Draadloos op het wereldwijde web

2 september 2002 | redactie

Sinds enige tijd hebben hôteliers de mogelijkheid om hun gasten een nieuwe dienst aan te bieden: Wi-Fi, een bijzonder snel en draadloos computernetwerk. ‘Hotspots’ (Wi-Fi-zenders in openbare ruimtes zoals de hotelhal) bieden gasten de mogelijkheid met hun eigen laptop in te loggen op internet.

De markt voor Wi-Fi is interessant: Wi-Fi is de internationale standaard, en het is tot honderd maal sneller dan een internetverbinding via de GSM. Zowel het aantal ‘Wi-Fi-enabled’ laptops als het aantal plekken waar deze draadloze dienst wordt aangeboden, is sterk groeiende. Voor zakenreizigers in internationale hotels en op luchthavens wordt het steeds belangrijker dat zij met hun eigen laptop gebruik kunnen maken van een hotspot.

Interessant voor een hotel zijn de opbrengsten die anders naar een mobiele operator zouden gaan. Voor de viersterren- en de vijfsterrenhotels, waar veel zakelijke klanten behoefte hebben aan deze dienst, kan de opbrengst zeer lucratief zijn.

Hôteliers die zich niet willen verdiepen in de technische kant van deze dienst, kunnen een ‘hotspot-operator’ inschakelen, een bedrijf dat opereert als een internet-serviceprovider, zoals het in Nederland pionierende bedrijf Aervik.

Rob Rooken, directeur van Aervik, vertelt dat zijn bedrijf in feite alles regelt wat nodig is om een hotspot te kunnen realiseren, vanaf de installatie van de antenne tot aan de betalingsafhandeling. Voor het Novotel in Amsterdam heeft Aervik zelfs instructiekaarten in de Novotel-huisstijl gemaakt.

Doordat Aervik dit voor meer hotels en bedrijven doet, worden de kosten voor de hôtelier laag gehouden en zijn de investeringen minimaal.

Jos Ruijs, directeur van Golden Tulip Figi Zeist, ziet Wi-Fi als een technologie die op doorbreken staat: ‘In de toekomst zal het voor conferentiecentra en hotels onontkoombaar zijn om hotspots aan te bieden.’ - Voor zijn hotel heeft het bedrijf Picopoint het Wi-Fi-systeem opgezet; niet alleen in de hal, maar ook in het restaurant, het theatercafé, de espressobar en het atrium op de benedenverdieping. Zelfs in de banquetzalen op de eerste verdieping. In de toekomst moeten ook de hotelkamers en het theatergedeelte van het hotel worden voorzien van ‘hotspots’.

Bijzonder enthousiast is Ruijs over de lage instap en de geringe financiële risico’s. ‘Het is een vrij zorgeloos systeem. Uiteindelijk willen mensen met hun eigen spullen werken. Een zakenreiziger gaat niet op een vreemde pc spreadsheets raadplegen. Met Wi-Fi-technologie kun je heel handig overal internet raadplegen. En met de snelheid van Wi-Fi is het goed mogelijk om powerpointpresentaties over te sturen, of om via streaming video het journaal te bekijken op je notebook.’

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: