Alles draait om digitaal verleiden

28 oktober 2016 | Jorien Slager

“Communicatie is momenteel digitaal en iedereen is mobiel. Daarom moet je gasten digitaal verleiden om iets te kopen, zoals hotelkamers.” Het duurt niet lang meer en dan is het zover: op 21 november vindt HotelTech 2016 plaats.

HotelTech is het inspiratieplatform voor hoteliers maar ook om wegwijs te worden in de gedigitaliseerde wereld. Iemand die hier alles van weet is Ruud Lampers van iConneqt. Op HotelTech 2016 vertelt hij hoe directe marketing ervoor zorgt dat gasten direct boeken, of zoals Ruud dit graag noemt: digitaal verleiden.

Klantwaarde

Consumenten maken gebruik van bookingsites als Booking.com en Expedia.nl, maar de hotelier wil dat de consument naar zijn hotelsite hotel gaat. “Dit gaat niet alleen over concurrentie. Snapchat heeft een waarde van 25 miljard, het gaat om de klantwaarde. Dat kan ook bij hotels, maar dan is het opbouwen van een goede database met klanten essentieel. Waarom lukt het hoteliers nog niet om klanten naar hun eigen website te krijgen?”

Een goede database is goud waard

“Een goede manier om een database op te bouwen is het gebruikmaken van e-mailmarketing. Maar wat niet goed gaat, is het opbouwen van deze database. Dat doen veel hotels niet. Bij Booking.com geven ze de e-mailadressen van gasten niet door, omdat die goud waard zijn. Met e-mailadressen bouw je een goede database. Zo leer je je gasten en potentiële gasten kennen. Je kunt ze heel gericht mailen en dus digitaal verleiden.” 

Hotelscholen laten kansen liggen

Waarom die database zo belangrijk is? “Je weet zeker dat een bepaald percentage je mail opent en daarna boekt. Je ziet het bij alle grote hotels in Nederland.” Toch laten hoteliers kansen liggen. Zelfs de grote ketens. “Ze beginnen wakker te worden en maken budget vrij voor marketing. De opleiding is gericht op de gastvrijheid. Je leert er bijna niks over marketing. Hotelscholen laten hier kansen liggen, eigenlijk al het onderwijs.”

Volle hotels

“Hotels hebben altijd interessant aanbod. Als je bijvoorbeeld een keuken zoekt, dan koop je die en daarna ben je niet meer geïnteresseerd. Maar in de vrijetijdsindustrie moet je continu digitaal verleiden. Er zijn hotels in Nederland die constant mailen om gasten te verleiden tot impulsaankopen, en daardoor elk weekend vol zitten.” En dan heeft Ruud het niet alleen over de hotelketens. “Mensen zoeken een hotel online, ook de kleine hotels. Dan moet je er als hotelier voor zorgen dat ze rechtstreeks boeken. En dat als ze niet boeken dat ze dan wel hun e-mailadres achterlaten en een volgende keer wel boeken. Als je niets doet, wat de meeste hoteliers doen, gebeurt er ook niets.”

Meerwaarde aanbieden

Als mensen gewend zijn om naar Booking.com te gaan, hoe zorg je dan dat mensen rechtstreeks bij het hotel gaan boeken? “Je moet meerwaarde bieden bij rechtstreeks boeken, bijvoorbeeld gratis fietsen, een flesje wijn et cetera. Als de hotelkamers voor dezelfde prijs op Booking.com of Expedia.nl staan, hebben mensen geen reden om rechtstreeks te boeken. Daarom moet je ze digitaal verleiden. Omzet en revenue zijn belangrijk voor elke hotelier. Op HotelTech 2016 vertel ik hoe een goede database en digitaal verleiden daaraan bijdragen.”

Meer weten over digitaal verleiden? Schrijf u dan hier in voor HotelTech 2016.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: