HorecaMonitor: "BMKB-C regeling wordt niet goed uitgevoerd"

15 april 2020 | Redactie

HorecaMonitor maakt zich grote zorgen over de uitvoering van de BMKB-C regeling. In een brief gericht aan KHN, vraagt HorecaMonitor aan de branchevereniging om het handelen van de banken onder de aandacht te brengen in 'Den Haag'. In de brief staat het volgende te lezen:

"Ik citeer nog eens wat op de website van RVO.nl staat vermeld: 'Essentieel voor kleine ondernemers. Staatssecretaris Mona Keizer (EZK): ‘Bedrijven kunnen de BMKB benutten voor overbruggingskredieten of om hun rekening courant-krediet, oftewel het bedrag dat zij ‘rood mogen staan’, te verhogen. De verruiming is essentieel voor de liquiditeit van kleinere ondernemers die inkomsten of productie mislopen door het coronavirus. Denk aan horecaondernemers en hun toeleveranciers’, aldus staatssecretaris Keizer."

"Dit was de respectvolle gedachte vanuit de overheid, die echter in de praktijk grotendeels genegeerd wordt in de uitvoering van deze regeling door de banken. De basis voor de toepassing van de BMKB-regeling, is dat de overheid miljarden aan de banken verstrekt die deze weer doorleent aan de ondernemers. De overheid staat voor 90% borg, waardoor die banken in deze tijd gemeten een relatief klein risico lopen."

"Vanuit onze adviespraktijk binnen HorecaMonitor en vele andere adviespraktijken die betrokken zijn bij de aanvraag van deze BMKB-regeling voor hun klanten, wordt dagelijks bevestigd dat er steeds afwijzingen worden gegeven door de accountmanagers van de banken. Dit ondanks het samenstellen van vele liquiditeits-scenario’s, waarbij door de banken 3- maandse en 6-maandse lock down situaties gevraagd worden. Het antwoord van de accountmanagers bij afwijzing is: ‘Ik weet het wel, maar we kunnen in jouw geval niets betekenen omdat het bedrijf ‘in de kern niet gezond is’."

"Deze melding wordt door het management in de hoofden geprent van deze hardwerkende accountmanagers. Om zo een simpele selectie te maken en deze gelden wel door te sluizen naar veelal grotere klanten die meer tot voldoende eigen vermogen op de balans hebben staan, reeds vele jaren werkzaam zijn en hierdoor hun continuïteit hebben laten zien. De ‘kleine’ ondernemer valt geheel buiten de boot."

"Bij navraag afgelopen week bij één van de grootbanken, werd ons zelfs medegedeeld dat de beoordeling door deze banken gewoon op basis van de reguliere (vóór de crisis geldende) criteria wordt uitgevoerd, en de BMKB gelden wel aan de grotere bedrijven worden verstrekt maar niet aan de kleinere bedrijven! Er wordt zelfs in de wandelgangen aangegeven dat deze BMKB-regeling compleet verkeerd wordt ingezet door de banken zelf. De reguliere klanten krijgen wel de verruiming en de klanten in, bijvoorbeeld, een opstart of groeifase, worden gepasseerd en krijgen dus niet de gevraagde liquiditeit."

"Dit is naar onze mening een totale blokkade voor de kleinere ondernemers die de faciliteit van deze regeling het allerhardst nodig hebben om deze periode te overleven. In de adviespraktijk raakt men redelijk gefrustreerd als na vele uren strategisch plannen en prognoses met klanten samenstellen om tegemoet te komen aan de vele vragen die banken stellen, de uitspraak volgt ‘het bedrijf is naar onze mening in de kern niet gezond’."

"Theoretisch gezien mogen we stellen dat op dit moment geen enkel bedrijf in Nederland in de kern meer gezond is of zal zijn. Daar niemand weet hoelang deze coronaperiode nog gaat duren en wat de gevolgen gaan worden als we met z’n allen straks ‘open mogen’ en de horeca en het gehele MKB weer mag gaan bijdragen aan de noodzakelijke werkgelegenheid en ons nationaal product."

"Bedrijven die zo’n 5 jaar geleden zijn gestart hebben veelal een (commercieel) negatief eigen vermogen op hun balans staan. Dit volgt juist door de investeringen die zij hebben gedaan om te kunnen starten en groeien. Hierop worden afschrijvingen toegepast. En zelfs fiscaal willekeurige afschrijvingen, om meer cash binnen het bedrijf te houden door de winst (commercieel) te drukken. Veelal staat er ook nog een post goodwill op de balans die in minimaal 10 jaren mag worden afgeschreven."

"Na deze afschrijvingen en na de correctie door de bank van de post goodwill, is er zoals gebruikelijk een negatief eigen vermogen. Dit is nu de absolute doodsteek voor deze hardwerkende ondernemers, omdat de bankiers zich verstoppen achter de gewone reguliere bancaire toetsing van vóór de crisistijd. De hamvraag is of dit, gezien de situatie, de juiste beoordeling en daarbij bedoeling van de uitvoering van de BMKB(-C)-regeling is?"

"Kleine bedrijven, maar ook grotere organisaties die in een groeifase zitten, worden ijskoud gepasseerd door alle banken omdat deze in deze moeilijke periode een selectie in hun voordeel maken. Waar de BMKB(-C) regeling voor bedoeld is wordt aldus niet uitgevoerd. Dit is misbruik maken van de door het Ministerie van Economische zaken opgezette regelingen, waar banken in deze periode gebruik van maken om een schifting aan te brengen in hun klantengroepen."

"Laat banken hun verantwoordelijkheid nemen en dit noodfonds uitvoeren zoals het bedoeld is. In plaats van een paar duizend hardwerkende horecaondernemers, alsmede andere MKB’ers bewust het faillissement in te jagen. Anders creëren ze, na hun eigen bankencrisis, weer een nieuwe crisis binnen deze coronaperiode. En daar is niemand bij gebaat."

John Reintjens RAB RB

Business valuator en bedrijfsstrateeg HorecaMonitor

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen
Jongen Honden: Jan Willem Janssen pakt door met H2OTEL

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Jan Willem Janssen (26), eigenaar van H2OTEL in Rotterdam. Een monoloog. ...

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: