De witte vlag uit

2 september 2002 | redactie

Op donderdag 10 oktober gaat de witte vlag uit, want dan is het weer Feast for Peace. Op deze dag doneert een groot aantal horecabedrijven door heel Nederland een deel van hun dagomzet aan War Child. Voor oorlogskinderen betekent dit een enorme steun; voor de Nederlandse horeca is het een unieke mogelijkheid om op een sympathieke manier naar buiten te treden; voor het publiek is het een reden om op 10 oktober uit te gaan! Deelnemende bedrijven zijn te herkennen aan de witte ‘peace-vlag’.

Feast for Peace vindt dit jaar voor de vierde keer plaats. Het bijzondere van Feast for Peace ligt in de verscheidenheid aan deelnemers en de eigen invulling die horecagelegenheden aan het evenement geven. De deelnemers kunnen op 10 oktober een ‘gewone dag’ draaien, of er een eigen speciale actie aan koppelen. In de afgelopen jaren zijn er veel originele acties georganiseerd, van kookmiddagen voor kinderen tot culinaire veilingen.

Restaurant ’t Weeshuis in Utrecht bijvoorbeeld, was voor een dag volledig in handen van kinderen. Zij maakten de placemats en menukaarten, kookten, serveerden en verzorgden entertainment voor de gasten. Deze actie kreeg ruim aandacht in de media.

Brasserie Joia in Oudewater organiseerde een culinaire veiling. De brasserie had leveranciers gevraagd die dag gratis te leveren. Ook het personeel droeg een steentje bij door die dag zonder betaling te werken. Het resulteerde in een enorm succesvolle avond voor de brasserie en voor War Child.

Verwerking

Alle deelnemers aan Feast for Peace worden op www.feastforpeace.nl vermeld en ontvangen een promotiepakket met daarin een vlag, posters, flyers en t-shirts. Doordat Feast for Peace veel publiciteit krijgt, kan de horecabranche zich op een maatschappelijk bewuste manier te profileren.

Feast for Peace wordt mogelijk gemaakt door de inzet van veel vrijwilligers en sponsors. De organisatie, het promotiemateriaal en het drukwerk worden volledig gesponsord. De deelnemers leveren dus een rechtstreekse bijdrage aan de hulpprojecten voor oorlogskinderen.

 War Child helpt kinderen met het verwerken van hun oorlogservaringen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van creatieve middelen. Door muziek te maken, te dansen en te tekenen leren de kinderen vaardigheden waarmee zij hun oorlogsherinneringen een draaglijke plaats kunnen geven. Zodoende kunnen zij opgroeien tot evenwichtige volwassenen die kunnen bijdragen aan een vreedzame toekomst van hun land.

Vorig jaar is er ruim € 113.000,- ingezameld. Met dit bedrag kan het muziektherapieproject van War Child in Bosnië-Herzegovina een jaar lang worden gefinancierd.

Auteur: Hans van der Kooij

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok bij instemming Kamer van kracht; bezorgen mag

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteert het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. Als de Kamer het besluit steunt, wordt de avondklok ingevoerd. De avon ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

Park Boswijk zoekt een ondernemende general manager

Park Boswijk ligt in een parkachtige omgeving in midden-Nederland en bestaat uit een wooncomplex met 364 appartementen en ongeveer 500 bewoners. Voor bewoners biedt Park Boswijk tal van voorzieningen waar ze gebruik van kunnen maken. Zoals een terras met uitzicht op de parkachtige tuin met twee vijv ...

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: