Global Distribution Systems (GDS)

2 september 2000 | redactie

Van oudsher gebruiken luchtvaartmaatschappijen hun eigen reserveringssystemen. De toegang tot deze systemen werd vervolgens geopend voor de reisindustrie. Later ontwikkelden de luchtvaartmaatschappijen gezamenlijk nieuwe systemen, zoals Galileo, Amadeus, Sabre en Worldspan. Deze systemen staan ook bekend onder de naam Global Distribution Systems (GDS).

Behoudens de vliegtickets kunnen we ook hotels, huurauto’s en ‘entertainment’ boeken via deze systemen. Een GDS maakt het voor een hotel mogelijk reserveringen uit alle delen van de wereld te ontvangen. Dit lijkt makkelijk, maar aan de invoering van dergelijke systemen gaat gedegen huiswerk vooraf.

Lokken

Vanuit welke delen van de wereld wordt er geautomatiseerd geboekt? In de VS loopt het aantal geautomatiseerde reserveringen - ook via Internet - al gauw richting de 75%. In Europa lopen Scandinavië en Nederland vooraan, gevolgd door Engeland, Duitsland en België. De Aziatische landen blijven nog wat achter.

Een hotelketen kan de Distribution Systems natuurlijk zelf ‘voeden’, mits zij daarvoor technisch voldoende middelen ter beschikking heeft. Een zogenaamde Representation Company kan de informatie richting het GDS ‘voeden en vervoeren’. Uiteraard worden voor de verwerking en het vervoer van de reserveringen kosten (lidmaatschapsprijzen) in rekening gebracht.

Laten we ervan uitgaan dat de hotelinformatie goed vermeld staat in het GDS. Wie gaat er nu boeken, en hoe wordt de aandacht van de boeker naar een bepaald hotel gelokt?

De diverse GDS-en zijn in vrijwel alle reisbureaus van internationaal opererende bedrijven toegankelijk. Een reisagent met gedegen ervaring heeft voldoende mogelijkheden om toegang te krijgen tot hotelinformatie. Men zoekt op datum, stad, budget, referentiepunten of ketencode. Indien de klant de voorkeur heeft voor een van deze punten, kan hierop worden gezocht. Reserveringen kunnen tot een jaar vooruit worden gemaakt worden. Zorg er dus voor dat u altijd 365 dagen vooruit uw prijzen geladen heeft.

Afspraken

Veelal verzorgen de zakelijke reisbureaus (voor 85% ondergebracht in diverse consortia, zoals First Management Travel, BTI, Carlson Wagonlit en American Express) de reserveringen via het GDS. Het is dus zaak dat de prijsafspraken tussen uw hotel en de consortia geladen zijn in het systeem. Hetzelfde geldt voor prijsafspraken die u heeft met bedrijven die alleen via een GDS reserveren. Ook kunt u speciale aanbiedingen doen in het laagseizoen of voordelen combineren met een verblijf in uw hotel. Denk hierbij aan zoiets als een gratis verblijf van de partner gedurende het weekeinde.

Hoe zet u de consortia aan tot het kiezen van uw hotel? Door samenwerking in de vorm van:

•Deelname in de ‘preferred (rate) programma's’ van de diverse consortia. De voorkeurhotels verschijnen het eerst op hun computerschermen, voordat de overige hotels worden bekeken.
•Behalve een goede prijs vragen de consortia vaak allotment of extra services zonder extra kosten. Denk hierbij aan vroeg inchecken, laat uitchecken, een krant op de kamer... Hoe meer extra’s u kunt bieden, des te groter is de kans op een voorkeursbehandeling, of op een reductie in de contributie.
•Veel grote hotelketens of reserveringssystemen proberen een preferred partner te worden van de grote consortia, om zo tijdens promotionele uitingen en evenementen in een adem met de consortia genoemd te worden.

 

Hoe maakt u optimaal gebruik van de mogelijkheden die consortia u bieden? Bepaal eerst welke landen of regio’s voor u de meeste prioiteit hebben. Bekijk dan welke consortia in deze landen of regio’s sterk zijn. Zorg er vervolgens voor dat uw hotel in het systeem van zulke consortia wordt opgenomen.

Daarna kan het nuttig zijn om de boekende kantoren van deze consortia te bewerken. Dit kan door middel van een persoonlijk bezoek, mailingen, boekingswedstrijden, ondersteuning van hun promotionele campagnes, sponsoring van studiereizen voor hun klanten et cetera. Kies de juiste contactpersonen. Zorg er ook voor dat u met de GDS die deze consortia gebruiken een goed contact onderhoudt. Ook zij hebben promotionele partners nodig.

In het hotel moeten de reserveringen zodanig geregistreerd worden, dat u aan het eind van het jaar weet wat de omzet is van een consortium of een bepaald kantoor binnen een consortium. Wordt de stroom reserveringen minder, vraag dan hoe dit komt. Buiten het feit dat klanten tegenwoordig vrij aardig weten waar ze willen logeren, kan er ook een technische oneffenheid zijn.

Houd uw hotelinformatie actueel. De diverse GDS bieden ook hun marketingprogramma’s aan. Denk hierbij aan elektronische ‘mailshots’, ‘sign in’ boodschappen enzovoort. Laat u door uw hoofdkantoor of reserveringspartner goed informeren over de mogelijke kansen voor uw hotel.

Dat deze grote systemen inmiddels ook via het Internet te bereiken zijn is u waarschijnlijk niet ontgaan. Het is echter niet waarschijnlijk dat daardoor de tussenhandel, in dit geval het reisbureau, zal worden uitgeschakeld. Nog steeds is er in grote bedrijven een behoefte aan reismanagement en contractonderhandeling. Het Internet biedt u slechts een extra mogelijkheid om uw hotelkamer, huurauto of vliegtuigstoel onder de aandacht te brengen. Een zeer positieve ontwikkeling dus.

HM302000

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: