Gemiste kans voor hotels: veel websites voldoen niet aan verwachtingen

11 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Hoewel gasten vroeger vooral via de telefoon een reservering maakten voor een hotelkamer, maken ze tegenwoordig het liefst gebruik van de boekingsmodule via de website. Gasten verwachten tegenwoordig van een hotel dat het online goed vindbaar is. Op de website willen ze snel alle benodigde informatie vinden, zoals contactgegevens en prijzen van kamers. Daarnaast is het belangrijk dat de websites goed werken en dat ze voldoen aan nieuwe eisen. Maar voldoen hotels aan al deze verwachtingen? Telefoonboek.nl doet jaarlijks onderzoek en heeft bekeken hoe de hotels in 2018 scoren.  

Weinig beveiligde websites

Op Telefoonboek.nl staan 3.036 hotels geregistreerd met een werkende website. Hiervan hebben 510 hotels een beveiligde website. Een veilige website kan je herkennen aan de URL, deze begint met ‘https://’. De s staat voor ‘secure’ wat het Engelse woord voor veilig is. Https geeft drie garanties; versleuteling, echtheid en integriteit. Versleuteling geeft aan dat de verbinding tussen de gebruiker en website beveiligd is. Echtheid geeft aan dat een website authenticiteit heeft, de website is dan echt en geen kopie van criminelen. Tot slot betekent integriteit dat uitgewisselde gegevens op de website niet onderschept kunnen worden door derden.

Vooruitgang

Het aantal hotels met een beveiligde website is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. In 2017 hadden slechts 385 hotels een veilige website. De vooruitgang in het aantal beveiligde websites kan echter ook komen door de groei in het aantal geregistreerde hotels op Telefoonboek.nl. Er zijn namelijk nog altijd veel hotels met een onveilige website, namelijk 83,2%. Voor veel hotels is er nog werk aan de winkel op het gebied van beveiliging.

Responsive websites

Uit gegevens van Telefoonboek.nl blijkt dat 936 websites (30,8%) van hotels responsive zijn. Een responsive website past zich aan aan het scherm waarmee een bezoeker de website bekijkt. Dit kan via een tablet, smartphone of computerscherm. Doordat steeds meer mensen een website bekijken via hun smartphone is het belangrijk om als bedrijf met deze trend mee te gaan. Als hotel is het verstandig om te checken of je website responsive is, dit kan via verschillende websites.

Voorkeur Google

Uit de bovenstaande gegevens blijkt dat nog lang niet alle hotels aan de verwachtingen voldoen. Volgens Jeroen Rutten, Manager van Places Websites is dit zonde: "Het is een kleine moeite om ervoor te zorgen dat een website beveiligd en responsive is. Bovendien heeft Google een voorkeur voor websites die responsive en beveiligd zijn, dit is ook een belangrijke reden om hierin te investeren." 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Logis ziet jaaromzet stijgen

Logis sluit 2018 af met een uitstekende omzetstijging van 8% (stijging van 4% ten opzichte van 2017), een resultaat van 140 miljoen euro. De reserveringscentrale van Logis heeft het afgelopen jaar een recordomzet gedraaid en ook het nieuwe loyaliteitsprogramma boekte een mooie stijging. De behaalde ...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Duurzaamheid
OneMeeting.com biedt klimaatneutraal vergaderen aan

OneMeeting.com (voorheen Regardz.nl) maakt het als eerste intermediair in meetings mogelijk om overal ter wereld klimaatneutraal te vergaderen. In samenwerking met Groenbalans is de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de integrale CO2-uitstoot van alle vergadertypes, arrangementen en losse overn...

Opening Hotelketens
Nieuw Meeting & Event-Center City Resort Hotel Leiden

City Resort Hotel Leiden is blij met alle positieve reacties van gasten die de afgelopen tijd al kennismaakten met het nieuwe Meeting & Event-center. General Manager Stoffel Verjaal en zijn team zetten momenteel nog de laatste puntjes op de 'i' waarna waarschijnlijk in maart de offici&eu...

Economie Interview
Interview: Arlette Gilbert over de commerciële koers van Bilderberg

Arlette Gilbert zwaait al tien jaar de commerciële scepter bij Bilderberg. Een tijdperk van vóór de crisis, ín de crisis en ná de crisis. Het heeft haar flexibel gemaakt. Ze moest wel, want de vragen vanuit het bedrijfsleven werden dynamischer. ‘Samen’ is...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: