Gastvrij ondernemen

18 november 2015 |
Gastvrij ondernemen<

‘Gastvrij ondernemen’; onder die titel is door de NBA, de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants, in september
2015 de publieke managementletter voor horeca uitgebracht. De uitgave is onderdeel van het NBA beleidsprogramma Kennis Delen waarbij de kennis van accountants collectief wordt ingezet om vroegtijdig risico’s te signaleren in maatschappelijke sectoren of relevante thema’s, waarbij het accent ligt op risico’s op het gebied van bestuur, bedrijfsvoering, verslaggeving en controle.

Foto: Hans Kersten

Vijf aanbevelingen voor de horeca
In deze publieke managementletter (PML) presenteert de NBA vijf signalen en aanbevelingen voor de horeca. Een werkgroep van openbaar accountants en adviseurs in de sector heeft geanonimiseerde bevindingen verzameld en bediscussieerd in een bijeenkomst met belanghebbenden in de sector die bereid zijn gevonden om (schriftelijk) op de PML te reageren.

De aanbevelingen en signalen bevatten:
1. Vakmanschap vereist ondernemerschap

2. Fraude blijft een aandachtspunt

3. Financiering wordt steeds meer stapelen

4. Huisvesting kan tot last worden

5. Horeca ook voor accountant een vak apart

Vakmanschap alleen is niet voldoende
Succes in de sector wordt in belangrijke mate bepaald door de ondernemerscapaciteiten van de horeca-exploitant, vakmanschap alleen is niet meer voldoende. Een duidelijke strategie is onmisbaar, uitgewerkt in een helder ondernemingsplan. Fraude blijft in de horeca een aandachtspunt. Ondanks de verdergaande automatisering gaat in bepaalde deelsectoren nog veel contant geld om, wat kan uitnodigen tot overtreding van de regels. Het financieringslandschap is ingrijpend veranderd. In plaats van de traditionele financiering via de bank komen steeds meer gestapelde financieringen voor. Huisvesting vormt een belangrijke kostenpost. Dit kan tot problemen leiden als omzet en resultaat tegenvallen. Ook op het terrein van het vestigingsbeleid van gemeenten valt nog het een en ander af te dingen. Het laatste signaal is voor horeca-accountants bestemd: zorg voor goede kennis van de specifieke regelgeving in de sector. Besteed aandacht aan de levensvatbaarheid en financiering van de onderneming. Ook bij de inkeerregeling van de Belastingdienst als er sprake is van fraude, ligt een mogelijke adviesrol voor de accountant.

~J.M. Kersten (AA)
Mazars Paardekooper Hoffman N.V.
"Hans.Kersten@mazars.nl" www.mazars.nl


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: