'De stijging van de koffieprijs valt wel mee...'

2 januari 2018 | Roy Spijker

Mislukte koffieoogsten in Brazilië en Vietnam, Afrikaanse koffieboeren die door klimaatverandering steeds minder koffiebonen kunnen verbouwen en een stijgende vraag naar koffie in Azië. Het zijn berichten die we de afgelopen jaren veel in de media hebben gelezen. De koffieprijzen staan onder druk en de prijs van een kilo koffie zou fors duurder worden. Wordt een kopje koffie in de toekomst een luxeproduct?

Het zijn twee koppen uit de media van de afgelopen periode: ‘Koffie kan wel eens flink duurder worden, tekort aan bonen dreigt’ en ‘klimaatopwarming bedreigt tot zestig procent van de koffie-oogst in Ethiopië’. Twee verhalen waardoor de gemiddelde lunchroomeigenaar zich wellicht zorgen zal maken... Wordt de inkoop van koffie daadwerkelijk duurder?

De verhalen komen niet helemaal uit de lucht vallen. Brazilië is al jaren het grootste koffieproducerende land ter wereld. Ongeveer een vijfde van de wereldproductie is afkomstig uit Brazilië, maar in deelstaat Espirito Santo heeft het dit jaar te weinig geregend. En dat is al voor het derde jaar op rij. Gevolg: de oogst van de robustabonen (die met name worden gebruikt voor instant koffie en espresso) daalde vorig jaar in volume met 20 tot 30 procent. 

En dan is er Vietnam, dat na Brazilië de meeste koffie produceert. In tegenstelling tot het land in Zuid-Amerika kampt Vietnam juist met een overvloed aan regen. Daardoor is de oogst in dat land gedaald. Door al deze natuurverschijnselen voorspelt de Rabobank dat er in 2017 en in 2018 een flink tekort zal zijn aan koffiebonen. Gedurende deze twee jaar zal de vraag veel groter zijn dan het aanbod, waardoor de prijs van koffie zal stijgen. 

Stabiele stroom
Wouter Jansen van Velsen van Mocca d’Or maakt zich echter geen zorgen. Volgens hem zal de prijsstijging van koffie minimaal zijn. “Ik verwacht geen spectaculaire stijging van de koffieprijzen”, vertelt Jansen van Velsen. “De prijzen zullen wel iets omhoog gaan, het is een feit dat in landen als Indonesië en Vietnam de oogst wat tegenvalt, maar de oogst in Brazilië moet bijvoorbeeld nog beginnen. Voor ons is het vooral zaak om een stabiele stroom aan koffiebonen voor de langere termijn te realiseren. We kopen nu geen bonen in die we over een maand gebruiken, maar bonen die pas over een half jaar of zelfs over een jaar worden ingezet. Op die manier kun je de prijsstijging onder controle houden.”

Maar hoe groot is de prijsstijging dan? Wouter Jansen van Velsen geeft een voorbeeld. “De laatste prijsverhoging in de horeca is gemiddeld een euro per kilo koffie. Uit een kilo koffie kun je ongeveer 120 tot 130 koppen koffie halen, wat dus neerkomt op ongeveer een cent per kopje koffie. Het valt met die prijsstijging dus echt wel mee. Overigens denk ik wel dat de prijs van biologische kwaliteitskoffie de komende jaren iets gaat stijgen, maar dat komt simpelweg omdat de vraag hiervan zal toenemen en het aanbod er nog niet is. Het duurzaam maken van een koffieboerderij duurt gemiddeld vijf jaar.”

Klimaatverandering vraagt om maatregelen
De Britse krant The Guardian schreef eerder dit jaar dat Ethiopië tegen het einde van deze eeuw 40 tot 60 procent van zijn koffieplantages kan kwijtraken als gevolg van een veranderend klimaat. Omdat de gemiddelde temperatuur in het land steeds verder stijgt, dreigen er in de toekomst oogsten te worden vernield en zal ook de kwaliteit van de koffiebonen verminderen. Ook zorgen de hogere temperaturen voor een broeihaard voor nieuwe soort insecten en bacteriën waar de koffiebonen niet tegen bestand zijn. 

“Ik denk dat er in de toekomst wel landen zullen zijn in Afrika die last krijgen van een veranderend klimaat. Toch verwacht ik niet dat er geen koffie meer geproduceerd gaat worden in deze landen. Ik geloof in goed ondernemerschap. Voor de boeren is het ook de boterham die ze verdienen. Zij leren om op innovatieve wijze met deze klimaatveranderingen om te gaan. Ik denk dat we in de toekomst nog steeds koffie uit Afrikaanse landen drinken.”

Beleggingsfondsen speculeren
Waar al die verhalen over stijgende koffieprijzen dan vandaan komen? Wouter Jansen van Velsen heeft wel een idee. “Na aardolie zijn koffiebonen het meest verhandelde product ter wereld. Dat houdt in dat er veel geld mee te verdienen valt door beleggingsfondsen. Beleggingsfondsen kopen en verkopen voorraadposities op de koffiemarkt en speculeren hiermee. Het is gemakkelijk geld verdienen voor ze. We moeten dus vooral niet te snel in paniek raken.”

HM302017

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: