De restaurantsector: zakelijk denken vanuit liefde voor het vak

27 november 2018 | redactie

Hotelschool The Hague en Uitgeverij PS: bv presenteren vol trots het boek ‘Ondernemen in de restaurantsector’. Het eerste exemplaar werd door Jeroen Oskam (Directeur Research Centre bij Hotelschool The Hague, links op de foto) overhandigd aan chef-kok Joris Bijdendijk in de keuken van RIJKS®.

Vergroten zakelijk inzicht

Het boek is een verzameling van bevindingen uit de onderzoekswereld. Hiermee streeft Hotelschool The Hague ernaar het zakelijke inzicht in de sector te vergroten. Dit met als doel om het aantal bedrijven dat in moeilijkheden raakt - met alle financiële maar ook persoonlijke gevolgen van dien - terug te brengen.

Romantiek en bonnetjes

Een van de redenen waarom het in de restaurantsector mis kan gaan, signaleren de auteurs, is dat de zwaarte van het beroep wordt onderschat. Restaurantondernemers maken zeer lange dagen, en het familieleven komt vaak in het teken te staan van het bedrijf. Een van de belangrijke ontwikkelingen van de laatste jaren is ketenvorming en schaalvergroting. Bedrijven worden groter, ons uitgaansgedrag verandert, maar tegelijkertijd botst dit met het “romantische” beeld dat er bestaat van het beroep. Volgens Hotelschool The Hague ontbreekt bij sommige restaurantinitiatieven de zakelijke kennis, zowel bij ondernemers als bij investeerders. Ondernemers gaan - bij wijze van spreken - ‘met een plastic tas vol bonnetjes naar de bank’.

Gepassioneerde restaurateur

Hotelschool The Hague ziet het als taak de nieuwste kennis toegankelijk te maken voor professionals in de sector. Ook Joris Bijdendijk, culinair grootmeester en alumnus van de Hotelschool, onderstreept het belang van kennis over de branche. Hotelschool The Hague doet zelf veel onderzoek naar de gastvrijheidssector en volgt uiteraard de nieuwste internationale ontwikkelingen binnen de branche. Kleine ondernemingen hebben zelf vaak te weinig middelen en kennis om onderzoek te laten doen. In deze uitgave maakt Hotelschool The Hague academisch onderzoek inzichtelijk en toegankelijk voor deze horecaprofessionals. Hotelschool The Hague en uitgeverij PS: ambiëren met dit boek gepassioneerde mensen die een restaurant willen beginnen, zakelijk inzicht mee te geven.

Bedrijfsfalen

Het boek plaatst de restaurantsector in historisch perspectief. Vervolgens wordt er ingegaan op de trends en ontwikkelingen in de restaurantmarkt, het economisch sentiment, succes- en faalfactoren, de ondernemer en technologie. Het belang van talent management en het opstellen van een bedrijfsplan komen ook uitvoerig aan bod. Sommige resultaten in dit boek zijn gebaseerd op eigen onderzoek, een groot deel van de inzichten is ontleend aan bevindingen in buitenlandse studies. Soms zijn deze bevindingen zo over te nemen, maar andere aspecten van de restaurantmarkt zijn niet vergelijkbaar in verschillende landen. Er ligt een taak voor de restaurantbranche om, samen met de kennisinstellingen, de markt beter in beeld te brengen. Dit kan door meer specifiek onderzoek te doen naar bijvoorbeeld bedrijfsfalen, consumentenkeuzes en factoren voor succesvol ondernemerschap binnen de Nederlandse context.

Het boek is ook voor...

Het boek is onmisbaar voor restaurantprofessionals, maar ook voor studenten, docenten, toeleveranciers en startende ondernemers. Wie de restaurantwereld wil doorgronden, of zijn of haar eigen restaurant eens onder de loep wil nemen, zal aangenaam verrast zijn door de inhoud. Het boekwerk biedt handvatten om beter te (leren) ondernemen en is verkrijgbaar in de webshop van Uitgeverij PS: bv.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Weet jij alles over privacywetgeving binnen de hotellerie? Volg de training van de HM Academy

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang, ook voor de hotellerie. Specifiek voor de hotellerie draait veel om het bieden van een goede service aan je gasten, en hieronder valt ook het zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Als ...

Hotel Opening
Fattal Hotel Group opent vier nieuwe hotels in Londen

Fattal Hotel Group heeft op 18 maart aangekondigd een huurovereenkomst voor langere tijd te hebben verkregen op vier Grange Hotels in Londen. Hierdoor treedt de groep toe tot de markt van centraal Londen. Het nieuws volgt na de recente acquisitie van het iconische Midland Hotel in Manchester; &eacut...

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: