Blog Coen Schelfhorst GuestHouse hotel Kaatsheuvel: Van Cold House naar Guest House

16 maart 2018 |

De tijd verstrijkt en de spanning neemt toe! Ook is de Russische beer op onze bouwplaats niet onopgemerkt gebleven. Sinds de laatste blog is er op alle fronten weer veel werk verzet. Ondanks de kou nadert de opening en staat de marketing en sales van het hotel op dit moment hoog op de agenda. Ik vertel jullie deze maand graag hoe wij samen met onze partners GuestHouse Hotel op de kaart zetten. Natuurlijk kan een kleine bouwupdate voorafgaand niet ontbreken.

Hoogste punt

Jarenlang kenden we in Nederland geen echte winters meer en juist in het jaar dat wij ons GuestHouse Hotel aan het bouwen zijn halen ze in Blijdorp de ijsberen binnen vanwege de kou en wordt er geschaatst op de Amsterdamse grachten. Maar wat een respect voor de bouwvakkers die ondanks een gevoelstemperatuur van – 15 graden gewoon deden wat ze konden. Vloeren konden niet gelegd worden en ook het metselwerk lag uiteraard stil, maar kabels werden getrokken en wandjes opgezet. Hulde voor deze bikkels! Dus meer dan terecht dat we het hoogste punt van de bouw vierden met de bouwvakkers. De vlag werd op de schoorsteen van de viswinkel gehesen en alle bouwvakkers konden genieten van een heerlijk frietje op de bouwplaats.

Marketing & sales

Met de naderende opening, komt de aandacht steeds meer op de marketing en sales te liggen. Het marketingplan is uitgewerkt in een activiteitenplan waarop stap voor stap alle stappen zijn beschreven die we moeten zetten om merkbekendheid te bouwen en uiteindelijk voldoende boekingen te genereren. Het ontwikkelen van de website was daarin de eerste stap. Na heel lang shoppen konden we geen format vinden waarin we onze eigenzinnige identiteit voldoende kwijt konden. Dit resulteerde in een unieke GuestHouse Hotel website waarop onze gasten middels de boekingsmodule van Mews, de distributor, zeer eenvoudig hun kamer kunnen boeken met of zonder arrangement. De vertaling van onze website in maar liefst 8 talen was dan best een investering, maar wordt nu al hogelijk gewaardeerd door de bezoekers. Nu moeten we alleen nog deze supergave website bij onze potentiele gasten zien te krijgen. De online vindbaarheid, wel of geen google adword campagne, remarketing en facebook advertising; het zijn allemaal zaken die we in deze periode aanpakken. Een aantrekkelijke openingscampagne voor de zomer zal hierbij zeker ook niet ontbreken.

OTA

Het GuestHouse Hotel moet natuurlijk ook boekbaar zijn op de belangrijkste online kanalen. Via onze eigen website proberen we zoveel mogelijk directe boekingen te genereren, maar we kunnen echt niet zonder de OTA’s. Hier is al voldoende over gezegd en geschreven en eerlijk gezegd ben ik geen voorstander van het klagen over OTA’s en zeuren over hoge commissies. We hebben hier als hoteliers ook zelf bijgestaan. Belangrijker is dat we in die samenwerking met die grote partijen de balans weer gaan terugvinden. Een bedrijf als Booking.com beschikt over enorm veel data uit de markt en, dat moet ik echt toegeven, deelt die ook steeds vaker met de hoteliers. Het mag best nog wat meer, maar het begin is er. Op een presentatie voor Brabantse hoteliers gaf Booking.com een mooi inzicht in lead time, prijs, bezettingsontwikkelingen en welke promoties werken en welke niet.

Gratis tip van de maand! Op de blogsite van Mews staat een erg mooie open brief aan de OTA’s. Je hoeft het hier niet helemaal mee eens te zijn, maar het geeft wel een goede inkijk in de huidige verhoudingen tussen de hoteliers en de OTA’s. Very intesting read! 

Samenwerken

Op meer lokaal niveau zijn er ook tal van mogelijkheden om in samenwerking met andere partijen GuestHouse Hotel Kaatsheuvel op de kaart te zetten. We mogen ons in Brabant gelukkig prijzen met de marketing organisatie Visit Brabant. Een nog jonge marketing organisatie die al mooie resultaten heeft behaald. Door het kiezen van grote thema’s wordt het profiel van Brabant als interessante provincie verder versterkt.  De thema’s van Gogh, Dutch Design, Food en nu weer met Crossroads, zorgen voor een duidelijke profilering met meer (internationale) bezoekers tot gevolg. Daarbij reikt Visit Brabant al haar partners tools aan om aan te haken op deze thema’s. Met uiteenlopende lokale hotspots zoals de natuurgebieden, de Efteling, Safaripark de Beekse Bergen en steden zoals Den Bosch, Breda en het steeds gaver wordende Tilburg hebben we als accommodatieverschaffers echt iets moois te bieden. Op de ITB Beurs in Berlijn werd dit mooie Brabantse aanbod goed gepresenteerd en samenwerking was en is hierbij het toverwoord. Samenwerking tussen de leisure attracties, hotels en vakantieparken wordt door Visit Brabant gefaciliteerd en gestimuleerd.

Als hotelier in Brabant ben ik blij met de gewenste spreiding van toeristen over het land. Wij hebben nog veel te bieden en we zijn veel meer dan alleen Amsterdam Zuid. De Brabantse Gastvrijheid als parel van het Nederlandse toeristische product. In mijn volgende blog meer over die Brabantse Gastvrijheid die wij stiekem al “GuestHouse Hospitality” noemen.

Coen Schelfhorst

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: