De restaurantsector: zakelijk denken vanuit liefde voor het vak

27 november 2018 | redactie

Hotelschool The Hague en Uitgeverij PS: bv presenteren vol trots het boek ‘Ondernemen in de restaurantsector’. Het eerste exemplaar werd door Jeroen Oskam (Directeur Research Centre bij Hotelschool The Hague, links op de foto) overhandigd aan chef-kok Joris Bijdendijk in de keuken van RIJKS®.

Vergroten zakelijk inzicht

Het boek is een verzameling van bevindingen uit de onderzoekswereld. Hiermee streeft Hotelschool The Hague ernaar het zakelijke inzicht in de sector te vergroten. Dit met als doel om het aantal bedrijven dat in moeilijkheden raakt - met alle financiële maar ook persoonlijke gevolgen van dien - terug te brengen.

Romantiek en bonnetjes

Een van de redenen waarom het in de restaurantsector mis kan gaan, signaleren de auteurs, is dat de zwaarte van het beroep wordt onderschat. Restaurantondernemers maken zeer lange dagen, en het familieleven komt vaak in het teken te staan van het bedrijf. Een van de belangrijke ontwikkelingen van de laatste jaren is ketenvorming en schaalvergroting. Bedrijven worden groter, ons uitgaansgedrag verandert, maar tegelijkertijd botst dit met het “romantische” beeld dat er bestaat van het beroep. Volgens Hotelschool The Hague ontbreekt bij sommige restaurantinitiatieven de zakelijke kennis, zowel bij ondernemers als bij investeerders. Ondernemers gaan - bij wijze van spreken - ‘met een plastic tas vol bonnetjes naar de bank’.

Gepassioneerde restaurateur

Hotelschool The Hague ziet het als taak de nieuwste kennis toegankelijk te maken voor professionals in de sector. Ook Joris Bijdendijk, culinair grootmeester en alumnus van de Hotelschool, onderstreept het belang van kennis over de branche. Hotelschool The Hague doet zelf veel onderzoek naar de gastvrijheidssector en volgt uiteraard de nieuwste internationale ontwikkelingen binnen de branche. Kleine ondernemingen hebben zelf vaak te weinig middelen en kennis om onderzoek te laten doen. In deze uitgave maakt Hotelschool The Hague academisch onderzoek inzichtelijk en toegankelijk voor deze horecaprofessionals. Hotelschool The Hague en uitgeverij PS: ambiëren met dit boek gepassioneerde mensen die een restaurant willen beginnen, zakelijk inzicht mee te geven.

Bedrijfsfalen

Het boek plaatst de restaurantsector in historisch perspectief. Vervolgens wordt er ingegaan op de trends en ontwikkelingen in de restaurantmarkt, het economisch sentiment, succes- en faalfactoren, de ondernemer en technologie. Het belang van talent management en het opstellen van een bedrijfsplan komen ook uitvoerig aan bod. Sommige resultaten in dit boek zijn gebaseerd op eigen onderzoek, een groot deel van de inzichten is ontleend aan bevindingen in buitenlandse studies. Soms zijn deze bevindingen zo over te nemen, maar andere aspecten van de restaurantmarkt zijn niet vergelijkbaar in verschillende landen. Er ligt een taak voor de restaurantbranche om, samen met de kennisinstellingen, de markt beter in beeld te brengen. Dit kan door meer specifiek onderzoek te doen naar bijvoorbeeld bedrijfsfalen, consumentenkeuzes en factoren voor succesvol ondernemerschap binnen de Nederlandse context.

Het boek is ook voor...

Het boek is onmisbaar voor restaurantprofessionals, maar ook voor studenten, docenten, toeleveranciers en startende ondernemers. Wie de restaurantwereld wil doorgronden, of zijn of haar eigen restaurant eens onder de loep wil nemen, zal aangenaam verrast zijn door de inhoud. Het boekwerk biedt handvatten om beter te (leren) ondernemen en is verkrijgbaar in de webshop van Uitgeverij PS: bv.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: