"Hospitality is plezier maken"

30 mei 2016 |
"Hospitality is plezier maken"<

Wat is een special over F&B in de hotellerie zonder een vestiging van Van der Valk? De vestiging in Eindhoven is zeer de
moeite waard, aangezien 3,5 jaar geleden een flinke verbouwing heeft plaatsgevonden en een grote multifunctionele zaal van bijna 1000 vierkante meter werd bijgebouwd. Isabel de Carvalho en Max de Man Lapidoth zijn beiden F&B-manager in het hotel en ontvangen ons met open armen.

“Waarom wij een positieve uitzondering zijn binnen de hotellerie?”, vraagt Isabel. “Wij bouwen door waar anderen stilstaan. Dat heeft met de economie te maken natuurlijk, maar de vernieuwing pakt voor ons goed uit. De nieuwe generatie staat nu aan het roer; er waait een frisse wind door het bedrijf en het management is fris en jong. We hebben binnen ons aanbod speciale F&B-outlets gecreëerd, zodat er voor ieder wat wils is, ook voor de internationale gasten. Onthoud ook dat de roots van Van der Valk liggen in de F&B, en dat de hotelfunctie pas later kwam.” De toon is gezet. F&B is de grote kracht van Van der Valk, maar dat wist u ongetwijfeld al.

Verschillende F&B-outlets
Van der Valk Eindhoven beschikt over drie restaurants met ieder een andere inslag. Het hippe OZZO Sushi & Lounge, live cooking restaurant Het Buffet en à la carte restaurant Martinus. “Martinus verwijst naar Martinus Van der Valk, die samen met zijn vrouw Rie ruim 80 jaar geleden café ‘De Gouden Leeuw’ opende in Voorschoten”, vertelt Max. “Restaurant Martinus heeft een kleine kaart, met veel regionale producten en een eigen benadering. We willen geen eenheidsworst, want dan verlies je terrein. Het buffet is daarentegen all-in-one; de term ‘all you can eat’ gebruiken wij niet, want dan denk je aan een tijdslimiet. Daar doen we niet aan. Hier heerst Brabantse gemoedelijkheid en onze gasten kunnen de tijd nemen om te genieten van hun diner. Live cooking is onderdeel van de ervaring en je ziet dat het buffet goed loopt bij onder meer gezinnen en families. Je weet op voorhand wat een avond met de familie je gaat kosten en je komt niet voor onverwachte financiële verrassingen te staan. In de OZZO Sushi & Lounge hebben we naast onze zelfgemaakte sushi ook burgers met een Aziatische uitstraling op de kaart en de OZZO bar is een fantastische plek om te ontspannen.”

Feest voor 2000 man
Op het moment dat het interview plaatsvindt, is het team druk in de weer met de voorbereidingen voor een feest. Er komt zo’n 2000 man op bezoek de volgende avond en er wordt gebruikgemaakt van verschillende zalen. Isabel: “Dat is inderdaad druk voor ons, maar het levert geen stress op. We zijn het gewend, want onze F&B-outlets zitten bijna altijd vol en we hosten vrijwel dagelijks meetings, congressen en feesten. Ja, dit is een van de grootste events die we ooit hebben gedraaid. In de grote feestzaal speelt morgenavond een band en een aangrenzende ruimte wordt ingericht als stand-up comedy theater… Tussen alle zalen in worden F&B-outlets gecreëerd, zodat iedereen een geweldige avond heeft. Vergeet niet dat wij dicht bij de High Tech Campus zitten, waardoor veel expats hier regelmatig over de vloer komen. De nabijheid van sportfaciliteiten, zoals het Pieter van den Hoogenband Zwemstadion, zorgt ervoor dat professionele sporters hier verblijven en bijeenkomsten houden en we herbergen regelmatig conferenties. Ons publiek is dus uitermate divers en iedere dag staan we weer voor andere uitdagingen. Wij zijn een 5-hamer congres- en vergaderbedrijf en kunnen groepen van 5 tot 2500 man aan in onze 23 zalen. Ons F&B-team telt nu zo’n 80 mensen; dat is een groot team, maar we hebben het hiërarchische en traditionele element weggehaald uit de organisatie. De sfeer die wij onderling beleven, werkt door op de gast. We zijn dan wel een van de grootsten, maar het blijft klein van karakter. Daarin schuilt de kracht van ons bedrijf.”

Hospitality is plezier maken
De afgelopen week was een bijzonder drukke week voor Isabel en Max. Twee grote congressen, veel gasten voor buffet en diner en dan ook nog de Swim Cup, die zorgde voor een massale toestroom van sporters en sportclubs. Max: “In principe hebben wij drie primaire doelgroepen: leisure, zakelijk en sportgasten. Die laatste groep behoeft een andere benadering. Zij zijn zo geconcentreerd bezig met de sport, dat ze geen behoefte hebben aan een praatje. Ons personeel moet altijd een goede inschatting maken van de behoefte van de gast. Het ene moment heb je een professionele sporter voor je, maar een paar minuten later krijg je te maken met een familie, waarvan de oma tachtig jaar oud is geworden. Dan wordt een praatje juist wel gewaardeerd. We selecteren ons personeel vooral op communicatieve vaardigheden. Met een dienblad lopen kun je leren, maar met mensen omgaan niet. Bij het buffet zie je enorm veel verjaardagen met de bekende vuurwerkjes. Vlot en vrolijk personeel is een voorwaarde om onze gasten met een glimlach te laten vertrekken. Hospitality is plezier maken en de gast neemt vooral het goede gevoel mee naar huis.”



Groot geworden met buffet
Van der Valk Eindhoven heeft nu een vast buffetrestaurant met ‘live cooking’. Vroeger moest een buffet speciaal klaargezet worden, wat best een grote operatie bleek. “We zijn groot geworden met onze buffetten”, vertelt Isabel met een grote glimlach. “Als ik terugdenk aan vroeger, dan heb ik het over tien tot vijftien jaar geleden, dan denk ik aan Kerst. Op de plek waar nu het casino zit, organiseerden we een diner-dansant met ‘Sylvester-thema’. 500 gasten kwamen daar op af, vaak was het onderdeel van een arrangement. We hebben de ruimte zelfs ooit voorzien van een echte ijsbaan. Als ik terugdenk aan wat voor werk dat was… Vooral het steeds weer opzetten van het buffet was een tijdrovend karwei. Nog steeds is Kerst ieder jaar ongelofelijk druk, we krijgen zo’n 5000 gasten over de vloer in drie dagen tijd.”

Altijd blijven vernieuwen
Nog even terugkomend op de innovatiedrang van Van der Valk. Welke veranderingen zijn er aanstaande in Eindhoven? Max: “We zijn nu bezig met een paar proefopstellingen van onze hotelkamers. Er komen proefslapers over de vloer om deze kamers te testen. Een kamer is immers niet voor vijf jaar. We gaan 269 kamers omgooien en als je voor klaar bent, dan kun je achter weer beginnen. Zo gaat dat bij ons: we zijn altijd bezig met vernieuwingen, maar ook met onderhoud. Ter illustratie: we hebben een schilder fulltime in huis, twee tuinmannen in dienst en de technische dienst heeft een bezetting van vijf man. De kamers worden gerealiseerd door Valk Design. Sinds kort hebben we ook een bakkerij in huis, met de naam Schellens. Dat is een begrip hier in Eindhoven. Deze conceptstore wordt ook uitgerold naar verzorgingshuizen. We kijken ook naar het buitenland. In 2017 starten we met een nieuw concept. Of dat iets met take-away is? Dat laat ik voor nu even in het midden.”

Horeca is geen bijbaantje
Max vreest dat werken in de horeca in Nederland niet op waarde wordt geschat: “We zijn met het managementteam onlangs naar Lissabon geweest. Prachtig om te zien met hoeveel passie en liefde voor het vak men daar in de horeca werkt. In Nederland is de horeca een bijbaantje, maar in het buitenland is het een vak. Hier in Nederland heeft de horeca een mindere naam: het beeld dat je keihard moet werken voor weinig geld, dat je altijd werkt wanneer anderen vrij zijn en dat er geen pauzes zijn, heerst nog altijd. En dat terwijl dat niet meer zo is. Er is pauze, tijd om te eten en in het weekend heb je een dag vrij voor je privéleven. We steken veel energie in ons personeel door bijvoorbeeld het aanbieden van opleidingen. Mensen met een beperking worden door ons op weg geholpen en krijgen een baan aangeboden. Dat is niet alleen goed voor die mensen, maar ook voor het hele team. Ik zie het als een verrijking voor je leven, want als je niet uitkijkt, vind je alles maar normaal.”

F&B-manager als ondernemer
F&B-managers zijn bij Van der Valk in Eindhoven alleskunners met een commerciële pet op. Isabel: “Als F&B-manager ben je bij Van der Valk ondernemend, en dat is best een verschil met hoe het in een traditioneel hotel gaat. Wanneer een gast iets wil buiten het standaard assortiment, dan bekijken we alle mogelijkheden dan gaan we het gewoon doen. De hele club is flexibel. In feite vraag ik mij sterk af of F&B voor andere hotels wel zo belangrijk is; het krijgt er in ieder geval minder aandacht dan hier. Wanneer F&B niet lekker loopt, dan is het immers een kostbare operatie. Wij kennen geen opgelegde procedures vanuit de top, in tegenstelling tot verschillende grote hotelketens. Dit neemt niet weg dat ook wij procedures en regeltjes hebben, maar die mogen nooit een belemmering vormen voor onze service en gastvrijheid. ‘Kan niet’ bestaat niet en we beseffen dat F&B-mensen gevoelsmensen zijn. Die kun je niet beteugelen met regeltjes, dat werkt niet.” Het is duidelijk. De F&B-operatie bij Van der Valk Eindhoven is groot en complex, maar met zulke flexibele en creatieve enthousiastelingen aan het roer loopt alles op rolletjes. De onderlinge sfeer is goed en dat merkt de gast. Ongedwongen, amicaal en op een prettige manier professioneel. Geen wonder dat Van der Valk tegen de wind in blijft groeien.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Amsterdam Opening
Groot feest voor toekomstige werknemers nhow Amsterdam RAI

In het eerste kwartaal van 2020 opent nhow Amsterdam RAI haar deuren. Dit spraakmakende hotel gelegen naast RAI Amsterdam beschikt over 650 kamers en is daarmee het grootste nieuwbouwhotel in de Benelux. Dit vraagt om hospitality toptalenten die een essentiële bijdrage leveren aan het verb...

Advertorial
Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche?

Te veel spatwater of te koud in de inloopdouche? Daar heeft HÜPPE een aantal praktische oplossingen voor. Zodat de warmte beter in de doucheruimte blijft hangen en er minder water op de vloer komt. Tevens zijn de oplossingen ook toepasbaar op andere merken. Vast of beweegbaar segment voor in...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: