Gemiste kans voor hotels: veel websites voldoen niet aan verwachtingen

11 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Hoewel gasten vroeger vooral via de telefoon een reservering maakten voor een hotelkamer, maken ze tegenwoordig het liefst gebruik van de boekingsmodule via de website. Gasten verwachten tegenwoordig van een hotel dat het online goed vindbaar is. Op de website willen ze snel alle benodigde informatie vinden, zoals contactgegevens en prijzen van kamers. Daarnaast is het belangrijk dat de websites goed werken en dat ze voldoen aan nieuwe eisen. Maar voldoen hotels aan al deze verwachtingen? Telefoonboek.nl doet jaarlijks onderzoek en heeft bekeken hoe de hotels in 2018 scoren.  

Weinig beveiligde websites

Op Telefoonboek.nl staan 3.036 hotels geregistreerd met een werkende website. Hiervan hebben 510 hotels een beveiligde website. Een veilige website kan je herkennen aan de URL, deze begint met ‘https://’. De s staat voor ‘secure’ wat het Engelse woord voor veilig is. Https geeft drie garanties; versleuteling, echtheid en integriteit. Versleuteling geeft aan dat de verbinding tussen de gebruiker en website beveiligd is. Echtheid geeft aan dat een website authenticiteit heeft, de website is dan echt en geen kopie van criminelen. Tot slot betekent integriteit dat uitgewisselde gegevens op de website niet onderschept kunnen worden door derden.

Vooruitgang

Het aantal hotels met een beveiligde website is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. In 2017 hadden slechts 385 hotels een veilige website. De vooruitgang in het aantal beveiligde websites kan echter ook komen door de groei in het aantal geregistreerde hotels op Telefoonboek.nl. Er zijn namelijk nog altijd veel hotels met een onveilige website, namelijk 83,2%. Voor veel hotels is er nog werk aan de winkel op het gebied van beveiliging.

Responsive websites

Uit gegevens van Telefoonboek.nl blijkt dat 936 websites (30,8%) van hotels responsive zijn. Een responsive website past zich aan aan het scherm waarmee een bezoeker de website bekijkt. Dit kan via een tablet, smartphone of computerscherm. Doordat steeds meer mensen een website bekijken via hun smartphone is het belangrijk om als bedrijf met deze trend mee te gaan. Als hotel is het verstandig om te checken of je website responsive is, dit kan via verschillende websites.

Voorkeur Google

Uit de bovenstaande gegevens blijkt dat nog lang niet alle hotels aan de verwachtingen voldoen. Volgens Jeroen Rutten, Manager van Places Websites is dit zonde: "Het is een kleine moeite om ervoor te zorgen dat een website beveiligd en responsive is. Bovendien heeft Google een voorkeur voor websites die responsive en beveiligd zijn, dit is ook een belangrijke reden om hierin te investeren." 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Hotelketens
Golden Tulip Weert en Tulip Inn Eindhoven Airport winnaars Hotel of the Year 2018

Louvre Hotels Group maakte vandaag de winnaars van de jaarlijkse Hotel of the Year verkiezing bekend. Golden Tulip Weert en Tulip Inn Eindhoven Airport mogen zich voor het tweede jaar op rij ‘Hotel of the Year’ noemen. De hotels worden beoordeeld op diverse aspecten zoals klantcontact, u...

Interview Longread
Interview: welke rol speelt de hotelkamer nog?

Rotterdam ontwikkelt zich tot een geweldige hotelstad. De Maasstad is meer en meer ‘in the picture’. Niet alleen bij toeristen, maar ook bij zakelijke gasten, expats en studenten. We bezochten twee hoteliers in deze stad; zij runnen hotels met een sterke focus op de gemeenschappelijke ru...

Opening Internationaal
Courtyard by Marriott introduceert nieuw design in hartje Parijs

Courtyard by Marriott heeft een nieuw hotel in het centrum van Parijs geopend, tegenover het Gare de Lyon-treinstation, dat als zowel nationaal als internationaal knooppunt jaarlijks miljoenen reizigers ziet. De ligging in de dynamische wijk met een groot aantal flexwerkplekken en start-up incubator...

OTA's Tech
Ga de strijd aan met OTA's: 11 tips

Tijdens de afgelopen editie van HotelTech, georganiseerd door Hospitality Management, heeft Mike Roefs van Hoteliers.com een presentatie gegeven over de strijd met OTA's. Vanwege de overweldigende belangstelling voor deze presentatie, waarin Mike 11 bruikbare tips heeft gegeven, vatten wij de be...

Achtergronden Den Haag
Hotel Des Indes treedt toe tot de wereldtop van exclusieve hotels

Hotel Des Indes is geselecteerd om vanaf 10 december 2018 onderdeel uit te maken van de prestigieuze portfolio van The Leading Hotels of the World. Het vermaarde Haagse hotel komt hiermee in het gezelschap van meer dan 400 bijzondere en exclusieve hotels in 80 landen. The Leading Hotels of the World...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Fattal Hotel Group opent Leonardo Royal Hotel Amsterdam in Amstelkwartier

18 verdiepingen, 490 kamers en een balzaal van 900m2 met uitzicht over het water. Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is de volgende stap in de groeistrategie van de internationale Fattal Hotel Group. De groep is sinds 2007 actief op de Europese markt waar het merk Leonardo gevoerd wordt. Het nieuwe ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: