Geen verplichting voor inzameling petflesjes met statiegeld in de horeca

2 april 2019 | Yonne van Geene

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een voorstel voor statiegeld op petflesjes voor frisdrank en water tot 1 liter ontwikkeld. Dit voorstel houdt in dat de producenten en importeurs verantwoordelijk worden voor het heffen van statiegeld op deze petflesjes en voor de inzameling ervan. Er komt geen verplichting voor de horeca om petflesjes in te nemen. KHN heeft zich de afgelopen tijd ingezet om dit te bereiken en is dan ook blij met dit resultaat. Zeker omdat uit onderzoek van KHN blijkt dat horecaondernemers de volgende problemen zien bij het inzamelen van petflesjes: gebrek aan ruimte, hygiëne en extra personeelskosten.

KHN deed in maart 2019 onderzoek naar de eventuele invoering van statiegeld. Ruim 1000 horecaondernemers deden mee. Iets minder dan de helft van hen verkoopt petflesjes. Uit het onderzoek blijkt dat 69 procent van de horecaondernemers die petflesjes verkoopt, het invoeren van statiegeld in principe een goed plan vindt. Dat kan helpen om het zwerfafval in Nederland verder terug te dringen. 50 procent van deze horecaondernemers geeft daarbij wel aan dat zij zorgen hebben over de uitvoering van statiegeld op petflesjes. Belangrijkste argumenten zijn: ruimtegebrek (63%), problemen met hygiëne (41%) en de extra personeelskosten (37%).

Vrijwillig inzamelen tegen vergoeding

Als er statiegeld wordt ingevoerd, dan is 63 procent van horecaondernemers die petflesjes verkoopt, in principe bereid deze vrijwillig in te zamelen mits daar er een redelijke vergoeding tegenover staat. Deze vergoeding moet tegemoetkomen aan extra kosten voor personeel en de kosten van schoonmaak.

Bijna de helft (45%) van de horecaondernemers die petflesjes verkoopt denkt de beslissing om petflesjes te blijven verkopen aan de consument over te laten. Bijna een derde (31%) gaat blikjes verkopen als de drankjes die nu in statiegeldflesjes zullen gaan ook in blik verkrijgbaar zijn. 11 procent stopt sowieso met de verkoop van petflesjes. 

Overwegend kleine ondernemers die petflesjes verkopen

62 procent van de horecaondernemers die petflesjes verkopen heeft een verkoopoppervlakte van minder dan 100 m2. Ook is gevraagd hoeveel petflesjes horecaondernemers gemiddeld verkopen per jaar. 61 procent geeft aan minder dan 2000 flesjes per jaar te verkopen. Het zijn dus met name kleine horecaondernemers die weinig petflesjes verkopen en weinig ruimte hebben om lege petflesjes op te slaan.

Ruim tweederde van de horecaondernemers vindt het invoeren van statiegeld in principe een goed plan. Echter 50 procent van de horecaondernemers ziet de volgende problemen bij het inzamelen van petflesjes: gebrek aan ruimte, hygiëne en extra personeelskosten. Daarnaast verkopen horecaondernemers relatief weinig petflesjes. KHN is om deze redenen geen voorstander van een verplichte inname van petflesjes in de horeca.

Uitzondering voor de horeca. Hoe nu verder?

KHN is blij met het voorstel van het ministerie van I&W dat de horeca geen petflesjes met statiegeld hoeft in te zamelen. Op basis van vrijwilligheid en een vergoeding (afhankelijk van de hoogte van het bedrag) lijken horecaondernemers die petflesjes verkopen, wel bereid om hier alsnog aan mee te werken.

KHN heeft het ministerie van I&W afgelopen week geïnformeerd over bovenstaande resultaten en hoe zij tegen het voorstel aankijken. Ook andere partijen hebben input gegeven op het voorstel. Het ministerie bekijkt of ze die reacties wel/niet meenemen in het definitieve voorstel dat op 1 januari 2021 mogelijk wordt ingevoerd. De invoering gaat niet door wanneer het bedrijfsleven in het najaar van 2020 de volgende twee doestellingen heeft gehaald:

- Een recyclingdoelstelling voor kleine plastic flessen van 90 procent

- Een reductiedoestelling voor petflesjes in het zwerfafval van 70-90 procent

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Hilton Amsterdam
Natte Hilton Haringparty viel niet in het water

Het was even wennen op de Hilton Haringparty. Een last minute opgetrokken tentpaviljoen in de tuin moest de honderden gasten van het jaarlijkse nieuwe haringfestijn behoeden voor teveel nattigheid. Die kwam aan het begin van de avond niet alleen van boven, maar ook uit een waterbassin, tijdens de sc...

Hotelbouwplannen
Ede krijgt een Energiehotel

Op een prominente locatie in Ede wordt ruimte gemaakt voor de bouw van een nieuw hotel. In het gebied tussen de A12 en W. Dreeslaan (nabij bioscoop Pathé), worden 122 hotelkamers gerealiseerd in een uniek en duurzaam gebouw. Het hotel krijgt zonnepanelen als luifels voor de ramen, zodat groen...

OTA's Internationaal
Serieuze aanklacht tegen Booking.com en Expedia

De Deense boekingssite Nustay heeft een klacht ingediend bij de Europese mededingingsautoriteiten tegen concurrenten Booking.com en Expedia. Deze twee bedrijven zouden volgens de Denen op systematische wijze de concurrentie op de markt beperken, met verregaande gevolgen voor zowel de consument als d...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Gijs Hendrikx stoomt door: bouw viersterrenhotel in Sevenum in de planning

Er komt een nieuw viersterrenhotel in Sevenum. De initiatiefnemers en grondeigenaren Ron en Marcel Traarbach hebben met Hendrikx Hospitality Group een overeenkomst getekend voor een nieuw te realiseren hotel met 130 kamers en een vergaderaccommodatie. Daarnaast zal op de locatie aan de Midden Peelwe...

Achtergronden Den Haag
Hotel Ramada Scheveningen behaalt Green Key goud

Een duurzaam hotel waar alles in het teken staat van kwaliteit. Dat is het onlangs verbouwde Ramada Scheveningen. Het hotel is onderscheiden met het Green Key niveau goud, het hoogst haalbare niveau van dit internationale keurmerk voor duurzame bedrijven. De afgelopen maanden werden de hotelkamer...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: