Formule voor het ideale hotelverblijf

21 april 2017 | Roy Spijker

De komst van internet en smartphones heeft mensen meer macht gegeven wat betreft hotelbeoordelingen. Hotels.com onthult de formule voor het ideale hotelverblijf, gebaseerd op 148 miljoen opmerkingen uit klantbeoordelingen. e formule is opgesteld om de miljoenen beoordelingen, waarop de populariteitsprijzen van Hotels.com zijn gebaseerd, te vieren. Deze prijzen krijgen de hotels die volgens geverifieerde klantbeoordelingen wereldwijd het best zijn. 

Met meer dan 25 miljoen klantbeoordelingen op de website van Hotels.com is er met de data uit 2016 een formule opgesteld voor het ideale hotelverblijf:

HP = V25 + N35 + C10 + P2 + S + O + L7 + Z + W + ½Wa

V = Hoe vriendelijk is het personeel
N = Hoe netjes is de kamer
C = Hoe comfortabel is het bed
P = Wat is de prijs van de kamer
S = Hoe stil is het in de kamer
Z = Een zwembad aanwezig
O = Ontbijt is inbegrepen
L = Locatie / op loopafstand / bereikbaarheid
W = Gratis wifi
Wa = Mogelijkheid om warme drankjes op de kamer te maken
HP = Algehele hotel perfectie 

Hotelperfectie
Volgens het onderzoek zorgen eenvoudige dingen voor hotelperfectie. Luxe extraatjes worden als kers op de taart gezien. Volgens de data van Hotels.com zijn comfort en een schone kamer 35 keer belangrijker dan een lekker (of uitgebreid) ontbijt, een chique zwembad of luxe koffiezetapparaat op de kamer. Daarnaast is vriendelijk en behulpzaam personeel 10 keer belangrijker dan gratis wifi, een verrassend resultaat in de digitale wereld van nu.

Consumentenpsycholoog dr. Simon Moore, die het Hotels.com-onderzoek heeft geleid, zegt: “Hoewel we allemaal dromen van luxe hotels en zonovergoten stranden, blijkt dat we tijdens het daadwerkelijk kiezen van een hotel de eenvoudige dingen het meest waarderen. Dit zegt veel over hoe mensen in elkaar zitten. De analyse van ruim 148 miljoen zinnen in reacties van Hotels.com-klanten benadrukt dat de belangrijkste dingen die gasten waarderen te maken hebben met hun onderbewuste, menselijke basisbehoeftes. Vanuit het psychologische perspectief tellen risico’s en ongemak vijf keer zwaarder dan vergelijkbare positieve voordelen. Het is dan ook logisch dat reizigers meer aandacht besteden aan basisvoorzieningen zoals comfort en een schone kamer dan aan een chique zwembad en luxe diners.

Ontspanning
Netheid en comfort vervullen onze behoeftes aan ontspanning, veiligheid en bescherming. Een goede locatie vervult onze wens om ons betrokken te voelen bij anderen, en een plek te hebben om naar te ontsnappen als we daar aan toe zijn. Het feit dat de vriendelijkheid van het personeel zo’n belangrijke rol speelt bij de gasttevredenheid toont aan dat we als sociale wezens graag begroet worden met een glimlach en een praatje. Hierdoor voelen we ons welkom en voelen we ons deel van de groep.”

Reactie van Isabelle Pinson, Vice President van het merk Hotels.com “Steeds meer reizigers boeken reizen op basis van aanbevelingen van anderen. Het gedrag van klanten zegt ons dat beoordelingen nog belangrijker beginnen te worden dan traditionele sterrenclassificaties voor hotels. Maar soms is er zoveel informatie beschikbaar dat het moeilijk wordt om te ontcijferen wat er belangrijk is. Deze nieuwe formule helpt te bepalen wat een hotelverblijf perfect maakt.“

Reizigers die op zoek zijn naar het allerbeste, hoeven niet verder te kijken dan naar de 2.500 Gold-winnaars die staan aangeschreven bij de Populariteitsprijzen van Hotels.com. Deze hotels zijn onderschreven om hun kwaliteiten en hebben allemaal een gemiddelde gastenscore van een 4.7 uit 5 of hoger. Daarnaast zijn er nog eens 1.000 hotels uitgeroepen tot winnaar binnen de 'Beste'-categorieën.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Horeca naar de stembus deel één: VVD

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: