Blog Coen Schelfhorst GuestHouse hotel Kaatsheuvel: Van Cold House naar Guest House

16 maart 2018 |

De tijd verstrijkt en de spanning neemt toe! Ook is de Russische beer op onze bouwplaats niet onopgemerkt gebleven. Sinds de laatste blog is er op alle fronten weer veel werk verzet. Ondanks de kou nadert de opening en staat de marketing en sales van het hotel op dit moment hoog op de agenda. Ik vertel jullie deze maand graag hoe wij samen met onze partners GuestHouse Hotel op de kaart zetten. Natuurlijk kan een kleine bouwupdate voorafgaand niet ontbreken.

Hoogste punt

Jarenlang kenden we in Nederland geen echte winters meer en juist in het jaar dat wij ons GuestHouse Hotel aan het bouwen zijn halen ze in Blijdorp de ijsberen binnen vanwege de kou en wordt er geschaatst op de Amsterdamse grachten. Maar wat een respect voor de bouwvakkers die ondanks een gevoelstemperatuur van – 15 graden gewoon deden wat ze konden. Vloeren konden niet gelegd worden en ook het metselwerk lag uiteraard stil, maar kabels werden getrokken en wandjes opgezet. Hulde voor deze bikkels! Dus meer dan terecht dat we het hoogste punt van de bouw vierden met de bouwvakkers. De vlag werd op de schoorsteen van de viswinkel gehesen en alle bouwvakkers konden genieten van een heerlijk frietje op de bouwplaats.

Marketing & sales

Met de naderende opening, komt de aandacht steeds meer op de marketing en sales te liggen. Het marketingplan is uitgewerkt in een activiteitenplan waarop stap voor stap alle stappen zijn beschreven die we moeten zetten om merkbekendheid te bouwen en uiteindelijk voldoende boekingen te genereren. Het ontwikkelen van de website was daarin de eerste stap. Na heel lang shoppen konden we geen format vinden waarin we onze eigenzinnige identiteit voldoende kwijt konden. Dit resulteerde in een unieke GuestHouse Hotel website waarop onze gasten middels de boekingsmodule van Mews, de distributor, zeer eenvoudig hun kamer kunnen boeken met of zonder arrangement. De vertaling van onze website in maar liefst 8 talen was dan best een investering, maar wordt nu al hogelijk gewaardeerd door de bezoekers. Nu moeten we alleen nog deze supergave website bij onze potentiele gasten zien te krijgen. De online vindbaarheid, wel of geen google adword campagne, remarketing en facebook advertising; het zijn allemaal zaken die we in deze periode aanpakken. Een aantrekkelijke openingscampagne voor de zomer zal hierbij zeker ook niet ontbreken.

OTA

Het GuestHouse Hotel moet natuurlijk ook boekbaar zijn op de belangrijkste online kanalen. Via onze eigen website proberen we zoveel mogelijk directe boekingen te genereren, maar we kunnen echt niet zonder de OTA’s. Hier is al voldoende over gezegd en geschreven en eerlijk gezegd ben ik geen voorstander van het klagen over OTA’s en zeuren over hoge commissies. We hebben hier als hoteliers ook zelf bijgestaan. Belangrijker is dat we in die samenwerking met die grote partijen de balans weer gaan terugvinden. Een bedrijf als Booking.com beschikt over enorm veel data uit de markt en, dat moet ik echt toegeven, deelt die ook steeds vaker met de hoteliers. Het mag best nog wat meer, maar het begin is er. Op een presentatie voor Brabantse hoteliers gaf Booking.com een mooi inzicht in lead time, prijs, bezettingsontwikkelingen en welke promoties werken en welke niet.

Gratis tip van de maand! Op de blogsite van Mews staat een erg mooie open brief aan de OTA’s. Je hoeft het hier niet helemaal mee eens te zijn, maar het geeft wel een goede inkijk in de huidige verhoudingen tussen de hoteliers en de OTA’s. Very intesting read! 

Samenwerken

Op meer lokaal niveau zijn er ook tal van mogelijkheden om in samenwerking met andere partijen GuestHouse Hotel Kaatsheuvel op de kaart te zetten. We mogen ons in Brabant gelukkig prijzen met de marketing organisatie Visit Brabant. Een nog jonge marketing organisatie die al mooie resultaten heeft behaald. Door het kiezen van grote thema’s wordt het profiel van Brabant als interessante provincie verder versterkt.  De thema’s van Gogh, Dutch Design, Food en nu weer met Crossroads, zorgen voor een duidelijke profilering met meer (internationale) bezoekers tot gevolg. Daarbij reikt Visit Brabant al haar partners tools aan om aan te haken op deze thema’s. Met uiteenlopende lokale hotspots zoals de natuurgebieden, de Efteling, Safaripark de Beekse Bergen en steden zoals Den Bosch, Breda en het steeds gaver wordende Tilburg hebben we als accommodatieverschaffers echt iets moois te bieden. Op de ITB Beurs in Berlijn werd dit mooie Brabantse aanbod goed gepresenteerd en samenwerking was en is hierbij het toverwoord. Samenwerking tussen de leisure attracties, hotels en vakantieparken wordt door Visit Brabant gefaciliteerd en gestimuleerd.

Als hotelier in Brabant ben ik blij met de gewenste spreiding van toeristen over het land. Wij hebben nog veel te bieden en we zijn veel meer dan alleen Amsterdam Zuid. De Brabantse Gastvrijheid als parel van het Nederlandse toeristische product. In mijn volgende blog meer over die Brabantse Gastvrijheid die wij stiekem al “GuestHouse Hospitality” noemen.

Coen Schelfhorst

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: