HorecaMonitor: "BMKB-C regeling wordt niet goed uitgevoerd"

15 april 2020 | Redactie

HorecaMonitor maakt zich grote zorgen over de uitvoering van de BMKB-C regeling. In een brief gericht aan KHN, vraagt HorecaMonitor aan de branchevereniging om het handelen van de banken onder de aandacht te brengen in 'Den Haag'. In de brief staat het volgende te lezen:

"Ik citeer nog eens wat op de website van RVO.nl staat vermeld: 'Essentieel voor kleine ondernemers. Staatssecretaris Mona Keizer (EZK): ‘Bedrijven kunnen de BMKB benutten voor overbruggingskredieten of om hun rekening courant-krediet, oftewel het bedrag dat zij ‘rood mogen staan’, te verhogen. De verruiming is essentieel voor de liquiditeit van kleinere ondernemers die inkomsten of productie mislopen door het coronavirus. Denk aan horecaondernemers en hun toeleveranciers’, aldus staatssecretaris Keizer."

"Dit was de respectvolle gedachte vanuit de overheid, die echter in de praktijk grotendeels genegeerd wordt in de uitvoering van deze regeling door de banken. De basis voor de toepassing van de BMKB-regeling, is dat de overheid miljarden aan de banken verstrekt die deze weer doorleent aan de ondernemers. De overheid staat voor 90% borg, waardoor die banken in deze tijd gemeten een relatief klein risico lopen."

"Vanuit onze adviespraktijk binnen HorecaMonitor en vele andere adviespraktijken die betrokken zijn bij de aanvraag van deze BMKB-regeling voor hun klanten, wordt dagelijks bevestigd dat er steeds afwijzingen worden gegeven door de accountmanagers van de banken. Dit ondanks het samenstellen van vele liquiditeits-scenario’s, waarbij door de banken 3- maandse en 6-maandse lock down situaties gevraagd worden. Het antwoord van de accountmanagers bij afwijzing is: ‘Ik weet het wel, maar we kunnen in jouw geval niets betekenen omdat het bedrijf ‘in de kern niet gezond is’."

"Deze melding wordt door het management in de hoofden geprent van deze hardwerkende accountmanagers. Om zo een simpele selectie te maken en deze gelden wel door te sluizen naar veelal grotere klanten die meer tot voldoende eigen vermogen op de balans hebben staan, reeds vele jaren werkzaam zijn en hierdoor hun continuïteit hebben laten zien. De ‘kleine’ ondernemer valt geheel buiten de boot."

"Bij navraag afgelopen week bij één van de grootbanken, werd ons zelfs medegedeeld dat de beoordeling door deze banken gewoon op basis van de reguliere (vóór de crisis geldende) criteria wordt uitgevoerd, en de BMKB gelden wel aan de grotere bedrijven worden verstrekt maar niet aan de kleinere bedrijven! Er wordt zelfs in de wandelgangen aangegeven dat deze BMKB-regeling compleet verkeerd wordt ingezet door de banken zelf. De reguliere klanten krijgen wel de verruiming en de klanten in, bijvoorbeeld, een opstart of groeifase, worden gepasseerd en krijgen dus niet de gevraagde liquiditeit."

"Dit is naar onze mening een totale blokkade voor de kleinere ondernemers die de faciliteit van deze regeling het allerhardst nodig hebben om deze periode te overleven. In de adviespraktijk raakt men redelijk gefrustreerd als na vele uren strategisch plannen en prognoses met klanten samenstellen om tegemoet te komen aan de vele vragen die banken stellen, de uitspraak volgt ‘het bedrijf is naar onze mening in de kern niet gezond’."

"Theoretisch gezien mogen we stellen dat op dit moment geen enkel bedrijf in Nederland in de kern meer gezond is of zal zijn. Daar niemand weet hoelang deze coronaperiode nog gaat duren en wat de gevolgen gaan worden als we met z’n allen straks ‘open mogen’ en de horeca en het gehele MKB weer mag gaan bijdragen aan de noodzakelijke werkgelegenheid en ons nationaal product."

"Bedrijven die zo’n 5 jaar geleden zijn gestart hebben veelal een (commercieel) negatief eigen vermogen op hun balans staan. Dit volgt juist door de investeringen die zij hebben gedaan om te kunnen starten en groeien. Hierop worden afschrijvingen toegepast. En zelfs fiscaal willekeurige afschrijvingen, om meer cash binnen het bedrijf te houden door de winst (commercieel) te drukken. Veelal staat er ook nog een post goodwill op de balans die in minimaal 10 jaren mag worden afgeschreven."

"Na deze afschrijvingen en na de correctie door de bank van de post goodwill, is er zoals gebruikelijk een negatief eigen vermogen. Dit is nu de absolute doodsteek voor deze hardwerkende ondernemers, omdat de bankiers zich verstoppen achter de gewone reguliere bancaire toetsing van vóór de crisistijd. De hamvraag is of dit, gezien de situatie, de juiste beoordeling en daarbij bedoeling van de uitvoering van de BMKB(-C)-regeling is?"

"Kleine bedrijven, maar ook grotere organisaties die in een groeifase zitten, worden ijskoud gepasseerd door alle banken omdat deze in deze moeilijke periode een selectie in hun voordeel maken. Waar de BMKB(-C) regeling voor bedoeld is wordt aldus niet uitgevoerd. Dit is misbruik maken van de door het Ministerie van Economische zaken opgezette regelingen, waar banken in deze periode gebruik van maken om een schifting aan te brengen in hun klantengroepen."

"Laat banken hun verantwoordelijkheid nemen en dit noodfonds uitvoeren zoals het bedoeld is. In plaats van een paar duizend hardwerkende horecaondernemers, alsmede andere MKB’ers bewust het faillissement in te jagen. Anders creëren ze, na hun eigen bankencrisis, weer een nieuwe crisis binnen deze coronaperiode. En daar is niemand bij gebaat."

John Reintjens RAB RB

Business valuator en bedrijfsstrateeg HorecaMonitor

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: