Dineren op grote hoogte in Brussel

Auteur: Redactie
Food F&B 25 mei 2013
Dineren op grote hoogte in Brussel

Best steaks in town. Restaurant Spice in Arnhem heeft na tien jaar een formulewijziging doorgevoerd. Vanaf nu is er een hoofdrol weggelegd voor prime beef zoals Black Angus en Wagyu. Eigenaren Sue en Sivio Poell willen Spice op de kaart zetten als een laagdrempelig steakhouse van uitzonderlijke klasse. “We werken voornamelijk met rundvlees van absolute topkwaliteit, zoals Black Angus en Wagyu”, aldus Sue. “Gasten krijgen advies van de chef-kok, kunnen eventueel zelf hun steak uitkiezen en die op het gewenste gewicht laten portioneren.” Om de gasten te laten kennismaken met de nieuwe rundvleessoorten, organiseerde Spice iedere woensdag in april ‘Prime Beef Tastings’. Voorheen had het restaurant een mediterrane keuken met een oosterse tint.

Dineren op grote hoogte in Brussel

Na Parijs, Londen, Dubai, Las Vegas en Sydney keert Dinner in de Sky terug naar Brussel. ‘Brussels in the Sky’ is een jaarlijks initiatief om de gastronomie van een Europees land in de kijker te zetten. Zeven van de beste Brusselse chefs zullen op grote hoogte achter het fornuis kruipen: Yves Mattagne, Lionel Rigolet, Pascal Devalkeneer, Giovanni Bruno, David Martin, Luigi Ciciriello en Gaëtan Colin. Zij zullen dit jaar die Ierse keuken vertegenwoordigen. De chefs doen dit aan de hand van hun eigen interpretatie van de Ierse keuken en maken voornamelijk gebruik van lokale producten.

Pop-up visrestaurant À La Plancha

Het pop-up visrestaurant À La Plancha, dat vorige zomer op het Rotterdamse Noordereiland neerstreek, zal ook deze zomer aanwezig zijn. Had het restaurant vorig jaar een vergunning voor slechts enkele dagen, dit jaar mag het de hele zomer open. À La Plancha dekt de tafels echter alleen als het weer het toelaat. Via Twitter en Facebook wordt doorgegeven of het restaurant geopend is. In het Spaanse Andalusië en in Marokko zijn ze regelmatig onderdeel van het culinaire landschap: openluchtrestaurantjes waar verse vis op kolen of grillplaat klaargemaakt wordt. Afgelopen zomer bleek de mediterrane formule ook in Rotterdam aan te slaan.

Burger als hotelicoon

In de nieuwe tv-commercial van Bilderberg staan niet de locaties centraal, maar dé Bilderburger. Sinds dit jaar prijkt de burger op de menukaart van alle hotels. De burger is een samengestelde creatie van sterrenchef Michel van Dijk van het Bilderberg Garden Hotel in Amsterdam. Rinske Willemsen, marketingmanager bij de hotelketen: “Zoals het Waldorf Astoria in New York de Waldorf Salad heeft, en het Raffles hotel in Singapore de Singapore Sling, is de Bilderburger hét icoon van Bilderberg. De burger is samengesteld met verrassende ingrediënten zoals truffel, gegrilde groene asperges en rode-uiencompote.” Met de burger wil Bilderberg service en oog voor detail uitstralen.

Live cooking restaurant D.R.E.A.M.

In de hoofdstad werd onlangs het Golden Tulip Amsterdam West Hotel geopend. Bij het hotel is restaurant D.R.E.A.M gevestigd, dat zich met live cooking probeert te onderscheiden op de markt. General manager Janine Zootjes: “Hoewel we onderkennen dat ons restaurant met vijfhonderd plaatsen groot is, biedt het door de ruime opzet mogelijkheden voor een intiem diner voor twee of vier personen. We rekenen dan ook zeker op extra restaurantbezoekers van buiten het hotel.” Restaurant D.R.E.A.M staat voor Drink, Relax, Eat And Meet en werkt met een all-inconcept. Het hotel beschikt over tien buffetten, waarvan vijf bemand door koks. Zij bereiden wokgerechten, visgrillspecialiteiten, vleesgrillspecialiteiten of sushi. Tijdens het ontbijt wordt een omelet of pannenkoek door een kok gebakken.

Grillen als beleving

Restaurant View in Amsterdam is, naar eigen zeggen, het enige restaurant in Nederland waar de gast zelf aan tafel grillgerechten bereidt. Langs alle tafels in het grillrestaurant gaat een lopende band. De gast blijft gewoon aan tafel zitten, de gerechten komen onbereid op de band langs en de gast bereidt zelf, aan zijn eigen tafel, de gerechten waar hij zin in heeft. Kip, vlees, groente, vegetarische gerechten; het komt allemaal voorbij. View wil met dit concept, de voorbereidingen van de kok en het zien van het verse eten in de koeling transparantie uitstralen. Ook het grillen wordt als een beleving neergezet.

Bar met Europese invloeden

In de Stadshal Bar & Restaurant in Rotterdam worden gerechten geserveerd die gebaseerd zijn op verschillende Europese invloeden. Het restaurant biedt ruimte aan 140 gasten. Naast de gewone menukaart zijn er verrassingsmenu’s en is er een roulerende dagschotel. Gasten kunnen kiezen uit verschillende gerechten: fruits de mer of Oostenrijkse kalfsschnitzel, maar ook gerechten met een Nederlandse twist. In het bargedeelte worden naast de drankenkaart ook cocktails aangeboden. De nieuwe eetgelegenheid is ingericht met designlampen, een spiegelwand en comfortabele stoelen.

Sake op de kaart

Voor het team van IZAKAYA is Japan een bron van inspiratie. Nieuw bij het restaurant is de sake menukaart. Sake is de nieuwe witte wijn! Sake kan zacht en fruitig zijn en een heerlijke begeleiding van het Aziatische diner. Na Japan, Amerika en andere Europese steden is het de beurt aan Amsterdam.
HM302013

 

Overig nieuws