Formule voor het ideale hotelverblijf

21 april 2017 | Roy Spijker

De komst van internet en smartphones heeft mensen meer macht gegeven wat betreft hotelbeoordelingen. Hotels.com onthult de formule voor het ideale hotelverblijf, gebaseerd op 148 miljoen opmerkingen uit klantbeoordelingen. e formule is opgesteld om de miljoenen beoordelingen, waarop de populariteitsprijzen van Hotels.com zijn gebaseerd, te vieren. Deze prijzen krijgen de hotels die volgens geverifieerde klantbeoordelingen wereldwijd het best zijn. 

Met meer dan 25 miljoen klantbeoordelingen op de website van Hotels.com is er met de data uit 2016 een formule opgesteld voor het ideale hotelverblijf:

HP = V25 + N35 + C10 + P2 + S + O + L7 + Z + W + ½Wa

V = Hoe vriendelijk is het personeel
N = Hoe netjes is de kamer
C = Hoe comfortabel is het bed
P = Wat is de prijs van de kamer
S = Hoe stil is het in de kamer
Z = Een zwembad aanwezig
O = Ontbijt is inbegrepen
L = Locatie / op loopafstand / bereikbaarheid
W = Gratis wifi
Wa = Mogelijkheid om warme drankjes op de kamer te maken
HP = Algehele hotel perfectie 

Hotelperfectie
Volgens het onderzoek zorgen eenvoudige dingen voor hotelperfectie. Luxe extraatjes worden als kers op de taart gezien. Volgens de data van Hotels.com zijn comfort en een schone kamer 35 keer belangrijker dan een lekker (of uitgebreid) ontbijt, een chique zwembad of luxe koffiezetapparaat op de kamer. Daarnaast is vriendelijk en behulpzaam personeel 10 keer belangrijker dan gratis wifi, een verrassend resultaat in de digitale wereld van nu.

Consumentenpsycholoog dr. Simon Moore, die het Hotels.com-onderzoek heeft geleid, zegt: “Hoewel we allemaal dromen van luxe hotels en zonovergoten stranden, blijkt dat we tijdens het daadwerkelijk kiezen van een hotel de eenvoudige dingen het meest waarderen. Dit zegt veel over hoe mensen in elkaar zitten. De analyse van ruim 148 miljoen zinnen in reacties van Hotels.com-klanten benadrukt dat de belangrijkste dingen die gasten waarderen te maken hebben met hun onderbewuste, menselijke basisbehoeftes. Vanuit het psychologische perspectief tellen risico’s en ongemak vijf keer zwaarder dan vergelijkbare positieve voordelen. Het is dan ook logisch dat reizigers meer aandacht besteden aan basisvoorzieningen zoals comfort en een schone kamer dan aan een chique zwembad en luxe diners.

Ontspanning
Netheid en comfort vervullen onze behoeftes aan ontspanning, veiligheid en bescherming. Een goede locatie vervult onze wens om ons betrokken te voelen bij anderen, en een plek te hebben om naar te ontsnappen als we daar aan toe zijn. Het feit dat de vriendelijkheid van het personeel zo’n belangrijke rol speelt bij de gasttevredenheid toont aan dat we als sociale wezens graag begroet worden met een glimlach en een praatje. Hierdoor voelen we ons welkom en voelen we ons deel van de groep.”

Reactie van Isabelle Pinson, Vice President van het merk Hotels.com “Steeds meer reizigers boeken reizen op basis van aanbevelingen van anderen. Het gedrag van klanten zegt ons dat beoordelingen nog belangrijker beginnen te worden dan traditionele sterrenclassificaties voor hotels. Maar soms is er zoveel informatie beschikbaar dat het moeilijk wordt om te ontcijferen wat er belangrijk is. Deze nieuwe formule helpt te bepalen wat een hotelverblijf perfect maakt.“

Reizigers die op zoek zijn naar het allerbeste, hoeven niet verder te kijken dan naar de 2.500 Gold-winnaars die staan aangeschreven bij de Populariteitsprijzen van Hotels.com. Deze hotels zijn onderschreven om hun kwaliteiten en hebben allemaal een gemiddelde gastenscore van een 4.7 uit 5 of hoger. Daarnaast zijn er nog eens 1.000 hotels uitgeroepen tot winnaar binnen de 'Beste'-categorieën.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België & Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Internationaal Tech
Alweer een hotelketen slachtoffer van hackers

Het is weer raak: hackers hebben afgelopen zomer de klantgegevens buit weten te maken van 10,6 miljoen gasten van het Amerikaanse hotelbedrijf MGM Resorts. De gegevens zijn gedeeld op een forum voor hackers, meldt zdnet.com. Op het forum werden de adressen, namen, burgerservicenummers en telefoo...

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: