Booking.com presenteert twee gratis data-analytics producten

30 juni 2016 | Thijs Jacobs

Booking.com, de wereldwijde marktleider op het gebied van online reserveringen, kondigt vandaag de lancering aan van twee gratis data-analytics producten voor de meer dan 962.000 accommodatiepartners wereldwijd. De combinatie van Booking.com Analytics en het Opportunity Centre stelt accommodatie-eigenaren in staat om hun onderneming te laten groeien met toepasbare data en advies op maat.

Deze data, de beste die momenteel voor deze branche beschikbaar zijn, worden realtime geleverd via een dynamisch dashboard. De twee producten maken vanaf nu standaard deel uit van het pakket dat wereldwijd beschikbaar is voor partners die samenwerken met Booking.com.

“Wij willen onze wereldwijde community van accommodatiepartners van dienst zijn met steeds weer nieuwe en persoonlijkere manieren van ondersteuning, en daarom blijven we continu innoveren,” zegt Remco van Zanten, Global Director Partner Services van Booking.com. “We weten dat onze partners meer data en toepasbare inzichten willen hebben, om via ons platform hun omzet te verhogen. Deze nieuwe tools bieden onze partners toegang tot relevante data en advies op de momenten dat het ze het beste uitkomt, want ze hebben het al druk genoeg. Het gaat hier in essentie om super-gepersonaliseerde content die realtime geleverd wordt, zodat onze partners hun onderneming naar een hoger niveau kunnen tillen.”

Het Booking.com Analytics-dashboard biedt momenteel vier hoofdrapportages, waaronder twee rapportages van verkoopresultaten. Het vooruitkijkende Voortgangsrapport stelt partners in staat om hun verkopen op Booking.com te benchmarken ten opzichte van het vorige jaar en hun performance te vergelijken met geaggregeerde data van hun verkoopperformance in het afgelopen jaar. Het rapport Verkoopstatistieken biedt een helder overzicht van de verkopen van een accommodatie gedurende het afgelopen jaar. Het dashboard bevat ook twee rapportages met informatie over het boekersgedrag: Booker Insights, dat diepgaande inzichten biedt in het land van herkomst, hoe er geboekt is (PC, tablet, smartphone), en het reisdoel, en informatie over de boekingsperiode, om te zien hoe ver van tevoren klanten van Booking.com hun accommodatie boeken.

Partners die nog dieper in alle cijfers willen duiken, kunnen hun data vergelijken met:

Vorig jaar (eigen data)
Referentiegroep - alle accommodatie van hetzelfde type en met dezelfde sterrenclassificatie (indien van toepassing) in de bestemming van de partner
Vergelijking met concurrentie - 10 accommodaties, door de partner zelf gekozen
Markt - alle accommodaties in de bestemming van de partner, onafhankelijk van het type of de sterrenclassificatie
Partners kunnen de data zelf nog verder analyseren voor diepere inzichten in:

Ranking - met hun eigen ingestelde en vooringestelde groep van concurrenten 
Verschillende periodes - 7, 14, 30, 60, 90, of 365 dagen
Veranderingen over een periode
De rapporten worden aangevuld met handige, gebruiksvriendelijke tips, die allerlei soorten partners helpen de data te begrijpen. Ook worden alle verschillende definities die gebruikt worden in het dashboard uitgelegd in deze rapporten.

De data in het dashboard zijn de beste beschikbaar in deze branche, en worden geanalyseerd door middel van een speciaal door Booking.com ontwikkelde logica, met als resultaat een geprioritiseerde lijst van toepasbare zakelijke adviezen, het Opportunity Centre. Partners kunnen hier in één oogopslag kansrijke suggesties bekijken, de meest relevante opties voor hun accommodatie selecteren, en ze direct implementeren. Zo kunnen ze hun positie te verbeteren en hun onderneming via Booking.com laten groeien. Nadat de voorgestelde suggesties doorgevoerd zijn, kunnen partners terugkeren naar het analytics dashboard, om eenvoudig de resultaten van hun inspanningen te volgen, hun progressie in de gaten te houden en nieuwe mogelijkheden te identificeren voor potentiële groei.

Booking.com Analytics en het nieuwe Opportunity Centre zijn nu voor alle accommodatiepartners van Booking.com wereldwijd beschikbaar in 42 talen via hun Extranet. Nieuwe rapporten zullen in de komende weken worden toegevoegd, waaronder het RateIntelligence-dashboard van BookingSuite voor partners die zich al hebben aangemeld voor het nieuwe product.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Tech Interview
"Ook jij kunt een hogere bezettingsgraad realiseren door e-mailmarketing"

E-mailadressen zijn goud waard, maar hoteliers en B&B-ondernemers doen er tot op heden te weinig mee. “Een gemiddelde hotelier of B&B-ondernemer kan niet eens een database van zijn klanten bijhouden”, aldus e-mailmarketingexpert Frank Tromp. Dat laatste klopt en niet zelden wordt...

Amsterdam
Strengere controles op illegale vakantieverhuur in Amsterdam

De gemeente van Amsterdam is deze week begonnen met een strengere controle op illegale vakantieverhuur. Dit nieuws komt niet volledig uit het niets, kortgeleden heeft Amsterdam de vakantieverhuur termijn namelijk verkort naar 30 dagen. De strengere controle gaat om verhuurders die over dit limiet ga...

Interview Longread
Eric Toren & Tijmen Receveur: "Leer van wat je niet hebt gedaan"

Waar een jonge accidential hotelier en een geroutineerde hospitality-expert elkaar vinden in passie voor hun mensen, de lol van het creatieve proces en het perfectioneren van de begroting. Wij spreken Tijmen Receveur, mede-oprichter en mede-eigenaar van Hotel Not Hotel en Eric Toren, directeur, eige...

Aantal viersterrenhotels groeit gestaag

De viersterrenhotelmarkt in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 22% gegroeid. Nederland telt in totaal 705 4-sterren hotels, waarvan meer dan een kwart in provincie Noord-Holland. In totaal telt dit segment 67.000 kamers en is hiermee met een aandeel van 50% het belangrijkste segment binnen de h...

Accor Hotelketens Internationaal
Een miljard euro omzet voor Accor in eerste kwartaal 2019

Hotelketen Accor heeft het eerste kwartaal van het jaar 2019 een omzet gedraaid van 987 miljoen euro. Een stijging van 34,2%. Dat meldt het bedrijf via een persbericht. De RevPAR van de groep steeg met 1,6% met wisselende prestaties afhankelijk van de regio: Europa was veerkrachtig (+3,3%), terwi...

Personalia Michelin
Sommelier Koen van der Plas van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede

Met ingang van 1 juli 2019 maakt hoofdsommelier Koen van der Plas de overstap van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede. Hij gaat daar het team van chefkok Ollie Schuiling versterken, die samen met Frans den Boer de nieuwe eigenaar wordt van het bekende sterrenrestaurant in Houten. De 27-jarige V...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: