Alles draait om digitaal verleiden

28 oktober 2016 | Jorien Slager

“Communicatie is momenteel digitaal en iedereen is mobiel. Daarom moet je gasten digitaal verleiden om iets te kopen, zoals hotelkamers.” Het duurt niet lang meer en dan is het zover: op 21 november vindt HotelTech 2016 plaats.

HotelTech is het inspiratieplatform voor hoteliers maar ook om wegwijs te worden in de gedigitaliseerde wereld. Iemand die hier alles van weet is Ruud Lampers van iConneqt. Op HotelTech 2016 vertelt hij hoe directe marketing ervoor zorgt dat gasten direct boeken, of zoals Ruud dit graag noemt: digitaal verleiden.

Klantwaarde

Consumenten maken gebruik van bookingsites als Booking.com en Expedia.nl, maar de hotelier wil dat de consument naar zijn hotelsite hotel gaat. “Dit gaat niet alleen over concurrentie. Snapchat heeft een waarde van 25 miljard, het gaat om de klantwaarde. Dat kan ook bij hotels, maar dan is het opbouwen van een goede database met klanten essentieel. Waarom lukt het hoteliers nog niet om klanten naar hun eigen website te krijgen?”

Een goede database is goud waard

“Een goede manier om een database op te bouwen is het gebruikmaken van e-mailmarketing. Maar wat niet goed gaat, is het opbouwen van deze database. Dat doen veel hotels niet. Bij Booking.com geven ze de e-mailadressen van gasten niet door, omdat die goud waard zijn. Met e-mailadressen bouw je een goede database. Zo leer je je gasten en potentiële gasten kennen. Je kunt ze heel gericht mailen en dus digitaal verleiden.” 

Hotelscholen laten kansen liggen

Waarom die database zo belangrijk is? “Je weet zeker dat een bepaald percentage je mail opent en daarna boekt. Je ziet het bij alle grote hotels in Nederland.” Toch laten hoteliers kansen liggen. Zelfs de grote ketens. “Ze beginnen wakker te worden en maken budget vrij voor marketing. De opleiding is gericht op de gastvrijheid. Je leert er bijna niks over marketing. Hotelscholen laten hier kansen liggen, eigenlijk al het onderwijs.”

Volle hotels

“Hotels hebben altijd interessant aanbod. Als je bijvoorbeeld een keuken zoekt, dan koop je die en daarna ben je niet meer geïnteresseerd. Maar in de vrijetijdsindustrie moet je continu digitaal verleiden. Er zijn hotels in Nederland die constant mailen om gasten te verleiden tot impulsaankopen, en daardoor elk weekend vol zitten.” En dan heeft Ruud het niet alleen over de hotelketens. “Mensen zoeken een hotel online, ook de kleine hotels. Dan moet je er als hotelier voor zorgen dat ze rechtstreeks boeken. En dat als ze niet boeken dat ze dan wel hun e-mailadres achterlaten en een volgende keer wel boeken. Als je niets doet, wat de meeste hoteliers doen, gebeurt er ook niets.”

Meerwaarde aanbieden

Als mensen gewend zijn om naar Booking.com te gaan, hoe zorg je dan dat mensen rechtstreeks bij het hotel gaan boeken? “Je moet meerwaarde bieden bij rechtstreeks boeken, bijvoorbeeld gratis fietsen, een flesje wijn et cetera. Als de hotelkamers voor dezelfde prijs op Booking.com of Expedia.nl staan, hebben mensen geen reden om rechtstreeks te boeken. Daarom moet je ze digitaal verleiden. Omzet en revenue zijn belangrijk voor elke hotelier. Op HotelTech 2016 vertel ik hoe een goede database en digitaal verleiden daaraan bijdragen.”

Meer weten over digitaal verleiden? Schrijf u dan hier in voor HotelTech 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: