Content (management) (6/8)

22 oktober 2009 |
Content (management)  (6/8)<

De inhoud van een website vormt de basis voor het succes. Inhoud (content) is een ruim begrip maar kan globaal ingedeeld worden in: tekstuele inhoud en grafische inhoud. Beide dienen doordacht en op elkaar afgestemd te zijn. Zowel de website teksten als foto’s kunnen het beste professioneel ontwikkeld worden. Dit omdat beide elementen veelzeggend zijn voor de professionele uitstraling van het hotel.

Om een website te kunnen beheren en pagina’s (of arrangementen, specials en nieuwsberichten) te bewerken of toe te voegen, is een content management systeem (CMS) een goede oplossing. Hiermee kunnen hotelmedewerkers zelfstandig de website up-to-date houden en bent u dus niet afhankelijk van uw website- ontwikkelaar.
Bij het beheren van de inhoud van een hotelwebsite met een CMS, zijn de volgende punten belangrijk:

Het aanmaken en bewerken van pagina’s en website-structuur
Bij het aanmaken van pagina’s voor arrangementen, nieuwsberichten of algemene inhoud is een koppeling met de gewenste categorie of sectie belangrijk. Hierdoor wordt een arrangement bij de categorie ‘arrangementen’ geplaatst en een nieuwsbericht binnen de nieuwssectie. Per pagina moeten verder de heading-teksten, afbeeldingen, links- en meta-informatie (meta titles en descriptions) gedefinieerd kunnen worden.

Bewerken van contentgebieden
Binnen de tekstuele contentgebieden moeten links, headings, afbeeldingen en bestanden en eventueel tabellen geplaatst kunnen worden. Variatie in lettertype en kleuren is af te raden aangezien dit een negatieve invloed kan hebben op de uitstraling van de website.

Meertaligheid
De meeste hotels hebben een internationale clientèle. Met de hotelwebsite kan hierop ingespeeld worden door de pagina’s in verschillende talen aan te bieden. De hoeveelheid talen die de website bevat heeft logischerwijs consequenties voor het internationale bereik en dus de effectiviteit van een website. Om de website beheersbaar te houden, kan men ervoor kiezen bepaalde onderdelen niet in alle talen beschikbaar te stellen.

Modules
Sommige content management systemen beschikken over modules voor het beheer van specifieke website-onderdelen, zoals een agenda, vacaturesysteem, e-mail marketing, blog / nieuwsberichten (met of zonder RSS feed), RFP formulieren, etc.

Bij het selecteren van een content management systeem kunnen bovengenoemde factoren een rol spelen. Daarbij geldt dat ‘open source’ content management systemen vaak goedkoop in gebruik zijn, maar niet altijd kunnen inspelen op de specifieke wensen en eisen die hoteliers kunnen stellen. Daarom kan een specialistisch CMS veelal de juiste, gebruiksvriendelijke oplossing bieden.

Mocht u vragen hebben of willen reageren op dit artikel, neem dan contact op met Thomas Dieben van BeCurious internet & hospitality | "www.curious.nl":http://www.curious.nl/?utm_source=hosman&utm_medium=banner&utm_campaign=hosman09 | 020-3880988 | "thomas@curious.nl"
Dit was het zesde artikel uit een reeks van acht artikelen ‘Succes met de hotelwebsite’. Vanaf donderdag 29 oktober is het zesde artikel te lezen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: