar Booking.com te gaan, hoe zorg je dan dat mensen rechtstreeks bij het hotel gaan boeken? “Je moet meerwaarde bieden bij rechtstreeks boeken, bijvoorbeeld gratis fietsen, een flesje wijn et cetera. Als de hotelkamers voor dezelfde prijs op Booking.com of Expedia.nl staan, hebben mensen geen reden om rechtstreeks te boeken. Daarom moet je ze digitaal verleiden. Omzet en revenue zijn belangrijk voor elke hotelier. Op HotelTech 2016 vertel ik hoe een goede database en digitaal verleiden daaraan bijdragen.”

Meer weten over digitaal verleiden? Schrijf u dan hier in voor HotelTech 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: