Blog Coen Schelfhorst GuestHouse hotel Kaatsheuvel: Van Cold House naar Guest House

16 maart 2018 |

De tijd verstrijkt en de spanning neemt toe! Ook is de Russische beer op onze bouwplaats niet onopgemerkt gebleven. Sinds de laatste blog is er op alle fronten weer veel werk verzet. Ondanks de kou nadert de opening en staat de marketing en sales van het hotel op dit moment hoog op de agenda. Ik vertel jullie deze maand graag hoe wij samen met onze partners GuestHouse Hotel op de kaart zetten. Natuurlijk kan een kleine bouwupdate voorafgaand niet ontbreken.

Hoogste punt

Jarenlang kenden we in Nederland geen echte winters meer en juist in het jaar dat wij ons GuestHouse Hotel aan het bouwen zijn halen ze in Blijdorp de ijsberen binnen vanwege de kou en wordt er geschaatst op de Amsterdamse grachten. Maar wat een respect voor de bouwvakkers die ondanks een gevoelstemperatuur van – 15 graden gewoon deden wat ze konden. Vloeren konden niet gelegd worden en ook het metselwerk lag uiteraard stil, maar kabels werden getrokken en wandjes opgezet. Hulde voor deze bikkels! Dus meer dan terecht dat we het hoogste punt van de bouw vierden met de bouwvakkers. De vlag werd op de schoorsteen van de viswinkel gehesen en alle bouwvakkers konden genieten van een heerlijk frietje op de bouwplaats.

Marketing & sales

Met de naderende opening, komt de aandacht steeds meer op de marketing en sales te liggen. Het marketingplan is uitgewerkt in een activiteitenplan waarop stap voor stap alle stappen zijn beschreven die we moeten zetten om merkbekendheid te bouwen en uiteindelijk voldoende boekingen te genereren. Het ontwikkelen van de website was daarin de eerste stap. Na heel lang shoppen konden we geen format vinden waarin we onze eigenzinnige identiteit voldoende kwijt konden. Dit resulteerde in een unieke GuestHouse Hotel website waarop onze gasten middels de boekingsmodule van Mews, de distributor, zeer eenvoudig hun kamer kunnen boeken met of zonder arrangement. De vertaling van onze website in maar liefst 8 talen was dan best een investering, maar wordt nu al hogelijk gewaardeerd door de bezoekers. Nu moeten we alleen nog deze supergave website bij onze potentiele gasten zien te krijgen. De online vindbaarheid, wel of geen google adword campagne, remarketing en facebook advertising; het zijn allemaal zaken die we in deze periode aanpakken. Een aantrekkelijke openingscampagne voor de zomer zal hierbij zeker ook niet ontbreken.

OTA

Het GuestHouse Hotel moet natuurlijk ook boekbaar zijn op de belangrijkste online kanalen. Via onze eigen website proberen we zoveel mogelijk directe boekingen te genereren, maar we kunnen echt niet zonder de OTA’s. Hier is al voldoende over gezegd en geschreven en eerlijk gezegd ben ik geen voorstander van het klagen over OTA’s en zeuren over hoge commissies. We hebben hier als hoteliers ook zelf bijgestaan. Belangrijker is dat we in die samenwerking met die grote partijen de balans weer gaan terugvinden. Een bedrijf als Booking.com beschikt over enorm veel data uit de markt en, dat moet ik echt toegeven, deelt die ook steeds vaker met de hoteliers. Het mag best nog wat meer, maar het begin is er. Op een presentatie voor Brabantse hoteliers gaf Booking.com een mooi inzicht in lead time, prijs, bezettingsontwikkelingen en welke promoties werken en welke niet.

Gratis tip van de maand! Op de blogsite van Mews staat een erg mooie open brief aan de OTA’s. Je hoeft het hier niet helemaal mee eens te zijn, maar het geeft wel een goede inkijk in de huidige verhoudingen tussen de hoteliers en de OTA’s. Very intesting read! 

Samenwerken

Op meer lokaal niveau zijn er ook tal van mogelijkheden om in samenwerking met andere partijen GuestHouse Hotel Kaatsheuvel op de kaart te zetten. We mogen ons in Brabant gelukkig prijzen met de marketing organisatie Visit Brabant. Een nog jonge marketing organisatie die al mooie resultaten heeft behaald. Door het kiezen van grote thema’s wordt het profiel van Brabant als interessante provincie verder versterkt.  De thema’s van Gogh, Dutch Design, Food en nu weer met Crossroads, zorgen voor een duidelijke profilering met meer (internationale) bezoekers tot gevolg. Daarbij reikt Visit Brabant al haar partners tools aan om aan te haken op deze thema’s. Met uiteenlopende lokale hotspots zoals de natuurgebieden, de Efteling, Safaripark de Beekse Bergen en steden zoals Den Bosch, Breda en het steeds gaver wordende Tilburg hebben we als accommodatieverschaffers echt iets moois te bieden. Op de ITB Beurs in Berlijn werd dit mooie Brabantse aanbod goed gepresenteerd en samenwerking was en is hierbij het toverwoord. Samenwerking tussen de leisure attracties, hotels en vakantieparken wordt door Visit Brabant gefaciliteerd en gestimuleerd.

Als hotelier in Brabant ben ik blij met de gewenste spreiding van toeristen over het land. Wij hebben nog veel te bieden en we zijn veel meer dan alleen Amsterdam Zuid. De Brabantse Gastvrijheid als parel van het Nederlandse toeristische product. In mijn volgende blog meer over die Brabantse Gastvrijheid die wij stiekem al “GuestHouse Hospitality” noemen.

Coen Schelfhorst

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
"De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: