Foodbranche loopt digitaal achter

15 december 2015 |
Foodbranche loopt digitaal achter<

In 2015 deden steeds meer Nederlanders hun dagelijkse boodschappen online. Online verkoop en marketing van voeding (food-commerce) blijft groeien
en wint steeds meer aan populariteit. Er is afgelopen jaar een hoop gebeurd in food-commerce: denk eens aan Picnic, WhatsApp voor foodcampagnes en de Deli XL marktplaats. In dit artikel lees je over de food-commerce hoogtepunten in 2015 én doet GROUP7 een voorspelling voor 2016.

Online verkoop van voeding groeit
Online verkoop en marketing van voeding (food-commerce) blijft groeien en wint aan belang. Er is afgelopen jaar een hoop gebeurd. Denk eens aan Picnic, WhatsApp voor foodcampagnes en de Deli XL marktplaats. Daarom brengen wij in dit artikel in beeld en tekst een overzicht in food-commerce.

Wat waren afgelopen jaar de hoogtepunten in food-commerce én wat zijn de voorspellingen voor 2016?

2015
• Januari: internet verstoot het belang van de buitendienst als nummer 1 oriëntatiekanaal, blijkt uit onderzoek van GROUP7.
• Februari: App content is ineens van groot belang: App indexatie telt mee bij ranking in Google – Er komen steeds meer Apps in food.
• Maart: Just Eat meldt een omzet toename van 62%.
• April: Alle websites moeten van Google responsive zijn. Foodbranche loopt achter.
• Mei: Nielsen voorspelt: 44 procent van de consumenten is van plan zijn huis-, tuin- en keukenboodschappen in de toekomst online te doen.
• Juni: Chocomel doet als eerste in food een consumentenactie met WhatsApp.
• Juli: ´Klanten gaan nu ook vers online kopen´ voorspelt Rabobank. Vers online is een feit.
• Augustus: Picnic wordt geïntroduceerd in de pers: aanzet tot online strijd supermarkten.
• September: Deli XL presenteert nieuwe plannen omtrent Bidvest Direct, hun nieuwe ´marktplaats´
• Oktober: #Instagram is beschikbaar als marketingplatform
• November: Surinaamseten.nl consumentenwebsite van het jaar
• December: Burger King introduceert dynamische prijzen

Januari: Internet wint enorm aan belang in foodservice
Bij zakelijke aankopen in food zien we nu gedrag dat we kennen van consumenten. Klanten gaan zelf op zoek naar informatie en inspiratie om uiteindelijk tot een keuze te komen. Uit onderzoek van GROUP7 blijkt het belang van internet met 25% te zijn toegenomen in 1,5 jaar. Beurzen, Buitendiensten en brochures leveren aan belang in.

April: Websites moeten mobielvriendelijk worden
Google kondigt aan dat zij mobielvriendelijke websites hoger gaan ranken. Een online ontwikkeling die te verwachten was met het exponentieel groeiende aantal mobiele gebruikers. Vanuit het e-commerce werkveld is dat ontzettend belangrijk. Tegenwoordig komt ruim 40% van het zoekverkeer van mobiel. December 2015, bijna 10 maanden na deze aanpassing, loopt de foodsector hier nog steeds op achter. Waar nieuwe concepten vaak mobile ready zijn, zijn de bestaande dit bij lange na niet. Hoe het wél moet? Albert Heijn speelt hier perfect op in met haar gebruiksvriendelijk vormgegeven responsive site.

Juni: WhatsApp doet zijn intrede in Food-commerce
FrieslandCampina was de eerste die WhatsApp inzette voor marketingdoeleinden van Chocomel. Chocomel beloofde de winnaars van een ‘challenge’ unieke campingplaatsen op de Zwarte Cross. De actie werd breed gepromoot, daarna werd WhatsApp in rap tempo omarmd door de foodbranche. Een ander mooi voorbeeld is het interactieve receptenkanaal WhatsCook van Hellmans. Ook zien we WhatsApp ingezet worden als communicatiekanaal voor klachten en servicevragen zoals door de chipsboeren van Hoeksche Hoeve.
In maart 2015 had WhatsApp ongeveer 9,4 miljoen actieve gebruikers in Nederland en WhatsApp bezit dé ingrediënten voor een succesvol communicatiekanaal. Wij denken daarom dat we in food-commerce 2016 nog veel meer WhatsApp toepassingen gaan zien.



Juli: Verkoop van Vers online is AAN
´Klanten gaan steeds meer vers online kopen´ zegt Rabobank in juli. Met name de online verkoop van groente, fruit, vlees en vis zit in de lift.
De meeste supermarktketens beginnen online enigzins serieus te nemen en groeien in hun online verkopen. Kleine spelers, zoals lokale bakkers, slagers en traiteurs gaan nu ook meedoen. Hello Fresh groeit nog steeds, in september bezorgen zij aan 402.000 klanten in zeven verschillende landen hun boxen met vers. En zelfs Google kondigde in september aan om verse producten te bezorgen in Amerika. Kortom, verkoop van online vers is een feit!

Augustus: Nieuwe speler in online supermarktstrijd
Picnic start met het bezorgen van boodschappen en opent hiermee de aanval op de supermarkt grootmacht Albert Heijn. Dit is een volgende aanzet tot de online ‘supermarktstrijd’ en het vergaren en veroveren van marktaandeel in het online segment. Een maand eerder had Jumbo ook al kenbaar gemaakt de strijd te willen aangaan met marktleider Albert Heijn.
Die pareerde met de komst van de AllerHande Box. Picnic is klein begonnen, maar kondigt nu al uitbreiding van het bezorggebied aan. Wie-o-wie heeft in 2016 zijn online zaakjes het best op orde?



September: Deli XL kondigt Bidvest Direct aan
Het was even schrikken toen Deli XL haar nieuwe plannen voor de Deli XL webshop presenteerde. De Deli XL webshop wordt in 2016 een online horecamarktplaats, Bidvest Direct, waar aanbieders hun eigen waren kunnen verkopen. Wat Deli XL betreft gaat straks 60% van alle handel op Bidvest Direct niet via de logistiek van Deli XL.
De Deli XL webshop wordt in 2016 een online horecamarktplaats, Bidvest Direct, waar aanbieders hun eigen waren kunnen verkopen. Wat Deli XL betreft gaat straks 60% van alle handel op Bidvest Direct niet via de logistiek van Deli XL. Alhoewel kleinere food-platformen zoals Graaggedaan en Willem & Drees al een tijdje bezig zijn, werd met deze zet ´de marktplaats´ in het spotlight van de foodbranche gezet. In 2016 zal er daarom veel veranderen voor de aangesloten leveranciers van Deli XL en wij gokken dat ook andere groothandels dit voorbeeld gaan volgen.



Oktober: Apps & food
Foodapps groeien nog steeds in belang. Feit: Google neemt sinds oktober App indexatie mee bij de ranking van zoekresultaten. In het kort: als een gebruiker is ingelogd in Google en de app is indexeerbaar, zal deze hoger eindigen in de zoekresultaten dan alleen het webresultaat. Hiermee is app content ineens nog veel belangrijker geworden.
We zien het contact ook steeds informeler en menselijker worden via social apps. WUR lanceerde eerder dit jaar bijvoorbeeld de app HapSnapp. Snapchat wordt door verschillende bedrijven ingezet voor marketing en inmiddels is ook Instagram beschikbaar als marketingplatform. Dit wil zeggen dat bedrijven dit platform in kunnen zetten om o.a. via Link, Video of Image Adds te adverteren.

November: Consumentenwebsite van het jaar 2015
Door consumenten werd Surinaamseten.nl gekozen als consumentenwebsite van het jaar 2015. Deze prijswinnaar laat zien hoe belangrijk het is om een betrokken community te hebben. Het betreft hier immers een publieksprijs. De website toont bovendien de kracht van contentmarketing: unieke, eigen, relevante informatie voor de doelgroep. Bij deze ons credo bewezen: het belangrijkste is dat een website past bij de (behoeften van) je klantpersona´s.



December: de convergentie van online/offline neemt toe
Een andere interessante, recente ontwikkeling in foodland zijn het perfect samenkomen van online en offline: ‘Met de smartphone in de supermarkt of winkelstraat’. In december lanceert Burger King zijn dynamische prijzen, door het scannen van een QR code op één van de promotie-uitingen krijgt de bezoeker van het hamburgerrestaurant een persoonlijke promo. Dit toont aan dat de foodbranche steeds verder gaat in persoonlijke aanbiedingen via verschillende online kanalen. Personificatie staat in de kinderschoenen en zal in 2016 verder uitgerold worden.



2016: Het jaar van de online customer
Uit het GROUP7 onderzoek bleek het, Deloitte zag het en ook Forrester benoemt 2016 als het hoogtepunt van ´The Age of the Customer´. Kortom: in 2016 draait alles om de customer behavior. Online klanten hebben meer macht dan ooit. Online biedt volledige transparantie en online meningen kunnen je maken of kraken. Klanten (B2B en B2C!) verwachten snelle service van hoge kwaliteit en zijn gewend aan fantastische digital experiences. Vindt de klant niet direct wat hij zoekt, dan verlaat hij met één klik op de knop je website of webshop. Bezoekers worden steeds kritischer, bedrijven zonder sterke e-commerce gaan het heel zwaar krijgen.
Voor meer visuals, videos en extra informatie over de bovengenoemde onderwerpen verwijzen wij je graag door naar de speciale Food-commerce Jaaroverzicht 2015: www.GROUP7.eu/jaaroverzicht15.
Over GROUP7
GROUP7 gelooft in de grenzeloze online mogelijkheden van de combinatie food en e-commerce. Het doel is om de foodbranche online te laten schitteren. GROUP7 is het bedrijf van oud e-commerce manager Deli XL Martin van Dam. GROUP7 heeft gewerkt met oa.: Heineken Groothandel, NBOV, DeOleo, TopKing, De Appelaere, Hero, The Greenery en Culinair Kommers.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: