Gemiste kans voor hotels: veel websites voldoen niet aan verwachtingen

11 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Hoewel gasten vroeger vooral via de telefoon een reservering maakten voor een hotelkamer, maken ze tegenwoordig het liefst gebruik van de boekingsmodule via de website. Gasten verwachten tegenwoordig van een hotel dat het online goed vindbaar is. Op de website willen ze snel alle benodigde informatie vinden, zoals contactgegevens en prijzen van kamers. Daarnaast is het belangrijk dat de websites goed werken en dat ze voldoen aan nieuwe eisen. Maar voldoen hotels aan al deze verwachtingen? Telefoonboek.nl doet jaarlijks onderzoek en heeft bekeken hoe de hotels in 2018 scoren.  

Weinig beveiligde websites

Op Telefoonboek.nl staan 3.036 hotels geregistreerd met een werkende website. Hiervan hebben 510 hotels een beveiligde website. Een veilige website kan je herkennen aan de URL, deze begint met ‘https://’. De s staat voor ‘secure’ wat het Engelse woord voor veilig is. Https geeft drie garanties; versleuteling, echtheid en integriteit. Versleuteling geeft aan dat de verbinding tussen de gebruiker en website beveiligd is. Echtheid geeft aan dat een website authenticiteit heeft, de website is dan echt en geen kopie van criminelen. Tot slot betekent integriteit dat uitgewisselde gegevens op de website niet onderschept kunnen worden door derden.

Vooruitgang

Het aantal hotels met een beveiligde website is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. In 2017 hadden slechts 385 hotels een veilige website. De vooruitgang in het aantal beveiligde websites kan echter ook komen door de groei in het aantal geregistreerde hotels op Telefoonboek.nl. Er zijn namelijk nog altijd veel hotels met een onveilige website, namelijk 83,2%. Voor veel hotels is er nog werk aan de winkel op het gebied van beveiliging.

Responsive websites

Uit gegevens van Telefoonboek.nl blijkt dat 936 websites (30,8%) van hotels responsive zijn. Een responsive website past zich aan aan het scherm waarmee een bezoeker de website bekijkt. Dit kan via een tablet, smartphone of computerscherm. Doordat steeds meer mensen een website bekijken via hun smartphone is het belangrijk om als bedrijf met deze trend mee te gaan. Als hotel is het verstandig om te checken of je website responsive is, dit kan via verschillende websites.

Voorkeur Google

Uit de bovenstaande gegevens blijkt dat nog lang niet alle hotels aan de verwachtingen voldoen. Volgens Jeroen Rutten, Manager van Places Websites is dit zonde: "Het is een kleine moeite om ervoor te zorgen dat een website beveiligd en responsive is. Bovendien heeft Google een voorkeur voor websites die responsive en beveiligd zijn, dit is ook een belangrijke reden om hierin te investeren." 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Hilton Culinair
Napolitaanse pizza verovert (Hilton) Amsterdam

Hilton Amsterdam introduceert exclusieve Napolitaanse pizza, in combinatie met champagne. In de Half Moon Lounge wordt de klassieker onder de pizza’s op de kaart gezet. De eigentijdse combinatie met bubbels verleent het oorspronkelijke simpele streetfood uit Napels een gastronomisch tintje. Sp...

Columns
Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig o...

Personalia Internationaal
The Ritz-Carlton, Abama krijgt Belgische general manager 

In The Ritz-Carlton, Abama op de Canarische eilanden is de Belg Gregory de Clerck sinds begin 2019 aan de slag als nieuwe General Manager. De Clerck, die geboren en getogen is in Kortrijk, houdt toezicht op de strategische leiding en de dagelijkse activiteiten van het resort, dat 459 kamers en suite...

Internationaal Longread
PREM Hospitality heeft ruim 1000 kamers in Benelux en groeit explosief door

Ierse specialist in Hospitality Management ziet België en Nederland als strategische draaischijf voor zijn uitbreiding van 'short en long-stay' locaties over Continentaal Europa en verwacht met een stevige pipeline van 8 hotels een sterke groei in de komende jaren. Sinds september 2...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: