Duurzaamste hotelketen van Europa viert tiende verjaardag

16 juli 2019 | David Bakker

Conscious Hotels opende 10 jaar geleden, in juli 2009, haar eerste hotel in Amsterdam. Dit was het eerste duurzame hotel van Nederland. Inmiddels is Conscious gegroeid tot 4 hotels, waar in totaal maar liefst 800.000 groene nachten geslapen zijn.

Het nieuwste hotel opende een jaar geleden in het Westerpark en kreeg de titel van ‘World’s Greatest Place’ door het Time Magazine. Conscious heeft mooie toekomstplannen, waaronder een Conscious Toeristenbos in Amsterdam.

85.000 rollen duurzaam toiletpapier

Elk Conscious hotel is verschillend en volledig duurzaam op elk een eigen manier. Zo heeft het ene hotel zonnepanelen op het dak, een ander een groen sedumdak, en is een derde hotel 100% elektrisch en maakt het volledig gebruik van Nederlandse windstroom. In alle hotels zijn de designmeubels gerecycled of gecertificeerd, vaak ook cradle 2 cradle. Alles wat geserveerd wordt, is 100% biologisch, tot en met de sterke drank in de bar. Leuk om te weten: sinds opening is er in de Conscious Hotels 18.000 kilometer aan toiletpapier verbruikt, dat is net zo lang als de afstand van de Noord- tot de Zuidpool. En gasten dronken in de afgelopen 10 jaren maar liefst 72.000 liter aan biologische, fair chain koffie. 

Duurzaamheid werkt aanstekelijk

Conscious kijkt terug op 10 succesvolle jaren. Niet alleen voor de keten, maar ook voor de ontwikkeling van het belang van duurzaamheid. Bij de allereerste opening werd het woord ‘duurzaam’ nog vaak op een nu ouderwetse manier geïnterpreteerd, zoals stalen tafels en stoelen ‘omdat ze lekker lang mee gaan’. Tegenwoordig zijn er veel meer duurzame leveranciers, zoals Royal Dutch Auping (bedden), Yumeko (beddengoed), Mosa (tegels), Kvadrat (stoffering) en Desso (vloerbedekking) waarmee samengewerkt wordt.

Deze groene manier van werken krijgt overal navolging, ook in de hotelsector. Na Conscious Hotels, die 10 jaar geleden al duurzaamheid de pijler van hun concept maakten, volgden het afgelopen jaar twee nieuwe duurzame hotels in Amsterdam, het QO Hotel en Hotel Jakarta. Dit is een goede ontwikkeling, vindt Marco Lemmers, CEO van Conscious Hotels: “Fijn dat er steeds meer hoteliers en gasten meedoen. We hebben iedereen nodig om de planeet te redden. Het werkt veel beter als duurzaamheid aantrekkelijk, betaalbaar en dus toegankelijk wordt. Wij noemen dat Eco-Sexy. Ik ben ervan overtuigd dat als de helft van alle mensen 30% duurzamer gaat leven, we meer bereiken dan wanneer er maar 1% volledig duurzaam bezig is.“

Conscious Toeristenbos

Voor de komende 10 jaar heeft Conscious verdere uitbreidingsplannen. Conscious ziet nog graag hotels in andere steden in Nederland, zoals Utrecht en Den Haag. Maar ook Kopenhagen en Helsinki staan op de planning. Daarbij is Conscious niet alleen een hotelketen, maar hebben ze ook restaurants en cafés, en de ambitie van een kenniscentrum wordt steeds sterker. Op deze manier kunnen veel bedrijven, ook in andere sectoren, van elkaar leren op het gebied van duurzaam ondernemen. Tenslotte zal Conscious zich hardmaken voor een Conscious Toeristenbos, waarbij voor iedere duurzame toerist een boom geplaatst zal worden, in of rond Amsterdam. Zo groeit er een bos voor de Amsterdammers om te genieten van al dat groen en tegelijkertijd wordt de biodiversiteit ondersteund en klimaatverandering tegengegaan.

Foto: Arjen Veldt

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: