Formule voor het ideale hotelverblijf

21 april 2017 | Roy Spijker

De komst van internet en smartphones heeft mensen meer macht gegeven wat betreft hotelbeoordelingen. Hotels.com onthult de formule voor het ideale hotelverblijf, gebaseerd op 148 miljoen opmerkingen uit klantbeoordelingen. e formule is opgesteld om de miljoenen beoordelingen, waarop de populariteitsprijzen van Hotels.com zijn gebaseerd, te vieren. Deze prijzen krijgen de hotels die volgens geverifieerde klantbeoordelingen wereldwijd het best zijn. 

Met meer dan 25 miljoen klantbeoordelingen op de website van Hotels.com is er met de data uit 2016 een formule opgesteld voor het ideale hotelverblijf:

HP = V25 + N35 + C10 + P2 + S + O + L7 + Z + W + ½Wa

V = Hoe vriendelijk is het personeel
N = Hoe netjes is de kamer
C = Hoe comfortabel is het bed
P = Wat is de prijs van de kamer
S = Hoe stil is het in de kamer
Z = Een zwembad aanwezig
O = Ontbijt is inbegrepen
L = Locatie / op loopafstand / bereikbaarheid
W = Gratis wifi
Wa = Mogelijkheid om warme drankjes op de kamer te maken
HP = Algehele hotel perfectie 

Hotelperfectie
Volgens het onderzoek zorgen eenvoudige dingen voor hotelperfectie. Luxe extraatjes worden als kers op de taart gezien. Volgens de data van Hotels.com zijn comfort en een schone kamer 35 keer belangrijker dan een lekker (of uitgebreid) ontbijt, een chique zwembad of luxe koffiezetapparaat op de kamer. Daarnaast is vriendelijk en behulpzaam personeel 10 keer belangrijker dan gratis wifi, een verrassend resultaat in de digitale wereld van nu.

Consumentenpsycholoog dr. Simon Moore, die het Hotels.com-onderzoek heeft geleid, zegt: “Hoewel we allemaal dromen van luxe hotels en zonovergoten stranden, blijkt dat we tijdens het daadwerkelijk kiezen van een hotel de eenvoudige dingen het meest waarderen. Dit zegt veel over hoe mensen in elkaar zitten. De analyse van ruim 148 miljoen zinnen in reacties van Hotels.com-klanten benadrukt dat de belangrijkste dingen die gasten waarderen te maken hebben met hun onderbewuste, menselijke basisbehoeftes. Vanuit het psychologische perspectief tellen risico’s en ongemak vijf keer zwaarder dan vergelijkbare positieve voordelen. Het is dan ook logisch dat reizigers meer aandacht besteden aan basisvoorzieningen zoals comfort en een schone kamer dan aan een chique zwembad en luxe diners.

Ontspanning
Netheid en comfort vervullen onze behoeftes aan ontspanning, veiligheid en bescherming. Een goede locatie vervult onze wens om ons betrokken te voelen bij anderen, en een plek te hebben om naar te ontsnappen als we daar aan toe zijn. Het feit dat de vriendelijkheid van het personeel zo’n belangrijke rol speelt bij de gasttevredenheid toont aan dat we als sociale wezens graag begroet worden met een glimlach en een praatje. Hierdoor voelen we ons welkom en voelen we ons deel van de groep.”

Reactie van Isabelle Pinson, Vice President van het merk Hotels.com “Steeds meer reizigers boeken reizen op basis van aanbevelingen van anderen. Het gedrag van klanten zegt ons dat beoordelingen nog belangrijker beginnen te worden dan traditionele sterrenclassificaties voor hotels. Maar soms is er zoveel informatie beschikbaar dat het moeilijk wordt om te ontcijferen wat er belangrijk is. Deze nieuwe formule helpt te bepalen wat een hotelverblijf perfect maakt.“

Reizigers die op zoek zijn naar het allerbeste, hoeven niet verder te kijken dan naar de 2.500 Gold-winnaars die staan aangeschreven bij de Populariteitsprijzen van Hotels.com. Deze hotels zijn onderschreven om hun kwaliteiten en hebben allemaal een gemiddelde gastenscore van een 4.7 uit 5 of hoger. Daarnaast zijn er nog eens 1.000 hotels uitgeroepen tot winnaar binnen de 'Beste'-categorieën.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: