Duurzaamste hotelketen van Europa viert tiende verjaardag

16 juli 2019 | David Bakker

Conscious Hotels opende 10 jaar geleden, in juli 2009, haar eerste hotel in Amsterdam. Dit was het eerste duurzame hotel van Nederland. Inmiddels is Conscious gegroeid tot 4 hotels, waar in totaal maar liefst 800.000 groene nachten geslapen zijn.

Het nieuwste hotel opende een jaar geleden in het Westerpark en kreeg de titel van ‘World’s Greatest Place’ door het Time Magazine. Conscious heeft mooie toekomstplannen, waaronder een Conscious Toeristenbos in Amsterdam.

85.000 rollen duurzaam toiletpapier

Elk Conscious hotel is verschillend en volledig duurzaam op elk een eigen manier. Zo heeft het ene hotel zonnepanelen op het dak, een ander een groen sedumdak, en is een derde hotel 100% elektrisch en maakt het volledig gebruik van Nederlandse windstroom. In alle hotels zijn de designmeubels gerecycled of gecertificeerd, vaak ook cradle 2 cradle. Alles wat geserveerd wordt, is 100% biologisch, tot en met de sterke drank in de bar. Leuk om te weten: sinds opening is er in de Conscious Hotels 18.000 kilometer aan toiletpapier verbruikt, dat is net zo lang als de afstand van de Noord- tot de Zuidpool. En gasten dronken in de afgelopen 10 jaren maar liefst 72.000 liter aan biologische, fair chain koffie. 

Duurzaamheid werkt aanstekelijk

Conscious kijkt terug op 10 succesvolle jaren. Niet alleen voor de keten, maar ook voor de ontwikkeling van het belang van duurzaamheid. Bij de allereerste opening werd het woord ‘duurzaam’ nog vaak op een nu ouderwetse manier geïnterpreteerd, zoals stalen tafels en stoelen ‘omdat ze lekker lang mee gaan’. Tegenwoordig zijn er veel meer duurzame leveranciers, zoals Royal Dutch Auping (bedden), Yumeko (beddengoed), Mosa (tegels), Kvadrat (stoffering) en Desso (vloerbedekking) waarmee samengewerkt wordt.

Deze groene manier van werken krijgt overal navolging, ook in de hotelsector. Na Conscious Hotels, die 10 jaar geleden al duurzaamheid de pijler van hun concept maakten, volgden het afgelopen jaar twee nieuwe duurzame hotels in Amsterdam, het QO Hotel en Hotel Jakarta. Dit is een goede ontwikkeling, vindt Marco Lemmers, CEO van Conscious Hotels: “Fijn dat er steeds meer hoteliers en gasten meedoen. We hebben iedereen nodig om de planeet te redden. Het werkt veel beter als duurzaamheid aantrekkelijk, betaalbaar en dus toegankelijk wordt. Wij noemen dat Eco-Sexy. Ik ben ervan overtuigd dat als de helft van alle mensen 30% duurzamer gaat leven, we meer bereiken dan wanneer er maar 1% volledig duurzaam bezig is.“

Conscious Toeristenbos

Voor de komende 10 jaar heeft Conscious verdere uitbreidingsplannen. Conscious ziet nog graag hotels in andere steden in Nederland, zoals Utrecht en Den Haag. Maar ook Kopenhagen en Helsinki staan op de planning. Daarbij is Conscious niet alleen een hotelketen, maar hebben ze ook restaurants en cafés, en de ambitie van een kenniscentrum wordt steeds sterker. Op deze manier kunnen veel bedrijven, ook in andere sectoren, van elkaar leren op het gebied van duurzaam ondernemen. Tenslotte zal Conscious zich hardmaken voor een Conscious Toeristenbos, waarbij voor iedere duurzame toerist een boom geplaatst zal worden, in of rond Amsterdam. Zo groeit er een bos voor de Amsterdammers om te genieten van al dat groen en tegelijkertijd wordt de biodiversiteit ondersteund en klimaatverandering tegengegaan.

Foto: Arjen Veldt

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: